Review: Immortals Fenyx Rising: Myths of the Eastern Realm - Een gemiste kans PlayStation 4

Met Myths of the Eastern Realm brengt Ubisoft alweer de tweede uitbreiding naar Immortals Fenyx Rising. Vreemd genoeg wordt na de base game en eerste DLC Fenyx aan de kant gezet voor Ku. Ubisoft heeft er namelijk voor gekozen om de Griekse mythologie achter zich te laten en zich voor deze uitbreiding te gaan focussen op de Chinese mythologie. Super tof natuurlijk, maar wel een opmerkelijke keuze. De vraag is dan ook vooral of deze goed uitpakt voor de game of dat het beter bij de Griekse mythologie had kunnen blijven.

Tweedehands verkopen als nieuw

De Chinese mythologie leent zich natuurlijk perfect voor een mooi en uniek verhaal in het Immortals universum. De keuze om daar content van te maken is dus niet zo heel gek van Ubisoft. Wat wel op zijn zachtst gezegd vreemd is, is dat ervoor gekozen is om dit in een uitbreiding van Immortals Fenyx Rising te doen. Een game die volledig om de Griekse mythologie draait. Maar ach, een nieuw avontuur kan geen kwaad natuurlijk. Ware het niet dat Myths of the Eastern Realms allesbehalve een nieuw avontuur is. De uitbreiding dient als niets meer dan een doorzichtige Chinese jas over het lijf van een Griekse halfgod.

Laat je niet voor de gek houden door het Chinese laagje dat over de game is gelegd. In essentie speel je namelijk gewoon Immortals Fenyx Rising exact zoals je het al gewend was. Dat zou op zichzelf niet zo erg zijn, maar door de Chinese mythologie te introduceren is de verwachting gecreëerd dat je ook echt iets nieuws voorgeschoteld krijgt. In feite is het gewoon op veel fronten een reskin. Zelfs het verhaal loopt in grote lijnen - in een verkorte versie - min of meer op dezelfde manier. Dus ook in dat opzicht brengt deze uitbreiding geen nieuwigheid met zich mee. Ubisoft had van Immortals Fenyx Rising een aantal delen kunnen maken waarin in ieder deel een andere mythologie de basis biedt van de game, maar werpt dat concept met deze DLC de prullenbak in.

South West East Best

In Myths of the Eastern Realms speel je als Ku en krijg je te maken met de goden Nuwa en Gong Gong. Juist, doordat Myths of the Eastern Realms als uitbreiding is gemaakt, is er slechts ruimte voor twee Chinese goden. Zie hier al een grote gemiste kans, want daar doe je de Chinese mythologie echt tekort mee. De opbouw en het verhaal ontvouwt zich bijna identiek aan de opbouw en het verhaal van Immortals Fenyx Rising, met het verschil dat dit draait om een andere mythologie. Maar de wereld voelt hetzelfde, de vijanden zijn hetzelfde, de collectibles zijn hetzelfde en zelfs de opdrachten en uitdagingen zijn hetzelfde. Wel positief is dat de dungeons wat meer uitdaging weten te bieden.

Al met al weet deze uitbreiding je een uurtje of zes tot acht zoet te houden. Dit is een beetje afhankelijk van in hoeverre je gefocust bent op de collectibles, want ook die zijn weer vertegenwoordigd. Het heeft alleen niet zoveel om het lijf helaas. Je voelt niet - zoals je dat in de main game wel had - de urgentie om jezelf te upgraden voor je het verhaal verder speelt. Toch is dat voor een uitbreiding niet verkeerd en zeker de moeite waard als je je hebt vermaakt met de main game. De DLC biedt namelijk vooral meer van dit, in tegenstelling tot A New God. Die uitbreiding was namelijk vooral gericht op de dungeons en had minder de balans tussen combat en puzzels. Die balans is in Myths of de Eastern Realms wel weer terug.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Hoewel de Chinese mythologie zich ontzettend goed zou lenen voor een game als Immortals Fenyx Rising, is de keuze van Ubisoft om hiervoor een uitbreiding te gebruiken teleurstellend. De DLC biedt te weinig ruimte om de Chinese mythologie uit te diepen en bovendien was er nog genoeg te doen met de Griekse mythologie. Met alleen wat reskins maken zij zich er erg makkelijk vanaf en dat is echt jammer, want in potentie had hier veel meer mee gedaan kunnen worden.

• Chinese mythologie...
  • Extra Immortals plezier
  • Dungeons zijn iets uitdagender
  • ... verdient meer dan DLC
  • Borduurt niet voort op Griekse mythologie
  • Tikkeltje gemakzuchtig
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Immortals Fenyx Rising: Myths of the Eastern Realm

-

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Google Stadia, PlayStation 5