Review: HELLDIVERS PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 19:09

Top-down shooters waren lange tijd redelijk schaars en een beetje de vergetelheid in geraakt. In de tijd van The Chaos Engine en Diablo was sowieso top-down gameplay én van de manieren om je door een gamewereld heen te laten avonturieren. Kijk maar naar alle turn-based of action RPG's zoals Fallout 1, Secret of Mana, Baldur's Gate en Chrono Trigger. Allemaal top-down/schuin bovenaf, wat uiteindelijk allemaal is vervangen door in derde persoon achtervolging door cameraman-view. De tijd waarin er elk jaar een handjevol games uitkwamen vol met schiet- en steekplezier van bovenaf leek een paar jaar geleden nooit meer terug te komen, maar om nu te zeggen dat het echt gemist werd ja, toch wel. Nu met indiegamedevelopment en een verbreding van de gamemarkt is het echter weer wat meer terug gekomen met games als Torchlight en Halo: Spartan Assault, waarbij Diablo 3 toch nog steeds wel aan de top staat. Nu is er dan weer een nieuwe voor de Sony-consoles: HELLDIVERS. Wordt dat een hell yeah, of hell no?

Top-down toppers

Ik houd wel van top-down arcade-actiegames zoals HELLDIVERS. Eén van mijn favoriete games op de PSP is dan ook Killzone: Liberation. Een titel die gameplay, sfeer en verhaal allemaal in een te gekke top-down shooter weet te proppen. Naar mijn mening kunnen de grote Killzone-titels daar nog wat van opsteken. Hotline Miami hield mij ook twee dagen in de ban, en wist mij pas van mijn Vita doen losworstelen bij het zien van de credits. Dat ik bij de Xbox One Halo: Spartan Assault kreeg, was ook een vreugdesprongetje waard, al moet ik eerlijk bekennen dat ik deze game een beetje monotoon vind en mij niet langer dan een half uur kan bekoren. Ik was ook zeer benieuwd naar HELLDIVERS. De dingen die al te zien waren op internet deden mij het vermoeden geven dat het waarschijnlijk meer op Spartan Assault leek, dan Killzone: Liberation.

Helldive into a world

Eerst even over het verhaal en de wereld van HELLDIVERS. Je bent een intergalactisch reizende recruit die helpt grondstofwinningslocaties veilig te stellen om zo Super Earth veilig te houden. Veilig houden waarvoor dan? Gemene buitenaardse wezens natuurlijk! Er zijn drie verschillende alien-rassen wiens universum je moet uitroeien om zelf veilig als Super Human thuis te kunnen zitten. Je hebt een mysterieus ras genaamd Illuminate, van die Locust-insectachtige beesten die massaal je lastigvallen, maar ook geavanceerde robotten hebben het op de arme soldaatjes van Super Earth gemunt. Ik zeg meervoud, omdat het vooral een op multiplayer gerichte game is. Je kunt wel alleen spelen, maar net als bij games als Halo: Spartan Assault, Dead Nation en Lara Croft and the Temple of Osiris is de game vooral leuk als je dit met meerderen tegelijk doet.

Hell origineel

HELLDIVERS werkt met losse missies waarbij je op een open map bepaalde opdrachten moet uitvoeren, en daarna moet zien te overleven tot je weer wordt opgepikt. De missies zoek je uit aan de hand van een ruimtekaart, wat je een leuk overzicht geeft. Op de stukjes planeet waar je moet rondrennen is meestal niet veel te vinden aan ammo en extra wapens (vrij realistisch), dus je moet het hebben van drops, die je zelf initieert. Hoe doe je dat? Je houdt L2 ingedrukt en drukt vervolgens een knoppencombo in welke wisselt per item die je wilt ontvangen van je collega's die veilig in de lucht blijven hangen. Dan dump je een soort lasersensor en wachten maar. De items wisselen van ammo en gunturrets tot airstrikes en grote bommen. Heel origineel en leuk gameplayelement wat je ook echt nodig hebt. Dit maakt HELLDIVERS een wat tactischer spel dan de meeste in zijn arcade-schietgenre.

Boring as ?

Verder is de gameplay redelijk zoals dat je verwacht: leuk, maar het wordt wel snel monotoon, precies dezelfde kwaal die Halo: Spartan Assault ook heeft. Hordes vijanden, en als opdracht steeds knopjes omzetten, shit opblazen en dat soort bekende routineklusjes. Op zich echt niet erg, en geregeld wisselt de vijand en scenario om het boeiend te houden, maar er ontbreekt naar mijn gevoel een echt boeiend verhaal wat mij in de wereld trekt. HELLDIVERS heeft een redelijk tof bedachte eigen wereld, maar nu mist het net een beetje karakter en sfeer. Ook krijg je nieuwe wapens en tactische drop items uiteraard, en mede met het steeds moeilijker worden van de game moet dat de game overeind houden. Uiteindelijk schakel je de thuisplaneet uit van een ras aliens, iets wat ook van invloed is op de universele online stats, maar hoe dit werkt weet ik nog niet. Dit heb ik niet kunnen testen of checken, want de game is officieel nog niet verschenen.

Multiplayhell

Uitdagend aan de game is ook dat beschadigd worden door friendly fire niet uit te zetten is. Ook de door jezelf gedropte gunturrets maaien je rustig vol met kogels als je zelf zo dom bent om overeind te blijven staan tussen turret en alienslachtoffer x. Dit maakt het spel daarom niet met iedereen speelbaar. Ik weet wel dat bepaalde vrienden in mijn eigen vriendenkring niet uit mijn mond zullen horen: heej, zin in een potje HELLDIVERS? tenzij ik zin heb in hoofdpijn en irritatie. Maar het is wel echt des te leuker juist wanneer je tactisch goed weet samen te werken, iets wat met zijn allen in én kamer nog altijd beter werkt dan op afstand met microfoontjes, en gelukkig is dit mogelijk op de PS4. Waar je overigens de game op speelt maakt niet uit, behalve wanneer je de game alleen speelt. Dan is de Vita het beste geschikt, want een korte speelsessie houdt het boeiend.

HELLDIVERS is een prima top-down shooter, maar het kan met gemak wel iets beter door wat meer verhaal en karakters verder uit te werken. Zeker omdat de potentie er heel erg is. De game vergt wel meer tactisch te werk gaan en dat is een sterk origineel punt qua gameplay. Dankzij de drop-items die je goed moet uitzoeken en timen, plus het niet uit kunnen zetten van schade krijgen wanneer je vriend je kont aan flarden schiet, kun je niet lomp te werk gaan, want dat eindigt in mission fail na mission fail. De uitdaging houdt de game op de been, maar ik mis nog net die schwung aan sfeer en verhaal om mij erin te slepen. HELLDIVERS blijft daarom een arcade-shooter die steeds maar even boeit, maar dat doet het wel heel goed, want de actie spat van je scherm hoe verder je komt. Dat dan weer wel.

• Tactische gameplay
  • Uitdagend
  • Originele setting en wapens