Hellgate: London
  • ONTWIKKELAAR Flagship Studios
  • EERSTE RELEASEDATUM 2 november 2007
  • PLATFORMEN Pc
  • GAMELINER SCORE

review: Hellgate: London Pc

Is het een (MMO)RPG? Is het een FPS? Is het een Hack & Slash? Het komt neer op een beetje van alles in Hellgate: London, in principe een RPG met online functie. Verwacht echter geen ingewikkelde plotlijnen of diep uitgewerkte karakters. Hack & Slash is hier het sleutelwoord, of Shoot & Slash als je wilt. Kan HG:L zijn naam als de spirituele opvolger van Diablo waarmaken?

3D en 5.1

Qua graphics ziet HG:L er behoorlijk aardig uit: de sfeer word goed gezet, de monsters zien er bijna allemaal goed uit en de levels zitten vol met kleine snoepjes voor je ogen. Ook wil het spel nog best redelijk draaien met alle grafische truukjes opengedraaid. Verwacht echter geen Crysis- of Half-Life 2-niveau, want daar kan het gewoonweg niet aan tippen. Een voorbeeldje: bepaalde lichteffecten onder DX 9.0c zorgen ervoor dat alles er overbelicht en superwoozy uitziet, wat meer het effect creëert dat je karakter ´high on crack´ is dan iets anders. Helaas beginnen de levels na een tijdje wel redelijk eentonig te worden, omdat niet-historisch verantwoorde stukken Londen willekeurig worden opgebouwd uit kant en klare blokken. Het geluid is dik in orde, waarmee ik de kwaliteit van het geluid en de positionering van de surround bedoel. Veel geluiden zijn wel enigszins teleurstellend en weinig vernieuwend. Vuurwapens klinken bijna allemaal als luchtbuksen en na de zoveelste droge gorgel van een dikke zombie heb je het echt wel gehoord. Muziek is erg spaarzaam toegepast, en hoewel er af een toe een actiemelodietje begint te spelen op de achtergrond, lijkt dat weinig verband te houden met de actuele situatie waarin je je bevindt.

Spirituele opvolger van Diablo?

HG:L komt hierin een heel eind en valt ruwweg samen te vatten in dezelfde formule: mep beestje, pak items, verkoop/modify/equip items, mep beestje. Voor de speler die geen behoefte heeft aan ingewikkelde plotlijnen maar gewoonweg een hoop monsters wil beuken en items wil verzamelen fantastisch dus! Daarbuiten verdien je natuurlijk level om je stats te verbeteren en om krachtigere kunstjes uit te voeren. Deze kunstjes breken enigszins de repetiviteit van de gameplay; doorgaands komt het neer op een stevig onderonsje tussen jou en de linker en rechter muisknop. De weerstand van de monsters in het spel blijft altijd goed te doen, omdat deze worden aangepast aan jouw level. Je zult dus nooit een paar oude tunnels opnieuw moeten doorploegen om genoeg ´xp` te verdienen zodat je verder kunt. Het nadeel van dit systeem is dat de noodzaak om beter te worden er niet echt is: op level twaalf kost het nauwelijks minder moeite om de battle-imp te slopen ten opzichte van level 'n, dit omdat hij ondertussen ook level twaalf is. De items in HG:L zijn erg goed uitgewerkt en het spel zit vol met verschillende soorten zwaarden, pantsers, laarzen, beenbeschermers en nog veel meer. De items zijn bijna allemaal op te voeren met machines op de stations, andere items en relics. Dit is erg leuk en je zult dan ook veel bezig zijn in je inventory en met de machines om het maximale uit je ´redirecting farrier plated legs` of je ´annihilator`s grasper` te halen. Helaas zit hier ook weer een minpuntje bij: je verzamelt items bij de vleet, maar je inventory beschikt niet over een auto-sorteerknopje. Het komt er dus op neer dat je na bijna iedere flinke battle je spulletjes aan het sorteren bent. Bovendien is hij ook nog eens behoorlijk klein, wat voor menig teleportaalreisje naar het laatstbezochte station zorgt.

Verhaal

HG:L doet niet echt aan ingewikkelde verhaallijnen om de speler door het spel heen te loodsen. De meeste quests bestaan uit het doodhakken van bepaalde monsters om al dan niet bepaalde items van hun dampende lijken af te grissen. Wel kom je intressante en grappige karakters in je tocht naar de eindbaas tegen, zoals het een goede RPG betaamt. Je mag zelfs bij 'n karakter door z´n hersenen heen lopen, om het kwaad in zijn hoofd uit te roeien en hem terug te laten keren naar zijn normale staat.

MMO(RPG)?

HG:L beschikt ook over een online functie, waarin je online de wereld kunt redden samen met andere spelers. Je kunt een party samenstellen om samen een paar stukken Londen te ontdoen van het hellegespuis. De hoeveelheid monsters wordt dan verhoogd, zodat het nog steeds een uitdaging blijft. Dit is erg leuk om te doen, maar het schemert hier wel door dat de verschillende klassen gemaakt zijn om solo te spelen: de verschillen voegen niet echt veel toe aan elkaar. Ook zijn de stations behoorlijk klein om alle karakters in te herbergen. Het spel heeft dan ook meerdere servers om alle spelers te kunnen onderbrengen. Het kan dus zo zijn dat je vriend, met wie je samen wilde spelen, op een andere server zit. Gelukkig kun je nog wel direct met hem contact maken, om samen de heidenen te gaan slopen.

Het eindoordeel van Stephan Kuijsten

HG:L is een actie-RPG met veel actie en weinig RPG. Het slopen van monsters blijft erg leuk, en het verdienen van levels en je karakter uitrusten met betere items of het upgraden daarvan is behoorlijk verslavend. Heb je geen behoefte aan ingewikkelde plotlijnen of een tactische gameplay, dan is dit een spel voor jou. Op het moment van het schrijven bevat het spel nog enkele bugs, en dan vooral voor Windows Vista DX10. Gelukkig wordt hier hard aan gewerkt en deze zullen ook naar alle waarschijnlijkheid vrij snel opgelost zijn.

  • Pluspunten
  • Lekker Hack & Slash
  • Items
  • Minpunten
  • Repetitieve gameplay en omgevingen
  • Geluid
  • Inventory niet optimaal
Gameliner Score
Voldoende

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?