Review: Hitman 3 - Een waardige afsluiter PlayStation 5

Geplaatst: 23 januari 2021 14:15

Met Hitman 3 brengt IO Interactive een mooi einde aan de ruim vier jaar lopende World of Assassination-trilogie. Fans van de serie kunnen zich weer compleet uitleven op zes verschillende locaties die zich in alle uithoeken van de wereld bevinden. De game biedt echter geen gigantische vernieuwing en moet het juist hebben van de charme die in de eerdere delen ook al te bespeuren was? Geen idee waar ik het over heb? Nou, lees dan snel verder want dit is de review van Hitman 3!

Verstoppertje spelen

Iedere gamer moet inmiddels wel weten wie Agent 47 is. De kale killer draait al mee sinds 2000 en de gameplay is in essentie eigenlijk nooit heel erg drastisch op de schop gegaan. Agent 47 (die knakker met die veel gekopieerde barcode in z’n nek) is de ultieme huurmoordenaar. Iedere missie krijg je een x-aantal targets toegewezen en het is helemaal aan jou om te bedenken hoe je die nou gaat omleggen. Er zijn altijd een flink aantal manieren om dit te doen, maar ze zijn lang niet allemaal even voor de hand liggend. In dit deel jaag je op drie resterende kopstukken van Providence. Deze organisatie moet koste wat kost kapot en door deze drie doelwitten te elimineren, zou er een einde aan de langlopende vendetta moeten komen. Natuurlijk loopt niets zoals het lopen moet en komt er menig plottwist voorbij waardoor je weer van koers moet veranderen.

Hoewel bovenstaande uiterst serieus klinkt, kan Hitman 3 op veel momenten aanvoelen als een slapstick comedy. De AI is niet al te snugger en de gebeurtenissen die je af en toe voorbij ziet komen zijn ronduit hilarisch te noemen. Hitman 3 biedt op dit moment zes nieuwe locaties die zeer uiteen lopen. Zo start je op de allerhoogste wolkenkrabber ter wereld in Dubai, loop je door de druilerige gangen van een Brits landgoed en raak je doorweekt in de straten van China. Hitman 3 komt sterk uit de startblokken door een authentieke Hitman-ervaring te bieden. De levels zijn erg goed vormgegeven, maar waar de game lekker uit de startblokken komt, verliest Hitman 3 tegen het einde een beetje zijn unieke gameplay. De nadruk ligt opeens meer op actie en dat is eigenlijk niet wat Hitman kenmerkt. Iedere locatie is behoorlijk groot en doet je iedere keer weer stuiten op een onontdekt plekje. Verkennen wordt beloond, want met iedere ontdekking verdien je wat experience punten. Daarnaast ontdek je ook nieuwe plotmomenten en zijmissies wanneer je de gebieden nauwkeurig doorkamt. Verwacht echter niet dat je alles tegenkomt in een eerste playthrough. De game spoort je namelijk onwijs aan tot het herspelen van een level. Door Hitman 3 op deze manier te spelen doe je de game de meeste eer aan. Het loont namelijk om iedere optie te verkennen en je rating zo hoog mogelijk te krijgen.

Positief en negatief

Zoals gezegd is Hitman 3 onderdeel van een trilogie. Het eerste deel, dat in episodische content is uitgegeven, verscheen al in 2016. Het tweede deel borduurde, ondanks het wisselen van uitgever, voort op het verhaal uit deel 1. Dit deel, dat verrassend genoeg geheel zelfstandig is uitgegeven door IO Interactive, sluit het complete verhaal af door zich veel te richten op verhalende elementen. En hoewel de drie games drie verschillende uitgevers kent, is het mogelijk om alle drie de delen vanuit Hitman 3 te spelen. Hierdoor geniet je van grafische en technische upgrades en fungeert Hitman 3 eigenlijk als een complete bundel voor de gehele trilogie. Als nieuwkomer is het dan ook mogelijk om het complete verhaal in één pakketje mee te krijgen. Nu moet ik zeggen dat het verhaal niet bijzonder sterk is, maar het verhaal doet wat het moet doen. Ik speel de Hitman-games echter niet voor het verhaal, dat is namelijk altijd al het minst aantrekkelijke aspect van de hele serie geweest. Ik speel het juist voor de algehele gaming ervaring en vermakelijke gameplay loop. Gelukkig zet IO Interactive die trend ook gewoon voort.

Bovenstaande is zowel positief- als negatief op te vatten. Hitman 3 bevat namelijk verdomd weinig vernieuwing ten opzichte van diens voorgangers. Wat betreft de gameplay en de totale ervaring is dat absoluut niet erg, maar van een nieuw deel verwacht je eigenlijk ook gewoon echt iets nieuws. De vernieuwing komt voort uit slechts twee kleine toevoegingen. De één komt in de vorm van een camera waarmee Agent 47 op afstand met bepaalde objecten kan klooien om zo de vijand af te leiden, of om bijvoorbeeld een raam te openen waar je door naar buiten kunt klauteren. Zelf heb ik er weinig gebruik van gemaakt, maar het is tenminste iets. De andere vernieuwing is veel leuker, deze komt namelijk in de vorm van permanente shortcuts. Weet je bijvoorbeeld een ladder omlaag te duwen in een level, dan wordt dat meegenomen in je volgende playthrough. Dit bespaart veel tijd en is een zeer waardevolle aanvulling. Daar stopt de vernieuwing echter, want op de zes nieuwe locaties na, is er weinig anders te bespeuren.

Is Hitman 3 een geslaagde game? Absoluut! Dit derde deel in de trilogie biedt een prima conclusie tot de World of Assassination-trilogie met een aantal fantastische locaties en creatieve manieren om de targets om te leggen. Veel vernieuwing biedt dit deel echter niet en dat kan teleurstellen wanneer je de game opstart met het verkeerde idee. De enige echte vernieuwing komt in de vorm van een camera, die ikzelf niet bijzonder denderend vind, en een manier om shortcuts te creëren voor volgende playthroughs, iets wat ik juist heel erg waardeer. Daarnaast is het mogelijk om de eerste twee delen, inclusief savegames en experience, te importeren in dit deel, wat Hitman 3 absoluut ten goede komt. Kortom, het is meer van hetzelfde, maar dat hoeft absoluut niet iets negatiefs te zijn. De spelers die de eerste twee delen namelijk geweldig vonden, gaat ook absoluut genieten van dit deel.

• Mooie locaties
  • Shortcuts zijn meer dan welkom
  • Vermakelijke gameplayloop