Hexodius
  • ONTWIKKELAAR Brain Slap Studio
  • EERSTE RELEASEDATUM 16 oktober 2013
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360

review: Hexodius Xbox 360

Ik mocht vorige week aan de slag met een bijzondere game van Brain Slap Studio, genaamd Hexodius. Een game die twee uitersten tracht te combineren: een dungeon crawler met een twin-stick shooter. Zal deze combinatie goed uitpakken? Ik laat het je weten in mijn review.

Bijzondere mix

Het fijne met een twin-stick shooter is dat ze in het algemeen erg snel op te pakken zijn. Je gaat zitten en vernietigt alles wat op je pad komt. SmashTV deed het, Geometry Wars ook, maar Hexodius slaat een beetje de plank mis. Waar een twin-stick shooter garant staat voor lekkere snelle gameplay, heeft Brain Slap Studio de snelheid er behoorlijk uitgehaald door het toevoegen van een onnodig plot en dungeon crawler-elementen.

I can't let you do that Dave, ehm B.O.B.

In Hexodius heb jij als gamer de controle over B.O.B., een robot die goed is voor twee dingen: bewegen en schieten. Fred, de maker van B.O.B., legt aan het begin van de game uit dat de AI kortsluiting heeft gekregen en daardoor alles vernietigt. Aan jou dus de taak om deze supercomputer te stoppen. Een dergelijke "verhaallijn" is totaal niet nodig voor een game als deze.

Mensen die ervaring hebben met een twin-stick shooter kennen het klappen van de zweep inmiddels wel: bewegen doe je met de linker stick en schieten met de rechter. Het feit dat ze met deze game werken met een verhaallijn en een wereld die is opgedeeld in meerdere segmenten, zorgt er niet voor dat het allemaal veel snelheid weet te behalen.

Been there, done that

De gameplay van Hexodius is niet slecht, maar ook niet geweldig. Het is al vaker gedaan, en ook beter. De levels komen in drie smaken: 'survive', 'destroy' of 'defend'. Survive spreekt voor zich: je moet een aantal rondes van vijanden weten te overleven. Destroy is eigenlijk hetzelfde als survive, maar nu moet je ook generatoren vernietigen. Met 'defend' moet jij Fred beschermen terwijl hij terminals tracht te hacken.

De vijanden komen in verschillende vormen en smaken en hebben allen hun eigen manier van aanvallen. Na iedere wereld krijg je wel met een Boss te maken en dit is zeker een aangename afwisseling. Deze gevechten zijn vaak totaal anders dan het level zelf.

But wait, there's even more

Je kan natuurlijk ook de nodige upgrades kopen voor je schip. Nu wees bij mij in de praktijk uit dat in het algemeen toch bij dezelfde upgrades bleef. Ook kan je verschillende maps en wapens vrijspelen via de story mode.

HET EINDOORDEEL VAN Bob Andringa

Hexodius is geen slechte game, maar ook zeker geen game die bij mij een verpletterende indruk zal achterlaten. De kreet dungeon crawler is niet echt van toepassing en als twin-stick shooter weet deze game zich niet te onderscheiden van de rest. Grafisch is de game nou ook niet een geweldig hoogstandje en de snelheid is in deze game niet echt aanwezig door toedoen van een onnodige verhaallijn. Wil je echt genieten van een twin-stick shooter voor de Xbox 360? Richt je vizier dan maar Geometry Wars.

• Twin-stick shooter "
  • " die verschrikkelijk uitpakt
  • Onnodige verhaallijn