Review: inFAMOUS PlayStation 3

De game ligt inmiddels al enige tijd in de winkel, maar dat weerhoudt ons er niet van om er alsnog een review over te tikken. InFamous is een exclusieve game voor de PlayStation 3 en tevens het next-gen debuut van Sucker Punch. De ontwikkelaar is vooral bekend van de Sly Cooper serie, die in Europa uitkwam onder de naam Sly Racoon op de PlayStation 2. Met klim- en klauterwerk heeft Sucker Punch dus wel enige ervaring. Een open wereld is echter onbekend terrein voor de ontwikkelaar. Dat men hier weldegelijk raad mee weet, bewijst men met inFamous.

Terrorisme

InFamous speelt zich af in Empire City, dat deels verwoest wordt door een gigantische explosie. Jij kruipt in de huid van Cole McGrath, die deze ramp wonder boven wonder weet te overleven. En dat is nog niet alles. Cole blijkt na de explosie ook elektriciteit te kunnen absorberen, hetgeen legio aan mogelijkheden oplevert. Zo kan hij onder andere elektriciteitsballen schieten, over rails en stroomkabels 'grinden' en korte afstanden door de lucht zweven. Erg handig om Empire City te bevrijden van de Reapers, een criminele bende die de bevolking van de stad sinds de explosie terroriseert.

Klimmen en klauteren

Een vergelijking met een game als GTA kan niet uitblijven, wanneer een game een open stad biedt waarin je verschillende opdrachten dient te volbrengen. Zo zou je het als nadeel kunnen zien dat Cole niet de mogelijkheid heeft om in auto's, helikopters of andere voertuigen te stappen. Maar wie heeft die voertuigen nodig wanneer hij zelf kan vliegen, tegen gebouwen kan opklimmen of grote afstanden over daken kan springen? Dit is dan ook meteen het visitekaartje van inFamous. Er is geen gebouw waar je niet tegenop kan klimmen. Zie je een richeltje, antenne, raamkozijn of wat dan ook, dan kun je het vastpakken om vanaf daar naar een volgend uitsteeksel te springen. Daarbij is Cole zo behendig, dat je in een poep en een scheet op het hoogste gebouw van de stad staat, waarbij je ogenschijnlijk oneindig ver in de verte kunt kijken.

Net als Mario, maar dan anders

Doordat de game vooral in de hoogte veel extra gameplay te bieden heeft, zul je niet snel doorhebben dat de stad wel een stukje kleiner is dan bijvoorbeeld in GTA. En daarbij wil ik het ook laten wat betreft vergelijkingen met andere games. InFamous is een unieke game, die een vorm van vrijheid weet te bieden die je niet snel in een andere game zult tegenkomen. Die vrijheid kun je gebruiken om missies op verschillende manieren te volbrengen. Ga je het gevecht met de Reapers op straat aan of bestook je ze met bliksemstralen vanaf het dak van een nabijgelegen gebouw? Of voer je een zogenaamde Thunder Drop uit, een move die het best te vergelijken is met Mario die met zijn kont een vijand weet te pletten, maar dan een stuk spectaculairder. Bovendien verdien je 'experience points' met het volbrengen van de verschillende missies, waarmee je nieuwe krachten kunt vrijspelen of oude krachten kunt upgraden.

Hero or Villian

Welke missies je speelt kun je helemaal zelf bepalen. Zo kun je direct naar het eind van de game doordenderen door enkel de hoofdverhaallijn te volgen, maar je kunt er ook voor kiezen om alle zijmissies te volbrengen. Dat laatste resulteert uiteraard in een aanzienlijk langere speelervaring. Daarnaast zul je bij sommige missies voor een zogenaamd karmamoment komen te staan. Neem bijvoorbeeld een missie waarin er een bom bij het politiebureau ligt. Jou wordt gevraagd of je bom wilt ontmantelen. Kies je ervoor de bom te ontmantelen, dan zal je goede karma toenemen. Je kunt echter ook weglopen, waardoor de bom ontploft en je slechte karma zal stijgen. Ook andere keuzes dragen bij aan jouw goede of slechte karma. Help je gewonde mensen die je op straat tegenkomt of absorbeer je juist hun energie ten bate van jezelf? Goede of slechte karma bepaalt vervolgens weer welke krachten je met je experience points kunt kopen, waardoor het meteen ook de moeite loont de game sowieso een tweede keer uit te spelen. Keuzes, keuzes en nog eens keuzes. De game zit er vol mee en dat zorgt ervoor dat het tot het einde blijft boeien.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Ik had in het begin nog mijn twijfels bij inFamous. De eerste missies boden weinig vernieuwing en ook het beperkte aantal krachten in het begin droeg niet bij aan het wegnemen van die twijfels. Achteraf ben ik blij dat ik de game een kans heb gegeven, want inmiddels zijn Cole en ik onafscheidelijk. De game ziet er goed uit, speelt als een tiet en weet een unieke ervaring te bieden. InFamous mag dan ook met recht een geslaagd debuut van Sucker Punch op de PlayStation 3 worden genoemd, en ik ben benieuwd wat we de komende tijd nog meer van deze ontwikkelaar kunnen verwachten.

• Keuzes, keuzes en nog eens keuzes
  • Empire City leeft
  • Grafisch van tijd tot tijd sterk