Review: inFAMOUS 2 - Festival of Blood PlayStation 3

Zoals je misschien al hebt gelezen, is inFamous 2 een van mijn favoriete superheldenspellen. Toen Sony afgelopen zomer aankondigde dat er een uitbreiding voor zou komen, ging mijn gamehartje sneller kloppen. Geheel in lijn met de Halloween-release datum, heeft deze uitbreiding veel te maken met vampiers. Zou Festival of Blood naast bloed ook mijn aandacht op kunnen zuigen?

Welkom terug

Allereerst het goede nieuws: we zijn weer terug in New Marais. De avonturen van Cole McGrath en Zeke spelen zich af tijdens Pyre Night, een soort van Halloween. Er zit echter een addertje onder het gras. Slechts het eerste eiland van New Marais is beschikbaar, en het verhaal is geheel verzonnen door Zeke. Dit betekent wel dat ze dingen kunnen doen met het verhaal die niet van invloed zijn op de hoofdverhaallijn. Helaas wordt hier geen gebruik van gemaakt, en worden er geen risico's genomen.

Buffy the Vampire Slayer

Het verhaal is niet diepgaand, niet boeiend, en gelukkig snel afgelopen. Er worden wat standaard vampier clich's en verwijzingen aangehaald als grap, maar die zijn nooit echt geslaagd. De cutscenes zijn wel vreselijk mooi gemaakt, dus het is zonde dat de schrijvers de kwaliteit van de twee hoofdspellen niet hebben weten te halen. Dit is voor een deel ook te wijten aan de opzet. Omdat je als vampier mensen moet leegzuigen, worden middels wat slappe excuses al je misdaden goedgepraat. Dit betekent dat de moraliteit van inFamous het raam uit wordt gegooid, en je dit hele spel puur slecht bent. De enige lol die je nog zou kunnen hebben van het verhaal, is hoe Zeke zijn eigen rol de hemel in prijst.

Batman

Omdat je zelf ook vampierbloed in je aderen krijgt, ben je in staat om een paar krachten van de bloedzuigers over te nemen. Dit zijn er niet zoveel als je misschien had gehoopt, maar ze zijn toch best leuk. De grote toevoeging is namelijk het vliegen, een primeur voor de serie. Als je op de magische knop drukt, verander je in een onkwetsbare zwerm vleermuizen die in first person perspectief door de nacht fladdert. Vliegen is gebonden aan een bloedmetertje dat je kunt vullen door mensen leeg te zuigen. Het is een ongelofelijk natuurlijke toevoeging aan het klim en klauterwerk van inFamous, en het voelt heerlijk. Toch stelt het erg teleur dat er maar 'n echt nieuwe kracht wordt geintroduceerd. In het gevecht kun je het ook gebruiken om snel bij je vijand te komen en zo een staak door zijn ondode hart te rammen.

Dracula

De vijanden zijn redelijk divers. De vijanden uit inFamous 2 komen niet meer voor in dit deel, maar alleen de vampiers zullen je het leven zuur maken. Daarbij zijn ook bijna al je krachten van je afgenomen. Om te beginnen zijn ze vrijwel allemaal in staat om te teleporteren, wat betekent dat de standaard tactiek van terugtrekken naar de daken om te herstellen niet meer werkt. Bovendien zijn er ook pittige dames die op acrobatische wijze aan muren en lantaarnpalen hangen en je vanuit daar op de korrel nemen. Als je daaraan ook nog eens gigantische vleermuismonsters toevoegt die zich verschuilen tussen de gewone burgers, heb je een aantal behoorlijk pittige gevechten voor de boeg. Zeker in de ondergrondse gangenstelsels, het thuishonk van deze monsters, is het soms lastig om in leven te blijven

Verzamelzucht

Om de zoveel tijd krijg je aan de linkerkant van het scherm een waarschuwing dat je bijna iets nieuws hebt vrijgespeeld. Door een aantal extra taken te volbrengen kun je een paar krachten vrijspelen die ook in inFamous 2 zaten, maar je komt nooit op hetzelfde niveau als daar. Ook kun je je bloedmetertje verhogen door dingen te verzamelen die in New Marais zijn verstopt, waardoor je langer kunt blijven vliegen. Het werkt redelijk verslavend om constant herinnerd te worden dat je nog maar een paar dingen hoeft te doen, maar ook hier ben je na een uurtje wel klaar mee.

Het eindoordeel van Yan Knoop

Festival of Blood is kort. Erg kort. Zelfs met alle extra taken en het zelf maken van missies ben je hooguit een uur of vier bezig om alle trophies te halen en daarna is er eigenlijk niets meer te doen. Ondanks dat je geen ander spel nodig hebt om deze uitbreiding te downloaden, is het geen aanrader voor mensen die kennis willen maken met de serie. Er zijn een aantal leuke toevoegingen, maar inFamous: Festival of Blood stijgt nooit uit boven de hoofdserie. Zelfs als je een fan bent zou ik twijfelen aan deze aankoop.

• Vliegen is leuk
  • Kort
  • Verhaal is niet boeiend