Hitman - Summer Bonus Episode
  • ONTWIKKELAAR IO Interactive
  • EERSTE RELEASEDATUM 19 juli 2016
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Actie, Stealth

review: Hitman - Summer Bonus Episode PlayStation 4

Na drie bewerkelijke contracten, is Agent 47 ook wel een keertje toe aan een vakantie. Hij besloot zijn koffers te pakken en nog een keer af te reizen naar Sapienza en Marrakesh. De ICA gunt hem echter geen rust en komt met twee nieuwe opdrachten op de proppen. De kale killer besluit met tegenzin zijn hawai-shirt om te ruilen voor zijn zwarte maatpak en weer aan de slag te gaan.

Een zomerse bonus

De Summer Bonus Episode kan gezien worden als een extraatje voor de bezitters van de Full Experience en het Upgrade Pack. Later dit jaar is deze episode ook los aan te schaffen voor de overige spelers van Hitman. De Summer Bonus Episode bevat geen compleet nieuwe locatie en kan gezien worden als episode 3.5. De content is voorzien van twee nieuwe missies, die zich afspelen in Sapienza en Marrakesh. De missies spelen zich een aantal maanden voor de hoofdmissies af, en kunnen dus los hiervan worden gezien.

The Icon

In Sapienza is een grote filmcrew neergestreken om de Science Fiction-film 'The Icon' op te nemen. Dino Bosco is de regisseur en tevens hoofdrolspeler, die met de film zijn carrière uit het slop wil halen. Bosco is enorm over het budget heengegaan, waardoor de studio bijna failliet is. Aangezien hij een speciaal contract heeft, kan hij niet worden ontslagen en heeft de studio besloten om Agent 47 in te schakelen. IO Interactive heeft de map totaal aangepast. Het speelt zich ditmaal af in de avond en is een stuk kleiner gemaakt. Hierdoor voelt de map helemaal anders aan, maar helaas ook wat beperkter vergeleken met de hoofdmissie van Sapienza.

Op het dorpsplein van Sapienza wordt een scene gedraaid met robots, aliens en Dino Bosco gehuld in een superheldenpak. Het plein voelt echt aan als een filmset met crewleden, een hoop apparatuur en een trailer voor de filmster. De nieuwe missie bevat vier Opportunities, die voornamelijk gericht zijn op ongelukken met de apparatuur. Zo is het mogelijk om de explosies in de film aan te passen, voor een realistischer en dodelijk effect. Doordat Dino een perfectionist is, is zijn superheldenpak kogelwerend, net als in het stripboek waar de film op gebaseerd is. Dit betekent dat je een beetje gedwongen wordt om de Opportunities te gebruiken en dus wat minder vrijheid hebt bij het voltooien van de missie.

A House Built on Sand

De hoofdmissie van Marrakesh speelt zich in de eerdere episode overdag af, en de spanning was hier te snijden dankzij de vele militairen op straat en aanstaande rellen. Hoe anders is het bij de missie 'A House Built on Sand'. In het nachtelijke Marrakesh staat een ontmoeting op het programma tussen Matthieu Mendola en Kong Tuo-Kwang. Mendola wil geheimen van zijn werkgever doorverkopen aan Tuo-Kwang. Uiteraard moet Agent 47 hier een stokje voor steken. Net als bij Sapienza het geval is, is ook de Marrakesh-locatie aangepast en een stuk kleiner gemaakt, waardoor het consulaat en de school niet meer toegankelijk zijn. De missie speelt zich af in het midden van de map rond het markt-gebied en een VIP-club.

Waar de locatie van The Icon-missie wat beperkt aanvoelt, is dat bij deze missie niet het geval. A House Built on Sand voelt aan als een klassiek Hitman-level en pakt naar mijn mening beter uit dan de hoofdmissie. De twee doelwitten komen namelijk dichter bij elkaar waardoor er meer mogelijkheden zijn om ze om te leggen. Zo komen de daken goed van pas in combinatie met een sluipschuttersgeweer en speelt de VIP-club nu een belangrijkere rol. De missie bevat daarnaast een aantal toffe Opportunities. Agent 47 kan zich verkleden als waarzegger en de bijgelovige Mendola naar zijn tent lokken, waardoor je genoeg tijd en mogelijkheden hebt om hem uit te schakelen. Ook zijn er genoeg ongeluk-scenarios voor beide doelwitten, wat dit een ideale missie maakt voor creatieve spelers.

HET EINDOORDEEL VAN Kees Wijnhorst

De Summer Bonus Episode is, zoals de naam al verraad, een leuke zomerse bonus voor Hitman. Verwacht dan ook niet de content van een volledige episode, maar twee leuke missies in aangepaste levels. De missie The Icon is qua aankleding leuk, maar voelt helaas wat beperkt aan. A House Build on Sand is een stuk frisser en lijkt op een klassiek Hitman-level. Al met al is de Summer Bonus Episode een leuk extraatje, waar je je een aantal uren goed mee kunt vermaken.

• A House Build on Sand
  • Aankleding van levels
  • Leuke Opportunities
  • The Icon voelt wat beperkt aan

Over auteur Kees Wijnhorst

Kees WijnhorstKees wordt ook wel de koning van het nieuws genoemd. Met letterlijk duizenden berichten op zijn naam is het dan ook een wonder dat Kees überhaupt nog tijd om te gamen heeft. Onze eigen Agent 47 - zij het niet zo kaal en ‘ietsjes’ minder kil - maakt als een echte hitman korte metten met alle geruchten die op het internet rondgaan. Just leave him to prepare...