Hitman 2: New York
  • ONTWIKKELAAR IO Interactive
  • EERSTE RELEASEDATUM 25 juni 2019
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Actie, Stealth

review: Hitman 2: New York PlayStation 4

De afgelopen maanden heeft Agent 47 het even rustig aangedaan. Na al die contracten heeft de kale killer zoveel geld bij elkaar geschraapt dat hij graag eens wil kijken wat er allemaal mogelijk is met zijn rekening. En wat doe je dan? Je gaat naar een bank natuurlijk en laat daar net een dubieuze bankdirecteur aanwezig zijn. Een dagje vrij in het leven van 47 zit er dus echt niet in en dus moet hij in Hitman 2: New York weer doen waar hij goed in is.

Hitman 2  New York 1

Een gouden handruk

De Golden Handshake-missie in de nieuwe locatie New York gaat met het verhaal verder waar dat van Hitman 2 eindigde. De schimmige organisatie Providence is aardig in elkaar gestort en de topleden zijn op de vlucht geslagen. De drie grootste hebben hun dood in scene gezet en een nieuwe identiteit aangenomen. In een oude bank in New York ligt echter nog informatie over de drie en dat is dus waar Agent 47 heen wordt gestuurd. Wat meteen opvalt, is dat IO Interactive heeft geluisterd naar de fans en de story-board cutscenes vaarwel heeft gezegd. De nieuwe in-game cutscenes halen het niet bij de cinematische cutscenes van Hitman (2016), maar zijn ondanks dat een enorme verbetering en geven het verhaal een extra boost. De Golden Handshake-missie speelt zich af in een oude klassieke bank, die zeer goed ontworpen is. Niet alleen ziet het er schitterend uit, maar ook de lay-out is uitstekend. Er zijn altijd verschillende manieren om van A naar B te komen en deze zijn allen goed in balans. Het doelwit, Athena Savalas, is te vinden in haar ivoren toren, die zich achter een gigantische klok bevind. Door het glas van deze klok houdt ze het personeel en het ‘gewone volk’ nauwlettend in de gaten. Het omleggen van Savalas kan op verschillende manieren, maar het origineelste in de missie is het verkrijgen van de data. Het doelwit en twee van haar adviseurs hebben elk een data disc bij zich en het verzamelen van alle drie is de oplossing. Leuker is om in te breken in de zwaarbeveiligde kluis en de complete data-core naar buiten smokkelen. Hoewel ik normaal niet zo dol ben op alternatieve doelstellingen in Hitman-games, vind ik het in New York wel een prima toevoeging.

Hitman 2  New York 2

I'm in the Retirement Industry

De Mission Stories van New York zijn om te smullen. Met sommige kom je dichtbij Athena Savalas, terwijl andere gewoon leuke onzin zijn. Wat te denken van een nogal vreemd sollicitatiegesprek waarbij Agent 47 aan de hand van plaatjes moet uitleggen wat voor type bankier hij is. Uiteraard ziet de huurmoordenaar overal iets dodelijks in, wat het een ongemakkelijk sollicitatiegesprek maakt. Leuk is ook dat de juiste volgorde je een topfunctie oplevert, maar maak je foute keuzes dan krijgt Agent 47 een flutbaantje toegewezen. Naast de Mission Stories valt er nog genoeg te doen en ontdekken in de bank. Met name de humor van de challenges en de zinnen van Agent 47 zijn geweldig. Zo kan je een rekening openen (I’m in the Retirement Industry’), een overvaller vinden en zijn konijnenpak aantrekken of de beurs laten crashen. Dat laatste zorgt voor een hoop paniek bij Savalas, die je hierdoor uit haar kantoor kan lokken. Twee favoriete vernieuwingen in deze locatie zijn de plassen water en het ventilatiesysteem. Bij de plassen water staan waarschuwingsborden dat het glad is. Haal deze weg en je krijgt een hilarische reactie, die je ook in je voordeel kunt gebruiken. Het ventilatiesysteem loopt door de verschillende verdiepingen en kan gebruikt worden om een wapen naar de verdieping onder je te smokkelen. Tot slot kun je chloroform in het ventilatiesysteem bij de kluis stoppen om de bewakers daar in een diepe slaap te brengen. Enorm veel mogelijkheden dus in New York en allemaal even creatief.

Inspector Gadget

De nieuwe locatie is dus erg sterk en dat geldt ook voor de Mission Stories en challenges. Toch heeft de New York-DLC geen recht op de perfecte score. Ten eerste zijn er maar vijftien Mastery levels, Hetzelfde dus als Whittleton Creek, maar dit was een wat kleinere locatie. Minder Mastery levels betekent automatisch ook minder unlockables en het vrij te spelen wapen en de gadgets die je wel krijgt, vallen zwaar tegen. Een goudstaaf waarmee je mensen bewusteloos kunt gooien, wat natuurlijk gewoon een re-skin van de baksteen is. Verder een telefoon, die een dodelijke schok geeft en een nieuwe Shotgun. Ik had graag wat nieuwe wapens en gadgets gezien die echt iets toevoegen en geen re-skin van bestaande voorwerpen zijn. Helaas kan de toffe Inspector Gadget-achtige jas daar geen verandering in brengen.

Hitman 2  New York 3

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

HET EINDOORDEEL VAN Kees Wijnhorst

New York is een heerlijke locatie en een uitstekende toevoeging aan Hitman 2. De bank is de hoofdrolspeler in deze DLC en het is een bijzonder goed ontworpen gebouw. Er is zoveel te ontdekken en de Mission Stories en challenges zijn allen de moeite waard. Tevens zorgen deze ook voor enorm veel humor, waarbij de tekst van Agent 47 zeer goed is geschreven. De toevoeging van in-game cutscenes is ook een groot pluspunt wat absoluut bijdraagt aan het verhaal. Het is alleen jammer dat het Mastery level maar tot vijftien gaat en de unlockables behoorlijk tegen vallen. Het belangrijkste blijft echter de locatie en dat is absoluut één van de betere van Hitman 2.

• De bank
  • In-game cutscenes
  • Veel te ontdekken
  • Mission Stories
  • Veel humor in challenges
  • Mastery level tot vijftien
  • Matige unlockables

Over auteur Kees Wijnhorst

Kees WijnhorstKees wordt ook wel de koning van het nieuws genoemd. Met letterlijk duizenden berichten op zijn naam is het dan ook een wonder dat Kees überhaupt nog tijd om te gamen heeft. Onze eigen Agent 47 - zij het niet zo kaal en ‘ietsjes’ minder kil - maakt als een echte hitman korte metten met alle geruchten die op het internet rondgaan. Just leave him to prepare...