Hyper Scape

  • Ontwikkelaar Ubisoft
  • Eerste releasedatum 11 augustus 2020
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • Genre First-Person Shooter, Battle Royale
  • Gameliner score

Review: Hyper Scape - Genieten van Arcadia - Pc

Een paar dagen terug kreeg ik een berichtje dat ik weer mocht terugkeren naar Arcadia. Dat is zeker iets om blij van te worden, want de laatste dagen van de open bèta moest ik voorbij laten gaan door problemen met mijn polsen. Die problemen zijn gelukkig grotendeels voorbij, maar de problemen in de wereld van Hyper Scape zijn er nog steeds. Om dat allemaal te vergeten, doe ik mee als kandidaat in de Hyper Scape om te genieten van alles wat Arcadia brengt.

Hyper Scape schieten

De wereld in 2054

In mijn preview van Hyper Scape heb ik eigenlijk al een groot gedeelte van de game besproken, waardoor een aantal zaken ook in de review terugkomen. Er is namelijk helemaal niet zo veel veranderd en dat heeft zijn voordelen en nadelen. Het eerste nadeel is dat er nog steeds maar twee gamemodi zijn. De eerste is de bekende Crown Rush waar je met drieëndertig squads van drie op de map geplaatst wordt. De tweede is ongeveer hetzelfde, alleen speel je dan helemaal alleen. Ik had met de release graag een extra modus gehad, zoals degene die tijdens de bèta voor twee dagen te spelen was. Jammer, maar dan speel ik toch lekker Crown Rush. De gamemodi die er zijn, zitten goed in elkaar en voor je het weet, ben je een aantal uren verder.

Hyper Scape komt ook met een verhaal dat momenteel alleen op de achtergrond aanwezig is. Ik hoop dan ook dat Ubisoft dit verder gaat uitwerken gedurende de seizoenen. Hyper Scape speelt zich namelijk af in een niet zo rooskleurige toekomst. Vanaf het jaar 2020 werden er al veel slechte beslissingen genomen waardoor de mensen in het jaar 2054 in grote moderne steden wonen. Dat het leven geen pretje is, weten we omdat de Hyper Scape in het leven is geroepen. Het bedrijf Prisma Dimensions kwam met de virtuele wereld Arcadia en ontwikkelde de virtuele competitie genaamd de Hyper Scape. De ideale ontsnapping uit de realiteit, totdat ook hier problemen ontstaan. Er zijn niet alleen hackers, sommige spelers verdwijnen ook uit het echte leven of raken gewond. Het verhaal wordt duidelijk gemaakt door de trailer aan het begin van de game, maar is nog niet echt aanwezig in Crown Rush. Sinds de release is er wel een nieuw portaal verschenen onder de naam Hall of Champions. In Arcadia zijn nu geheugenkristallen te vinden die uiteindelijk meer informatie moeten geven over de wereld en de personages van Hyper Scape. De kristallen worden langzaamaan door Ubisoft toegevoegd, waardoor je momenteel alleen kristal 1.1, 1.2 en 1.3 kunt vinden.

Hyper Scape map

Een kandidaat in de Hyper Scape

Zoals de meeste Battle Royale-games begin je de match al vliegend over de map. In Hyper Scape zit je in een capsule die je kunt besturen. Al vliegend heb je een goed overzicht van de map en kun je samen met je teamgenoten via pings bepalen waar je wilt landen. De stad Arcadia kent gewone huizen, maar ook kleine en grote oriëntatiepunten. De Notre-Dame is bijvoorbeeld een van deze grote oriëntatiepunten, waar veel wapens en Hacks te vinden zijn. Op deze plekken heb je ook een grotere kans om al geüpgraded wapens en Hacks te vinden. Mocht je geen geschikt wapen vinden op deze drie plekken, dan zijn er altijd nog de kisten die naast de weg of onder viaducten staan. In principe maakt het niet uit waar je landt, want een wapen is zo gevonden. Het mag dan niet je favoriete wapen zijn, maar je kunt altijd nog wisselen. Iedereen heeft daarnaast een mêlee-wapen, waarmee je klappen kunt uitdelen. Een van de nieuwe evenementen waar kijkers van streamers op kunnen stemmen, is dan ook het Lethal Mêlee Event. Tijdens dit evenement dat vijftig seconden duurt, sla je een tegenstander direct dood met een klap van je wapen. Deze evenementen die door de kijkers van een streamer worden bepaald, gelden voor iedereen en zorgen ervoor dat elke match net wat anders is.

Tijdens de bèta waren sommige wapens nogal sterk, maar Ubisoft heeft dit al grotendeels verholpen. Ik had in ieder geval niet het idee dat sommige wapens te oneerlijk waren. Er zit nog wel een verschil in de wapens qua schade en afstand, maar dat komt door de grote variatie. Daarnaast kunnen wapens tot level vier worden geüpgraded, wat nu eenmaal een verschil geeft als je dit zelf niet hebt gedaan. Ikzelf schiet ook amper raak, waardoor het sowieso lastig is om te winnen van een tegenstander. Een van de grote pluspunten in Hyper Scape is namelijk dat je Hacks en wapens kunt fuseren. Het komt erop neer dat wanneer je hetzelfde wapen nog een keer vindt, je deze kunt fuseren met je eigen wapen. Je krijgt dan niet alleen ammunitie, maar het wapen richt ook meer schade aan. Hetzelfde geldt voor de Hacks die je kunt vinden. Hacks zijn eigenlijk speciale vaardigheden waarvan je er twee mag hebben. Zo is er de Heal, maar ook de Teleport. De Magnet is een nieuwe vaardigheid die spelers naar je toe trekt. In totaal zijn er elf Hacks te vinden in Arcadia. De game heeft ook een nieuw wapen gekregen wat een van mijn favorieten is geworden, namelijk de DragonFly. De Hacks hebben een cooldown, maar hoe hoger het level van de Hack, hoe korter dit wordt. Het fuseren van een wapen of Hack is zo gebeurd, waardoor je dit al rennend kan doen. Mocht je een betere Hack tegenkomen, dan is ook het wisselen zo gedaan. Een potje Hyper Scape gaat namelijk nogal snel en het is dan ook goed dat elk aspect van de gameplay hierop is gebaseerd. Uiteindelijk speel je een potje Hyper Scape dus met twee Hacks en twee wapens die allemaal een maximaal level van vier hebben.

Hyper Scape Fuseren

Een Echo in Arcadia

In de Hyper Scape zijn zowel de straten als de daken belangrijk, waardoor je in de lucht nog een tweede keer kan springen en bij de landing kan glijden. Hierdoor spring je eenvoudig van het ene dak naar het andere. Om op hoger gelegen plekken te komen, zijn er speciale trampolines, die vooral handig zijn wanneer je veranderd bent in een Echo. Zoals in de meeste Battle Royale-games wordt de map tijdens het potje steeds kleiner. Hyper Scape doet dit net wat anders dan bij de meeste games door het sluiten van de districten. Om de zoveel tijd krijg je de melding dat een district gaat sluiten, waardoor je zo snel mogelijk het district moet ontvluchten. Is een district helemaal gesloten, dan doet het net zo lang schade tot dat je of dood bent of eruit bent. Omdat Hyper Scape geen minimap heeft, is er een noodgang icoontje die je vertelt in welke richting je moet rennen om het district te ontvluchten. Door het sluiten van de districten wordt de map niet kleiner door middel van een cirkel. Dit is toch wel een verademing en weer wat anders dan de cirkel die vaak wordt gebruikt. Naast de timer, het icoontje en de aankondiging is het ook visueel erg duidelijk. Het doet mij nog steeds denken aan de Animus van Assassin’s Creed, aangezien je kleine zwarte driehoekjes ziet voordat het district helemaal zwart wordt en verdwijnt.

Een ander belangrijk onderdeel van Hyper Scape is dat je na je dood als Echo op de map aanwezig blijft. Hoelang dit duurt, ligt aan jezelf en je teamgenoten, want er zijn respawn-points te vinden op plekken waar andere spelers zijn doodgegaan. De respawn-points zijn eenmalig te gebruiken, dus je moet wel snel zijn. Om terug tot leven gewekt te worden, moet je simpelweg op een respawn-point staan, zodat een teamgenoot je in een seconde of twee terughaalt. Een andere manier om je team te helpen, is door als Echo op de map te blijven lopen, omdat je dan functioneert als een scout. Hoewel je geen wapens kan dragen en geen barrières van gebouwen kunt kapotslaan, heb je wel de mogelijkheid om vijanden te pingen. Omdat iedereen als een Echo rondloopt, is niemand in het nadeel, maar om het goed te laten werken, moet je wel opletten. Zo is het handig om dicht bij je teamgenoten te blijven. Daarnaast ping je de locatie van een tegenstander, niet de tegenstander zelf. Op het moment dat de tegenstander naar een ander dak springt, staat de ping nog steeds op zijn oude locatie. Hierdoor is het een leuke toevoeging die past bij de gameplay van Hyper Scape en tegelijkertijd de match niet al te veel beïnvloedt. Soms had ik zelfs het idee dat ik mijn teamgenoten meer afleidde met de tien pings, dan dat ik ze daadwerkelijk hielp.

Hyper Scape Echo

Geen online game zonder Battle Pass

Hoewel Hyper Scape geen minimap heeft, wordt alles wel duidelijk aangeven via icoontjes. Het bekijken van de grote map doe je eigenlijk alleen om je positie te bepalen en de verkleining van de map in de gaten te houden. Via het kompas-systeem boven in het scherm is het vervolgens eenvoudig om naar een nieuwe locatie te lopen. Als je gewend bent om via tab het scoreboard te checken in andere games, dan ga je zeker geen problemen ondervinden met dit gedeelte van Hyper Scape. De map geeft ook direct aan hoeveel districten er nog over zijn en welke challenges je deze week nog moet voltooien. Uiteraard kun je hier ook zien hoeveel squads er nog over zijn en je eigen KDA. Voor het testen van wapens en Hacks is er de speciale trainingsroom die nogal verborgen is. Ubisoft had dit wel iets duidelijker mogen aangeven.

Omdat Hyper Scape gratis te spelen is en het een online-game is, is er ook een Battle Pass. Over het algemeen kan ik begrijpen waarom dit veel gebruikt wordt tegenwoordig en het is vele malen beter dan de lootboxes. Ubisoft heeft besloten om het in drie delen te verdelen, wat in het begin nogal verwarrend is. Het eerste onderdeel is voor iedereen beschikbaar en is dus gratis. In totaal zijn er honderd levels, wat ik een mooi aantal vind per seizoen. Hierdoor kun je als gratis speler veertien beloningen verdienen. Vervolgens heb je nog de premium Battle Pass en de Hyper Battle Pass. Het verschil tussen deze twee is niet alleen de prijs, maar ook de levels die je direct overslaat. Ben je een Twitch Prime Member dan heb je toegang tot nog extra beloningen op de Battle Pass. Uiteindelijk ben je voor de Battle Pass tien tot vijfentwintig euro kwijt, maar als je alle levels behaalt, heb je wel toegang tot een gratis Battle Pass voor het volgende seizoen. Ik had graag gezien dat we wat meer kunnen verdienen zonder de Battle Pass, maar het geld moet ergens vandaan komen. Zolang het allemaal cosmetische zooi is, maakt het ook niet echt uit.

Hyper Scape Match

De afbeeldingen zijn gecaptured tijdens de speelsessies op de pc.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Hyper Scape is een snelle Battle Royale-game die zich voornamelijk onderscheidt van de andere games in het genre, door de Echo en het fuseren van de wapens en Hacks. Van beide zijn er genoeg op de map en door de combinatie zijn de gevechten snel, lastig, maar ook leuk. De map is een stad, waardoor er zowel gevochten wordt op de straten als op de daken. Dit zorgt er wel voordat Hyper Scape een hogere leercurve heeft. Ben je net zoals ik slecht in Battle Royale-games dan ga je vaak dood. De basis van de game is wel eenvoudig te begrijpen en de game is prima geoptimaliseerd. Dat het een snelle Battle Royale is, komt niet alleen door de gevechten, maar ook de bewegingen in de game. Het fuseren van wapens, gebruiken van Hacks en het tot leven brengen van teamgenoten zijn zo gebeurd. Daarnaast hoef je ook niet lang te wachten op een match, want die is zo gevonden. Ik had graag wat meer gamemodi gezien bij de release en een betere verwijzing naar de verborgen trainingroom, maar dat zijn dan ook de grootste minpunten. Het verhaal achter Hyper Scape is nog niet volledig en ik hoop dan ook dat Ubisoft dit in de toekomst verder blijft uitwerken om meer persoonlijkheid te creëren. De game is dan ook de moeite waard om uit te proberen, ook al ben je geen fan van het genre.

  • Pluspunten
  • Fuseren wapens en Hacks
  • Uitgebreid aanbod Hacks en wapens
  • Snelle gameplay
  • Battle Pass heeft 100 levels
  • Snelle matchmaking
  • Een verhaal dat wordt uitgebreid
  • Intel verzamelen als Echo
  • Sluiten van districten
  • Veel Parkour
  • Twitch-Integratie
  • Minpunten
  • Weinig gamemodi
  • Training room is nogal verborgen
  • Bitcrown niet goedkoop
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?