Review: Hitman 2 PlayStation 4

Geplaatst: 13 november 2018 16:00
Aangepast: 13 november 2018 16:36

Twee jaar geleden verscheen Hitman: Season One. De game werd door velen gezien als de beste game van 2016 iets wat ook van toepassing is voor mij. Warner Bros. en ontwikkelaar IO Interactive komen nu met het vervolg waarin Agent 47 weer heel wat 'zakenreisjes' aflegt in opdracht van de ICA. Bewijst hij nogmaals dat hij de nummer één Assassin is, of begint de leeftijd van de kale killer toch zijn ondergang te zijn?

Storyboard Hitman

Het verhaal van Hitman 2 gaat direct verder waar dat van Season One eindigde. Agent 47 en Diana werken nu voor Providence en komen langzaamaan meer te weten over de mysterieuze Shadow Client. Het verhaal stelt niet al te veel voor, maar dat is altijd zo geweest met de Hitman-games. Wat een beetje tegenvalt zijn de cutscenes, die ditmaal niet CGI zijn, maar stilstaande plaatjes met voice-overs eroverheen. Een beetje als storyboards dus. Nu waren de CGI cutscenes uit het vorige deel niet door IO Interactive gemaakt en heeft het waarschijnlijk ook met budget en tijd te maken dat er voor deze nieuwe stijl is gekozen. Ondanks dat de cutscenes zijn werk wel doen, mis ik toch een beetje de sfeer en de diepte van de personages, die in de CGI cutscenes wel aanwezig waren.

Hitman (Season) 2

Hitman 2 is een direct vervolg op Hitman: Season One en verschijnt ditmaal als volledige game en dus niet episodisch. Ondanks dat de game niet Season 2 wordt genoemd, kan deze wel zo gezien worden. Zelfs de missies zijn los te downloaden, dus het lijkt erop dat een episodische release in eerste instantie wel op de planning stond. Hierdoor hoef je geen grote veranderingen te verwachten, maar gewoon meer van hetzelfde. Hitman 2 bewijst echter dat dit absoluut geen slecht gegeven is. De game is voorzien van verbeterde animaties, flink wat nieuwe wapens en gadgets en heeft bovendien een grafische update gehad. Zo barsten de locaties van het detail en met de name de reflecties zien er schitterend uit. Gameplay vernieuwingen komen in de vorm van schuilen in bosjes en menigtes, wat het makkelijker maakt om Enforcers te slim af te zijn. Dit zorgt er tevens voor dat de menigtes niet enkel cosmetisch zijn, maar echt een toegevoegde waarde dienen. De NPC's zijn ook een stuk slimmer wat niet alleen te zien is bij vuurgevechten, maar ook als er spiegels in de buurt zijn. Ze zien ditmaal wat er achter hun gebeurt, dus een kale man met een grote hakbijl wordt tamelijk als verdacht gezien.

In Hitman 2 is de beeld-in-beeld functie uit Hitman: Blood Money terug, waardoor belangrijke gebeurtenissen nu linksboven in beeld worden getoond. Hierdoor ben je meer op de hoogte wat er in een locatie aan de hand is en wat je eventueel fout hebt gedaan. De twee beste vernieuwingen zijn echter vrij simpel. Ten eerste hoor je personages nu in hun eigen taal praten, of in het Engels met een accent. In Season One stoorde mij dit nogal, dus ik ben blij dat dit is aangepast. En dan is er natuurlijk het sluipschutterskoffertje. Deze werd in Season One enorm gemist en het is dan ook goed om te zien dat deze terug van weggeweest is. Ditmaal kan Agent 47 er bijna alle wapens en voorwerpen in verstoppen, maar het belangrijkste blijft natuurlijk een sluipschuttersgeweer. Het voelt gewoon heerlijk om Agent 47 in zijn maatpak een gebouw in te loodsen, een doelwit te snipen en met het koffertje weer naar buiten te lopen alsof er niets aan de hand is. Dat de animatie voor het uitpakken van een geweer niet zo goed is als bij de klassieke games, nemen we dan maar even op de koop toe.

1 1 1

Vrijheid blijheid

De grote sterren van Hitman 2 zijn net als zijn voorganger de locaties en het stoeien met de diverse vermommingen. De game bevat zes nieuwe locaties boordevol mogelijkheden. Nu moet ik zeggen dat het er eerder maar vijf-en-een-half zijn, want de Hawkes Bay-missie in Nieuw-Zeeland voelt wat beperkt aan en kan meer gezien worden als tutorial. Deze eerste missie is voor een deel scripted waardoor die ook niet voor de Contracts-modus toegankelijk is. Daarnaast heeft de missie slechts vijf Mastery-levels in plaats van twintig. Dit is erg jammer, want het strandhuis in de nacht barst van de sfeer en voelt nu toch een beetje als net niet aan. De vijf andere locaties zijn wel gigantisch en heerlijke sandboxes. Zo is er de race in Miami, een dorp met villa’s en een drugslab in Colombia en als afsluiter hebben we een sloppenwijk en Bollywood-studio in India. De overige locaties spelen zich af tijdens een schimmig feestje in een kasteel en in de Amerikaanse woonwijk Whittleton Creek. Die laatste kan gezien worden als een herziene versie van het fantastische A New Life uit Hitman: Blood Money. Met als missienaam Another Life is dit nu al één van mijn lievelingsmissies van de serie. Het bestaat uit een complete woonwijk waarin alle huizen en verdiepingen toegankelijk zijn. Het zit uitstekend in elkaar en ziet er daarnaast nog eens schitterend en sfeervol uit.

Stuk voor stuk zijn de locaties prachtig ontworpen en kunnen ze gezien worden als heuse puzzels. De Hitman-serie draaide altijd al om verkenning en het spelen met de levels en de vermommingen die hierin te vinden zijn. Wat kan ik als flamingo-mascotte tijdens de race in Miami? En Agent 47 als kapper in India vraagt natuurlijk om een hele hoop kale koppies. De echte Hitman-ervaring krijg je door zelf uit te zoeken hoe je de doelwitten het best om kunt leggen. Voor een beetje hulp zijn de Mission Story’s te volgen, die voorheen bekend stonden als Opportunities. Hierbij wordt je een beetje bij de hand genomen, maar kom je wel hele originele en soms hilarische mogelijkheden tegen om de doelwitten te elimineren. Zo kun je als monteur de raceauto van doelwit Sierra Knox saboteren tijdens een pitstop, of als rat een oude KGB aan zijn eindje helpen in Whittleton Creek. Al met al zorgen de locaties, de Mission Story’s en de tientallen Challenges per locatie voor enorm veel replay value. Zelfs na een missie tien keer te hebben gespeeld, ontdekte ik nog nieuwe manieren en geheimen en daar ligt de kracht van Hitman. Mocht je klaar zijn dan staat het Legacy Pack, met daarin alle locaties uit Season One, ook nog op je te wachten. Deze is zelfs gratis voor bezitters van Season One. Uiteindelijk vormen deze nieuwe Hitman-games een trilogie, die samen de ultieme Hitman gaan vormen. Een briljante zet van IO Interactive!

Niet één, maar twee kale mannen

De grootste vernieuwing van Hitman 2 komt misschien wel in de vorm van de Ghost Modus. Dit is de allereerste multiplayer vs-modus voor Hitman, iets waar fans al jaren op zitten te wachten. Twee spelers kruipen beiden in de huid van Agent 47, maar bevinden zich alle twee in hun eigen wereld. Je kunt elkaar dus niet tegenwerken en vandaar ook dat je jouw tegenstander als ‘geest’ ziet. Je start in hetzelfde gebied en degene die als eerste vijf punten haalt wint. Hoe haal je dan punten? Door doelwitten om te leggen natuurlijk! Iedere keer verschijnt er op een willekeurige plaats één doelwit. Eigenlijk zijn het er dus twee, één voor elke speler. Vervolgens probeer je deze zo snel mogelijk te doden, maar dit moet wel ongezien gebeuren anders krijg je namelijk geen punt. Als je een succesvolle kill hebt behaald, heeft jouw tegenstander nog twintig seconden om op gelijke hoogte te komen. Ghost Modus voelt een beetje anders aan dan de gewone Hitman-ervaring omdat dit meer aanvoelt als een race. Hoe beter je de locatie uit je hoofd kent, hoe meer kans je hebt om te winnen. Aan het begin was ik te gehaast bezig en dan kom je in de problemen doordat je illegale acties onderneemt. Om je een beetje te helpen zijn er her en der Ghost Crates te vinden waaruit je één vermomming of wapen kunt kiezen. Door hier gebruik van te maken kun je de concurrent net te slim af zijn, alhoewel je geluk moet hebben met de items. Op het moment verkeert de Ghost Modus nog in bèta, waardoor alleen Miami speelbaar is en er nog ruimte is voor verbetering. Zo is voice-over stem een beetje te nadrukkelijk aanwezig. Tegen het irritante aan zelfs. Een illegale actie met een vermomming zorgt er tevens voor dat deze de gehele match nutteloos is in een bepaald gebied. Hierdoor is het extreem lastig om nog in sommige gebieden te komen. Hopelijk kan IO Interactive de gameplay wat tweaken, want de potentie voor deze modus is er en ik heb nu al een aantal intense matches achter de rug.

Sniper Assassin en meer

Naast de nieuwe locaties is er nog een andere missie om te spelen in Hitman 2. Het gaat hier om het Himmelstein-level, dat onderdeel is van de Sniper Assassin-modus. Hierin zit je alleen of samen met een andere speler op een vaste positie en is het de bedoeling om drie doelwitten en vijftien bodyguards neer te schieten. Ondanks dat je je niet kunt verplaatsen zijn er natuurlijk weer genoeg mogelijkheden om de doelwitten om te leggen. Zo zijn er ongelukken te veroorzaken en kunnen lichamen met een goed geplaatst schot worden verborgen in de omgeving. Sniper Assassin voelt fris aan en is een leuke afwisseling naast de standaard missies. De overige content van Hitman 2 bestaat uit de bekende Contracts-modus, waarmee je eigen contracten kunt samenstellen. Verder verschijnen er op regelmatige basis Escalation Contracts, Challenge Packs en Elusive Targets. Acteur Sean Bean is vanaf volgende week aanwezig in Miami en het wordt een feest om te bewijzen dat zijn personage ‘The Undying’ toch echt sterfelijk is. Tel daarbij op dat de game volgend jaar twee betaalde uitbreidingen krijgt met elk een nieuwe locatie, Sniper-map, wapens en bonus-missies en je begrijpt dat Hitman 2 zich met recht A World of Assassination mag noemen.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Hitman 2 is niet heel vernieuwend ten opzichte van Season One, maar biedt gewoon meer van hetzelfde. Vond je Season One geweldig, dan gaat ook deze game weer heel wat uurtjes van je vrije tijd afsnoepen. De vermommingen en de sandbox locaties zijn weer de ster van de show. De locaties zijn afwisselend en zitten briljant in elkaar. Er moet wel gezegd worden dat Hawkes Bay een beetje tegenvalt, wat ook geldt voor de storyboard cutscenes. Hitman 2 maakt dit echter ruimschoots goed door zijn replay value en door de vele content en modi. Met name de Ghost- en Sniper Assassin-modus zijn fijne toevoegingen. IO Interactive heeft in ieder geval vakwerk geleverd. Misschien had er iets meer vernieuwing in gemogen, maar als je naar het geheel kijkt kan ik niet anders dan dit beoordelen als een dodelijke game. Agent 47 kan trots zijn.

• Sandbox locaties
  • Veel creativiteit
  • Het koffertje is terug!