Review: Heavy Rain PlayStation 3

Geplaatst: 10 maart 2010 15:00

Ken je dat gevoel? Zit je lekker onderuit gezakt met de nodige snacks en een groot glas fris op de bank om eens lekker van die spannende thriller te genieten, erger je jezelf ineens dood aan de domme acties van de personages. Zou het niet heerlijk zijn om die personages een schop onder hun kont te geven? Of beter nog, om ze zelf te besturen? Met de nieuwe veelbesproken game Heavy Rain is je kans daar, waar wacht je nog op?

Huisje boompje beestje

Heavy Rain vertelt het verhaal van de Origami killer, een meedogenloze moordenaar die niet vies is van een beetje regen, integendeel, de regen fungeert voor hem als een moordwapen. Het verhaal start met Ethan, een vader van twee zoons. De game begint rustig, je loodst Ethan door het dagelijkse ritme heen van het gezinsleven, dit lijkt saai maar schept al gelijk een band met je personage en zorgt voor een prettige opbouw. Bovendien zorgt het ervoor dat de heftige scènes later in het spel extra krachtig overkomen. En wellicht is het een mooie oefening voor diegene die twijfelen of ze geschikt zijn voor het gezinsleven, een soort huisje boompje beestje simulatie zeg maar. Al gauw gaat het mis en Ethan gaat om eigen redenen achter de moordenaar aan. Een FBI agent, een priv' detective en een journalist willen ook de moordenaar ontmaskeren, ieder om hun eigen redenen. Jij bestuurt afwisselend deze vier personages en op die manier volg je hun verhaal. Uiteindelijk zullen alle personages bij elkaar komen, maar waarom, dat mag je lekker zelf ontdekken.

Zonnebril met een twist

Heavy Rain is niet echt in een hokje te duwen, maar het beste zou je de game kunnen omschrijven als een interactieve thriller/drama. De game maakt veel gebruik van quick time events, en gelukkig werkt het in Heavy Rain verdomd goed. Je hebt altijd het gevoel volledige controle te hebben en alle beslissingen te nemen. Hierdoor hecht je jezelf alleen maar meer aan je personages. Naast quick time events moet je vaak ook rondlopen en op zoek naar aanwijzingen, vooral met de FBI agent Norman is het genieten. Dankzij zijn high tech zonnebril kan hij makkelijk speuren naar aanwijzingen en dit gegeven is erg leuk uitgewerkt. Een beetje vergelijkbaar met het systeem uit de film Minority Report. Soms laat de besturing een kleine steek vallen in combinatie met de camera, maar die momenten zijn zeer schaars. De game voelt als een film en speelt als een film, als je eenmaal begint wil je niet meer ophouden, alsof je de film op pauze moet zetten als je stopt. Eigenlijk heb je nooit het gevoel dat je iets speelt maar dat je iets beleeft en dat is een zeer aangename ervaring. De game kent verder geen multiplayer, maar dankzij de vele trophies en de zeven verschillende einden is de replaywaarde behoorlijk hoog.

Heavy Kwijl

Grafisch is Heavy Rain top, al vanaf het titelscherm is het genieten geblazen als je glimmende HD-TV druipt van de gedetailleerde regendruppels. Voeg daar nog wat druppels kwijl bij die wellicht uit je mond druppelen van genot en de ervaring is compleet. De details zijn waanzinnig, let bijvoorbeeld maar eens op de gevulde schappen tijdens de scene in de winkel met priv' detective Scott. Qua audio doet de game het zeer zeker niet onaardig, al zou ik aanraden om de stemmen op Engels te zetten. Ondanks dat de Nederlandse stemmen erg goed verzorgd zijn blijft het knullig klinken. Verder is de muziek zoals het hoort, droevig, spannend of gewoon meeslepend.

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Heavy Rain is zo'n unieke belevenis dat ik het een zware kluif vond om dit kort samen te vatten in een review. Er is nog zoveel wat ik zou kunnen schrijven. Laat ik het zo stellen: Houd je met je hele hart van games en wil je eens lekker ontspannen en iets heel anders spelen, dan is Heavy Rain jouw ding. De demo was maar een fractie, de volledige game biedt zoveel meer, dit moet je gewoon ervaren. Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat Heavy Rain de moeite waard is om een PlayStation 3 voor aan te schaffen. Sterker nog, nu je dit leest is het eigenlijk al zonde van je tijd, je had de game al lang kunnen bestellen. Wees wel gewaarschuwd, als je de game eenmaal hebt gespeeld kunnen alle andere games ineens maar 'gewoontjes' aanvoelen.

• Meeslepend en spannend verhaal
  • Unieke ervaring
  • Zeer realistische graphics