Review: How to Survive Nintendo Wii U

Geplaatst: 12 juni 2014 17:00

In oktober en november van vorig jaar verscheen de zombiegame How to Survive op de Xbox 360, pc en PlayStation 3 als downloadgame. De game zou rond die tijd ook voor de Wii U verschijnen, maar dat is uiteindelijk een half jaar later geworden. Nu is de game dan ook beschikbaar voor de Wii U en mocht ik zombies neer gaan hakken en schieten. Of dit me ook is bevallen, lees je in deze review.

Overleven tussen de zombies

Je kunt de game met drie verschillende karakters spelen, namelijk Jack, Abby en Kenji. Ieder van hen heeft zijn of haar eigen statistieken en abilities, maar verder speel je door hetzelfde verhaal heen. Het verhaal in de game is niet heel bijzonder: je schip is gezonken en je bent gestrand op een eiland vol met zombies. Aan jou de taak om, je raadt het al, te overleven. Veel dieper dan dat wordt het verhaal niet. Tevens zal je nog drie andere eilanden gaan bezoeken die bezaaid zijn met zombies. Hier kom je ook andere overlevenden tegen die je moet helpen om verder te komen. Zo moet je bijvoorbeeld ergens op een eiland een accu vinden voor iemand, zodat je samen met een motorboot naar een ander eiland kan.

Kovac's rules rules

Overleven is meer dan alleen blijven ademen. Zo heb je natuurlijk voedsel en drinken nodig, maar ook voldoende slaap. Je hebt vast wel eens verhalen gehoord van gamers die zo lang achter elkaar hebben gegamed zonder te slapen, dat ze het loodje legden. Dit wordt allemaal uitgelegd door de How to Survive-boeken die je onderweg tegenkomt. Deze boeken zijn gemaakt door Kovac, die by far het beste character uit de game is. Deze boeken worden dan ook vaak gerefereerd als Kovac's rules. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je hele hoofdstukken uit boeken moet lezen om te leren overleven, want elk boek dat je tegenkomt bevat slechts 'n hoofdstuk dat wordt verteld aan de hand van een komisch filmpje dat is ingesproken door Kovac. Deze filmpjes doen een beetje aan de instructiefilmpjes uit BioShock denken. Ze bevatten namelijk cartoony characters die op een grappige manier uitleggen hoe je moet overleven. Afgeschoten pijlen moet je bijvoorbeeld altijd oppakken, ook al zitten ze diep in de reet van een dode zombie. Ik kreeg altijd een glimlach op mijn gezicht wanneer ik een nieuw hoofdstuk uit het boek te zien kreeg.

Dood alle zombies

Om te overleven tussen de zombies, moet je uiteraard ook tegen ze kunnen vechten. Het vechtsysteem werkt als een twin-stick shooter: met de linkerstick beweeg je je character en met je rechterstick richt je je wapen. Dit werkt allemaal prima en zal voor veel gamers vertrouwd aanvoelen. In het begin van de game zal je het met alleen een màªleewapen moeten doen. Hoe langer je ZR ingedrukt houdt, hoe harder je met het wapen slaat. Later in de game krijg je vuurwapens tot je beschikking. Als je hiermee op een zombie richt, verschijnt er eerst een groot rondje om de zombie. Wanneer je langer op eenzelfde zombie mikt, wordt het rondje kleiner en kan je uiteindelijk een headshot uitvoeren. Je komt meer dan genoeg ammo in de game tegen, dus nadat je een vuurwapen hebt, zal je bijna nooit meer teruggaan naar een màªleewapen. Dat vind ik wel een beetje jammer, want hierdoor wordt de game een beetje simpel.

Bouw alles zelf

De wapens in de game vind je echter niet liggen op de eilanden, maar zal je zelf moeten maken. Overal op de eilanden vind je onderdelen die je kunt gebruiken bij het maken van je eigen wapen. Om te weten wat je met elkaar moet combineren om iets te krijgen, zal je blueprints moeten vinden. Er zijn heel veel dingen die je kunt maken, waaronder armor, kruisbogen, shotguns, machineguns, rifles en nog veel meer. Voor het combineren wordt het touchscreen van de GamePad gebruikt. In eerste instantie dacht ik dat de game hierbij niet op pauze kon, waardoor je tijdens het craften goed op moest letten of er geen zombies in de buurt zijn. Dit maakte het craften extra spannend. Later kwam ik er echter achter dat je de game ook met de 'b'-knop kan pauzeren (heb je ooit gehoord van een game die je pauzeert met de 'b'-knop?), waardoor de spanning van het craften verdween.

Mijn ogen!

Bij downloadgames moet je grafisch gezien vaak wat inleveren. Dit is ook het geval bij How to Survive. Echter vind ik het in deze game onder de maat liggen. De textures lijken soms wel van een GameCube-game te komen of niet goed zijn ingeladen. Zeker de grote stenen in de game zien er niet uit. Mijn ogen moesten het eerste half uur echt even wennen aan deze graphics.

Het eindoordeel van Justin Meijer

How to Survive is een redelijke zombiegame. Het is zeker geen slechte game, maar er zijn zombiegames waarmee ik meer plezier heb beleefd, zoals Dead Nation. Het verhaal in de game is gewoon zo simpel, dat het er niet lijkt te zijn. Ook de graphics hadden in mijn ogen beter gekund. De instructiefilmpjes van Kovac zijn wel briljant gedaan en zorgden ervoor dat ik uitkeek naar het volgende filmpje. Daarnaast werkt de combat goed en kan je onwijs veel dingen craften. Het is dan wel weer jammer dat de game erg simpel is doordat bijna iedere zombie ammo laat vallen. Maar de basis is er, dus mocht er een vervolg worden aangekondigd, dan is mijn interesse gewekt.

    Voldoende
  • Kovac's rules
  • Combat werkt goed
  • Craftsysteem
  • Verhaal niet interessant
  • Ammo in overvloed
  • Graphics kunnen beter
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot How to Survive

Series

-

Uitgever

505 Games

Reviewscore

Platforms

Nintendo Wii U

Releasedatum

5 juni 2014

Ontwikkelaar

EKO Software

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord