Review: Hydroventure: Spin Cycle Nintendo 3DS

Mijn Nintendo 3DS heb ik al een lange tijd niet meer aan gehad. Sinds de komst van de PlayStation Vita is mijn interesse in de Nintendo 3DS flink gedaald. Toch kreeg ik niet zo lang geleden een nieuwe downloadcode toegestuurd van Hydroventure: Spin Cycle. Hoog tijd dus om mijn 3DS af te stoffen, up te daten en er weer eens op te gamen.

It's alive!

Het verhaal van de game gaat over een boek van een tovenaar. Dit boek bevat plaatjes over de geschiedenis. De tovenaar wilde de plaatjes tot leven wekken met behulp van Rainbow Spirits. Hierdoor veranderen alle plaatjes in het boek naar animaties, een beetje zoals Harry Potter dus. De duistere kracht Goop werd echter jaloers op de Rainbow Spirits. Wanneer de tovenaar verdween, liet de Goop zichzelf op het boek vallen, waardoor alle Rainbow Spirits werden gevangen. Water Spirit Eddy moet nu in actie komen om de Rainbow Spirits van de Goop te redden.

Spetter, pieter, pater

Om de Rainbow Spirits te redden, moet je met Eddy in elk level een weg zien te vinden naar de Rainbow Spirit. Eddy verandert aan het begin van elk level in een plasje water. Dit plasje water bestuur je door je 3DS te kantelen. Met de schouderknoppen laat je het springen. Op deze manier moet je verschillende puzzels oplossen. Wanneer je te veel water hebt verloren, moet je het level opnieuw beginnen. Onderweg kan je waterbubbels vinden waarmee je je reservewater opbouwt. De eerste levels zijn nog gemakkelijk en heb je vrij snel gedaan, maar later wordt het behoorlijk pittig.

Transformers

Zoals je misschien wel weet, kan water verschillende vormen aannemen. Zo kan het bijvoorbeeld in ijs veranderen. In Hydroventure: Spin Cycle is dit ook mogelijk. Met behulp van een apparaat kan je het water in een blok ijs veranderen. Hiermee kan je bijvoorbeeld bepaalde schakelaars activeren die je niet als water kan activeren. Ook kan je tandwielen die als sleutel dienen in het blok invriezen, zodat je het gemakkelijker mee kan nemen. Later in de game zal het ook mogelijk zijn om in een wolk te veranderen. Al deze vormen hebben ook nog hun eigen krachten. Een wolk kan bijvoorbeeld bliksem creëren. Op deze manier worden de puzzels nog een stukje ingewikkelder en moet je echt goed gaan nadenken.

360DS

Hydroventure: Spin Cycle maakt geen gebruik van de 3D-functionaliteit van de 3DS. Dat is niet zo gek, want het 3D-effect zal toch niet werken als je je 3DS aan het kantelen bent. Wel bestaat iets minder dan de helft van de game uit levels waarbij je je 3DS 360 graden kan roteren. Dit zorgt voor wat afwisseling in de game. Echter vind ik de besturing in deze levels niet zo fijn. Wanneer je je 3DS op zijn kop houdt, kom je namelijk niet meer goed bij de knoppen en het touchscreen. Dat neemt niet weg dat het heel erg gave levels zijn waarbij nog meer denkwerk is vereist.

Wees zuinig met water

De game bestaat uit zestig levels die verspreid zijn over vier werelden. In elk level kan je een rating halen, met een maximum van vijf sterren. De meeste sterren verdien je door zo veel mogelijk water over te houden. Daarnaast krijg je een ster wanneer je het level binnen een bepaalde tijd voltooit. In de eerste levels lukt dit je misschien met je eerste poging, maar later moet je het toch echt meerdere keren gaan proberen. Daarnaast bevat bijna elk level een puzzelstukje die je kan verzamelen. De completionist is na het uitspelen van de game dus nog een behoorlijke tijd zoet.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Met Hydroventure: Spin Cycle heb je voor nog niet eens een tientje een behoorlijk goede 3DS-game in huis. De puzzels zijn erg leuk en uitdagend. Daarnaast duren ze niet zo lang, dus kan je de game gemakkelijk oppakken om even tussendoor te spelen. Dankzij de verschillende vormen die je kunt aannemen bevat de game wat extra variatie. Wat ik wel vervelend vind, is de besturing in de levels waarbij je je 3DS volledig kan roteren. Dat neemt niet weg dat Hydroventure: Spin Cycle echt een aanrader is voor de puzzelliefhebbers. Ik ben blij dat ik hiervoor mijn 3DS heb afgestoft.

• Uitdagende puzzels
  • Verschillende vormen aannemen
  • Leuk voor tussendoor