Homefront
  • ONTWIKKELAAR Digital Extremes
  • EERSTE RELEASEDATUM 15 maart 2011
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3
  • GENRE Shooter

review: Homefront Pc

Je familie is verdwenen. De stroom in je stad is al langer afgesloten dan je je kunt herinneren. De Noord-Koreaanse propaganda schalt uit torens om je heen, terwijl hun patrouilles iedereen die op straat loopt in de wachtende vrachtwagens sleept. De Verenigde Staten zoals jij ze kent zijn niet meer... of wel? Verzet je tegen de overheersers, strijd tegen de vijand! Thuis is waar de oorlog is!

Homefront

Het jaar is 2027. Noord-Korea heeft met haar invasie van de Verenigde Staten haar grootste vijand klein gekregen. De Mississippi-rivier is met straling vervuild en het elektriciteitsnet is middels een EMP-golf uitgeschakeld. Het leger is uiteengeslagen en de bevolking is onderdrukt. Dit is de setting waar Homefront zich afspeelt. In deze shooter van THQ doorloop je het verhaal als Jacobs, een piloot die door het verzet wordt bevrijd om te helpen in de strijd tegen de Noord-Koreanen. De strijd is hard en bitter, waarbij de uitkomst alles behalve zeker is...

Verhaal als een goede film

Het verhaal voor Homefront is geschreven door John Millius, bekend van zijn schrijfwerk in onder andere Conan the Barbarian en Apocalypse Now. Het verhaal is dan dus ook uitmuntend, waarbij de flow en ritme net zo lopen als in een goede actiefilm. Periodes met actie en rustmomenten gaan op de juiste momenten in elkaar over, waardoor je niet een te overrompelend gevoel krijgt. De Noord-Koreanen worden als eerste klas klootzakken weggezet, waarbij ze niet schromen om kinderen neer te meppen nadat ze de ouders voor hun ogen aan stukken hebben geschoten. Naarmate het verhaal vordert, krijg je dan dus ook een flinke hekel aan de Noord-Koreanen zoals ze in de game worden weggezet. Maar hierin zit hem het probleem: net als een goede film heb je de game te snel uitgespeeld.

Bewegende beelden en zo

Homefront ziet er op de pc erg gelikt uit. De omgevingen in de vervallen buitenwijken waar het verhaal zich deels speelt zijn sfeervol en geloofwaardig, waarbij de grafische pracht van de bekende Unreal 3-engine nog eens verder is opgevoerd om het er allemaal nog mooier uit te laten zien. De geluiden en voice acting zijn van hoog niveau en de characters zijn goed uitgewerkt.

Wapens, wapens, wapens!

Homefront zit tjokvol wapens, welke je gedurende het spel allemaal wel eens in handen krijgt. Je hebt namelijk voor je wapens een beperkte hoeveelheid ammo, dus je moet regelmatig de wapens van je tegenstanders pakken om de strijd te kunnen winnen. Daarnaast heb je in sommige missies nog een rijdend wapenplatform tot je beschikking, dat luistert naar de naam 'Goliath'. Dit zes-wielige voertuig kun je met een speciale targeter naar het doel sturen waar hij losbarst met raketten en een minigun!

HET EINDOORDEEL VAN Joost van Dyck

Homefront is een rit op de achtbaan terwijl je in het karretje zit met Arnold, Bruce en Sylvester. Het verhaal van de game is niks minder dan een actiefilm in gameformaat! Dit merk je in de heerlijke gameplay en de prachtige gedetailleerde omgevingen, waarbij de actie goed gedoseerd wordt voorgeschoteld. De vijand wordt als Geert Wilders op een PvdA-congres gedemoniseerd waarbij je weinig medelijden meer hebt voor je tegenstanders. De muziek en de loop van het verhaal maken de filmervaring compleet. Het enige nadeel van de game is dat je de singleplayer te snel hebt uitgespeeld. Maar dan is er gelukkig ook nog de multiplayer! Maar daarover hoor je volgende week meer.

• Sfeer
  • Game als filmervaring
  • Goede flow