review: Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs PlayStation 3

Het is warm, de mussen vallen dood van het dak en ik zit achter mijn PlayStation 3 en zoek wat verkoeling in Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs, de game naar de gelijknamige animatiefilm die op 1 juli in de bioscoop verschijnt.

Het verhaal begint wanneer Scrat nog steeds een weg probeert te banen naar de onbereikbare noot. Wanneer hij eindelijk zijn doel bereikt heeft, valt hij in een diep gat. En wat daarna gebeurt"

De luiaard, die niet lui is

Je begint de game met Sid, een lieve, maar erg onhandige luiaard, die in opdracht van de buidelratten Crash en Eddy op een speciale missie wordt gestuurd om diamanten te zoeken voor mammoet Ellie. Ellie is door de dolle heen, want ze krijgt een baby. Het eerste level is een soort van tutorial waarin je leert omgaan met de besturing van de game. De besturing is vrij eenvoudig, maar het kan soms erg handig zijn om te weten welke knoppen je moet gebruiken voor welke actie.

Kracht van ongekend niveau

In het tweede level vraagt mammout Manny Sid te hulp, zodat de aankomende babymammoet veilig kan spelen in de speeltuin. Ditmaal zul je met Manny boomstronken uit de grond moeten rukken. Niet bepaald uitdagend, maar zeker wel een leuke toevoeging aan de game. Wanneer Sid eieren tegenkomt van een dinosaurus gaat er van alles mis. Je neemt de eieren mee en probeert onderweg de eieren goed te beschermen. Dit doe je in een aantal verschillende levels, waarin je rollend bovenop een ei, veilig van a naar b moet zien te komen. Het level heeft wel iets weg van games als Super Monkey Ball. De af te leggen parkoersen zitten vol met allerlei verschillende hindernissen. Nadat de eieren uitkomen, heeft de moeder van dinosaurussen door waar haar kinderen zijn, waarna een wilde achtervolging volgt.

Nooit gekend, nooit ontdekt

Na deze achtervolging belanden jij en je vrienden in een niet eerder ontdekte ondergrondse wereld, waarin je het opneemt tegen vleesetende planten, dinosauriërs en uit de gratie geraakte wespen. Het eerste level speel je met Scrat. Daarna krijg je een nieuw personage onder de knoppen, genaamd Buck. Buck is een luidruchtige wezel die erg aanwezig is. Hij is een held, maar soms een beetje maf.

Al vanaf het begin irriteer ik me aan de Nederlandse vertaling. Deze is namelijk erg saai en bovendien komt de humor soms erg droog over. De sfeer in de verschillende levels in wel volop aanwezig, alleen soms is deze wat eentonig. Je moet grafisch niet zoveel van Ice Age 3 verwachten.

HET EINDOORDEEL VAN Alex Zweers

Ice Age 3 is een goede, leuke en uitdagende promotiegame van Activision. De game ziet er grafisch wat matig uit, dus je moet er echt niet vanuit gaan dat je een game van hetzelfde kaliber als Killzone 2 in huis haalt. De game vertelt het verhaal leuk, maar de sfeer valt hier en daar nog wel wat tegen. Toch heb ik me al met al een aantal uren goed kunnen vermaken. Dus zoek je deze zomer nog verkoeling, dan is Ice Age 3 zeker wel aan te raden. Je moet er alleen wel van houden.

• Eenvoudige besturing
  • Afwisseling tussen personages
  • De verschillende, unieke, uitdagende levels
  • Leuk voor jong en oud
  • De droge vertaling naar het Nederlands
  • Sfeer in de level soms wat eentonig en saai

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.