Review: Immortal Realms: Vampire Wars - Strijd als vampier Pc

Geplaatst: 5 september 2020 14:00

Houd je knoflook maar gereed, want in deze review ga je veel vampieren tegenkomen. Recentelijk ben ik aan de slag geweest met Immortal Realms: Vampire Wars, een turn-based strategy en management game dat zich afspeelt in een universum waarin vampieren aan de macht staan. Persoonlijk ben ik geen grote liefhebber van dit gamegenre, maar een wereld vol vampieren leek mij wel interessant. Ben je benieuwd naar mijn bevindingen van Immortal Realms: Vampire Wars voor de pc? Lees dan gezellig mee.

Vampieren aan de macht

Immortal Realms: Vampire Wars speelt zich af in een universum in de vijftiende eeuw waarin bloeddorstige heersers aan de macht staan. Vampieren laten mensen hun bloed doneren en onderdanig zijn aan hen. De mensen vormen een leger samen met vleermuizen en wolven en dienen de vampierenheersers. Deze legers zijn van belang om gebieden te veroveren en om jezelf te verdedigen tegen vijanden met hetzelfde doel. Als manager van de game heb jij een vampierenclan onder je hoede en zorg je ervoor dat je rijk beschermt en tegelijkertijd uitgebreid wordt. Tegelijkertijd moet je zo efficiënt mogelijk om gaan met kaarten die je in kunt zetten om je legers te versterken.

De game bevat vier verschillende game-modi: tutorial, campagin, sandbox en skirmish. Als een redelijke nieuwkomer van dit genre, ben ik begonnen met de tutorial. Hierin werd alles stapsgewijs behandeld, waarmee alles goed te volgen was. De game speelt zich af op een wereldkaart die verdeeld is onder kleine gebieden en een slagveld met vierkante grids. Jij hebt een vampierenclan onder je hoede die legers onder zich heeft met vampierenheersers aan de macht. Deze legers kun je over de gebieden heen laten lopen door middel van actiepunten. Zijn je actiepunten op? Dan is jouw beurt voorbij en krijgt de tegenstander de kans om gebieden te heroveren en om jou aan te vallen.

Versla andere vampierenclans

Je kunt aangevallen worden buiten jouw beurt om of je kunt er zelf voor kiezen om een leger aan te vallen. Wanneer je een leger verplaatst naar een vijandelijk leger krijg je jouw eigen mankracht te zien versus die van de tegenstander. Dit is voor jou een belangrijke indicatie om te weten of je hierdoor een gebied rijker bent of mankracht verliest. Indien je de strijd aangaat, verplaatst de game zich van de wereldkaart naar een slagveld met vierkante grids voor het turn-based gedeelte. De uitstraling ervan is saai en grauw en de graphics hebben veel weg van een mobile game. Er mist veel detail op de map en de optie om je units en de strijd van dichtbij te bekijken ontbreekt ook.

Op het slagveld kun je per beurt één unit verplaatsen of aanvallen door ze te positioneren op vierkante grids. Dit is niet alleen bedoeld om te plannen wanneer en hoe je gaat aanvallen, maar ook om bonussen te krijgen. Door vijandelijke units te omsingelen, kun je namelijk extra schade aanrichten. Ook bevinden zich op de map shrines met unieke functies die voordelen opleveren voor de units die eromheen staan. Je kunt bijvoorbeeld jezelf laten healen of armor krijgen dankzij een shrine. Daarnaast is het belangrijk om te weten waar een bepaalde soort unit het beste kan staan, waarbij boogschutters een groter voordeel hebben om achterin te staan en speermannen het beste voorin kunnen staan.

Een simpel vampierenleven

Zowel op de wereldkaart als op het slagveld maak je gebruik van kaarten. Op het slagveld heb je een handjevol met kaarten die behoren tot de heerser. Deze kaarten zijn spells die je in kunt zetten om een actie uit te voeren. De kaarten versterken of beschermen je units, maar daarvoor moet je wel beperkte mana inleveren. Ook op de wereldkaart kun je gebruikmaken van kaarten. Deze kaarten verschillen van die op het slagveld en versterken je legers op de lange termijn. Zo kun je nieuwe units erbij halen of buffs geven aan units. Het gebruikmaken van deze kaarten kost je bloedpunten, die gezien kunnen worden als de valuta in de game. Bloedpunten kun je vergaren via speciale kaarten of door jezelf te verplaatsen naar een gebied met mensen en hen bloed te laten doneren door middel van het gebruik van actiepunten.

Natuurlijk bevat de game ook verhaal, dat terug te vinden is in de campaign-modus. Hierin krijg je de optie om tussen drie vampierenclans te kiezen waarmee je wilt spelen en waarvan ieder een eigen verhaal heeft. Ik koos voor de Dracul clan van de bekende vampier Vlad Dracul. Het verhaal is simpel en dient meer als een bijzaak. Wat je keuze voor een clan wel uniek maakt, zijn de speciale regels die behoren tot een clan. Zo kun je in het verhaal van Dracul in het eerste level alleen maar units verkrijgen door middel van kaarten. Ook zijn skill tree zag er een stuk kleiner uit dan die van de tutorial, waardoor ik aanneem dat de Dracul clan een kleine skill tree heeft. Houd je liever alle opties open? Dan kun je ook nog aan de slag gaan in de sandbox-mode.

Het eindoordeel van Celine Man

Een turn-based strategy en management game in combinatie met card game is een uniek concept en al helemaal in een universum vol met vampieren en wolven. Dit unieke concept levert ook een uitgebreide game op, maar is desondanks goed te volgen door de uitgebreide tutorial en diverse campaigns. De game was leuk om een keer geprobeerd te hebben, maar heeft niet mijn aandacht getrokken om verder te gaan. Dit komt grotendeels door de kwaliteit van de graphics en het simpele verhaal. Beleef je de game puur voor de strategie en een nieuw concept van dit genre? Dan kun je zeker plezier beleven met Immortal Realms: Vampire Wars.

• Uitgebreide campaign
  • Geschikt voor beginners van dit genre
  • Unieke gameplay