Review: Hitman - Episode 6: Hokkaido PlayStation 4

Geplaatst: 5 november 2016 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:56

Agent 47 heeft een druk jaar achter de rug waarin hij enorm veel contracten heeft aangenomen. De huurmoordenaar gaat nu beginnen aan zijn laatste grote klus van dit seizoen en dat brengt hem ditmaal naar Japan. Hier wil hij even ontspannen en het jaar doornemen, en waar kan dat nu beter dan in een privéziekenhuis/resort?

Situs Inversus

Episode 6 is de laatste hoofdepisode voor het eerste seizoen van Hitman. In deze episode reist Agent 47 naar het GAMA ziekenhuis/resort in Hokkaido, Japan. Dit ziekenhuis wordt bezocht door de meest rijke en machtige mensen ter wereld voor noodzakelijke operaties of cosmetische ingrepen. De Situs Inversus-missie bevat twee doelwitten. Het eerste doelwit is een ICA-verrader, die een orgaantransplantatie ondergaat. Aan Agent 47 de taak om te zorgen dat deze het ziekenhuis niet levend verlaat. Het tweede doelwit is de voormalig Yakuza-advocate, Yuki Yamazaki, die aanwezig is in het resort.

Welkom in GAMA

Hokkaido is de mooiste en tegelijkertijd moeilijkste locatie van het eerste Hitman seizoen. Agent 47 begint in een priv'-kamer in het resort, waardoor je zonder wapens en uitrusting start. Later is dit gelukkig wel mogelijk door het behalen van Mastery-level 20. GAMA bestaat uit twee onderdelen. In het resort zijn de priv'-vertekken van de patiënten te vinden samen met een sushi restaurant, een sauna, Japanse baden en met sneeuw bedekte Zen-tuinen. Het ziekenhuis beslaat meerdere verdiepingen met operatiekamers, kantoren en een mortuarium. De omgevingen zien er stuk voor stuk schitterend uit en zijn zeer goed ontworpen. GAMA is kleiner dan de locaties van de voorgaande episodes, maar zit als geheel beter in elkaar. De omgevingen zijn goed aan elkaar gelinkt en er zijn altijd meerdere manieren om van A naar B te komen. Hokkaido komt over als een geloofwaardige locatie. Het is alleen wel jammer dat de Japanse personages met een Amerikaans accent praten, iets wat in de voorgaande episodes ook al het geval was.

Een mooi eerbetoon

Episode 6 zit boordevol mogelijkheden om in de buurt te komen van de doelwitten. Zo kan Agent 47 zich verkleden als yoga coach of als patiënt die zich net heeft om laten bouwen tot het beroemde model, Helmut Kruger, uit de eerste episode. Op het gebied van Opportunities zit het ook goed. Zo kun je met de donororganen van de ICA-verrader rommelen of de rookverslaving van Yuki Yamazaki tegen haar gebruiken. De locatie zit daarnaast vol met verwijzingen naar films zoals Kill Bill en vooral naar de oude Hitman-games. Hokkaido lijkt een mix te zijn van Flatline uit Hitman: Blood Money en de Japanse levels uit Hitman 2: Silent Assassin. Het omleggen van een persoon in een sauna of door het vergiftigen van sushi komt fans natuurlijk ook bekend voor.

De toekomst van Hitman

Episode 6 betekent nog niet het einde van het eerste Hitman seizoen. De komende maanden krijgen spelers nog nieuwe Elusive Targets, Escalation Contracts en andere content. Ook staat er nog een derde bonus missie op de planning, die naar verwachting in december verschijnt. Op 31 januari 2017 komt het volledige eerste seizoen met alle episodes en overige content uit op disc. Dan is het wachten op de officiële aankondiging van Hitman: Season 2. Deze gaat er zeker komen na de enorme cliffhanger van Episode 6, die het einde van het verhaal wel heel open houdt.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Hokkaido zit goed in elkaar en is gevuld met leuke vermommingen, Opportunities en verwijzingen naar de oude Hitman-games. Het is jammer dat de personages weer met een Amerikaans accent praten en dat het einde van het verhaal wel heel erg open is. Al met al is Episode 6 een waardige afsluiter van het eerste Hitman seizoen. Het was een gewaagde keuze van Square Enix en IO Interactive om er een episodische game van te maken, maar toch heeft dit goed uitgepakt. Ik kan in ieder geval niet wachten op de aankondiging van Season 2.

• Goede locatie
  • Lekker pittig
  • Leuke vermommingen