Review: Horizon Pc

Het 4X-genre (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) is een klassieker onder de strategiegames. Het genre is al sinds de eerste Civilisation- en Master of Orion-games bijna niet meer weg te denken uit de gamesmarkt, maar dit was niet altijd zo. Zeker in de tweede helft van de jaren '90 en begin '00 waren er nog maar weinig vergelijkbare titels te vinden. Echter is de laatste jaren het genre weer helemaal terug van weggeweest. Games als Civilisation V, Sins of a Solar Empire en Endless Space laten maar weer zien dat dit genre ijzersterk is en de tand des tijds goed kan doorstaan. Maar de hoeveelheid 4X-titels die de markt nu aan het overspoelen is laat wel zien dat er keuzes moeten worden gemaakt.

Horizon

Deze nieuwe 4X-game, ontwikkeld door L3O Interactive en uitgegeven door het Nederlandse Iceberg Interactive, laat je de mensheid van de prille eerste stapjes in de ruimte naar een intergalactisch ruimterijk voeren. Je ontwikkelt technologieën, je bouwt schepen, je koloniseert werelden, gaat allianties aan met andere rassen en zo kun je stapje voor stapje je rijk uitbreiden. Je vloten worden steeds groter, je werelden sterker verdedigd en volgepropt met gloednieuwe gebouwen en je bondgenoten worden steeds beter bevriend. Je relaties met andere rassen is hier wel belangrijk, daar je als je met iedereen vijanden bent je al snel tegen iedereen aan het vechten bent. Dit zorgt al snel voor een kort potje!

Tools of the trade

Horizon doet iets dat niet veel 4X-games doen: de game is betrekkelijk simpel gehouden. De kaart speelt intuïtief en de interface is lekker simpel en overzichtelijk ontworpen. Hierdoor is de learning curve lekker laag, waardoor je meer tijd kunt spenderen aan de even ontspannen turn-based campagnekaart en combat. De kaart is eenvoudig, maar wel elke nieuwe game opnieuw random geseed, waardoor geen twee potjes hetzelfde zijn. Dit geldt ook voor de combat. Deze speelt in een heel zonnestelsel, waardoor de plaatsing van meerdere kolonies in een stelsel je beter laten vechten. Het enige jammere is dat je elk schip individueel moet besturen, waardoor je bij grote gevechten best lang bezig kunt zijn. Maar de dromerige soundtrack laat je niet echt bewust van de passage van de tijd, plus dat je ervoor kunt kiezen om de gevechten geautomatiseerd te laten lopen. Lekker simpel en ontspannen dus, waarbij je de tijd hebt om je planeten en vloten rustig te micro-managen.

Plaatjes en geluiden

Grafisch is Horizon geen hoogvlieger. Het voelt een beetje gedateerd en de lasers en ontploffingen laten je monitor niet echt kapot klappen. Maar ergens past dit wel bij een genre dat eigenlijk bol staat van de clich's. De dromerige synthesizer soundtrack versterkt het voor mij nostalgische gevoel dat deze game bij mij opwekt. Geluidseffecten zijn ook lekker oubollig, waarbij deze best uit een oude sci-fi-film hadden kunnen komen.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Horizon is een 4X-game die alles doet wat een 4X-titel moet doen. Je managet je planeten, je bestuurt je vloten, je doet je research en je verslaat je tegenstanders. Maar hierin zit nou net de clinch. De game springt nergens echt boven het gras uit. De game doet de formule eer aan door alle elementen netjes te verwerken, zeker door de beetje oubollige graphics en geluidseffecten. Het lekker simpel houden van de besturing van de game draagt alleen maar bij aan het gevoel van nostalgie dat ik bij het genre heb. Begrijp me niet verkeerd, Horizon is een game waar ik veel uurtjes in ga steken, maar het is geen Endless Space. Wat Horizon wel is, is een leuke game voor mensen die niet erg bekend zijn met het 4X-genre en met een relatief simpele game het eens willen proberen.

• Lekker simpele interface
  • Bevat alle 4X-elementen
  • Lage learning curve