Review: Headliner: NoviNews Nintendo Switch

Geplaatst: 6 september 2019 18:00

BREAKING NEWS: Er is een nieuwe game verschenen op de Nintendo Switch en die is gewoon retegoed! Zou je dit geloven als een gerespecteerde gamingsite dit nieuwsbericht plaatste? Zou je het geloven als deze site andersom zou hebben gezegd dat de game apenballen zuigt? Waarschijnlijk is je antwoord op beide vragen een volmondig "ja" en dat is ook precies de boodschap die Headliner: NoviNews probeert over te brengen. In deze game speel je namelijk een nieuwsredacteur die bepaalt welke artikelen er wel en niet in de nationale krant worden gepubliceerd. Als dat maar goed gaat...

With great power comes great responsibility

Headliner: NoviNews is de nieuwste game van indie-ontwikkelaar Unbound Creations. De game verscheen in 2017 voor het eerst op Steam en is nu ook uit op de Nintendo Switch. In deze game neem je de rol aan van nieuwsredacteur bij NoviNews, de nationale krant van Novistan. Novistan is een fictief land in een dystopische toekomst. In deze toekomst zijn een groot deel van de mensen bij geboorte genetisch gemanipuleerd en is de verkoop van medicijnen die met je DNA knoeien de gewoonste zaak van de wereld. Tijdens je eerste werkdag bij NoviNews kom je erachter dat er zich een epidemie door het land aan het verspreiden is. Is deze epidemie een gevolg van de genetische modificaties die zijn verkocht door een buurland, is het te wijten aan de nieuwe rage op het gebied van drugs, of is er toch iets anders aan de hand? Wat je er ook over besluit te publiceren in de krant, het volk zal je geloven.

Gedurende je tijd als nieuwsredacteur bij NoviNews krijg je dus dagelijks verschillende dilemma's voor je kiezen. Besluit je het artikel over de nieuwe drugs wel of niet te publiceren? Zet je de minister-president wel of niet in een kwaad daglicht? Moet de gezondheidszorg wel of niet voor iedereen toegankelijk zijn? Naast deze belangrijke nationale kwesties moet je je echter ook gewoon bezighouden met je dagelijkse leven. Zo zijn er een aantal NPC's waar je dagelijks interactie mee hebt. Zij geven jou iets meer inzicht in wat er allemaal speelt in het land en kunnen je dus helpen een keuze te maken in de artikelen die je wel of niet publiceert. Laat je echter niet te veel door ze beïnvloeden, want ook zij maken deel uit van de nationale bevolking en ook zij zullen de gevolgen ondervinden van de artikelen die jij besluit te publiceren.

Fake News!

In Headliner: NoviNews volg je ongeveer twee weken lang het leven van de nieuwsredacteur. Elke ochtend loop je het kantoor binnen en krijg je van de baas te horen hoe je het de vorige dag hebt gedaan en wat er deze dag van je verwacht wordt. Zo moet je op sommige dagen een specifiek aantal nieuwsberichten publiceren en heb je op andere dagen iets meer vrijheid. Bij het publiceren van de artikelen komt de invloed van de enorme indie-hit Papers, Please goed naar voren. Je hebt namelijk een groene en een rode stempel waarmee je kunt aangeven welke artikelen wel en niet in de krant terecht moeten komen.

Na een lange werkdag vol dilemma's keer je weer huiswaarts. In de avond loop je vanuit het kantoor terug naar je appartement en heb je onderweg interactie met enkele NPC's. Zo kun je even bijkletsen met je collega, help je je broer met zijn persoonlijke dilemma's en kun je even bij de lokale supermarkt binnenwippen waar je uiteraard een praatje maakt met de eigenaar. Ook zie je op straat verschillende mensen lopen. Afhankelijk van de keuzes die je op die dag maakt, reageren de mensen anders. Soms zijn ze boos of bang, maar mensen kunnen ook extreem ziek worden. Ook zie je soms graffiti op de muren die de publieke opinie van het volk weerspiegelt. Je krijgt dus direct te zien welke gevolgen jouw keuzes op het land hebben. Wanneer je, na ongeveer een uur spelen, aan het einde van de game bent gekomen, krijg je een kleine samenvatting van de staat van het land en je persoonlijke leven. Daarna ben je vrij om opnieuw te beginnen en met nieuwe informatie door de game heen te spelen om een andere uitkomst te krijgen.

Goed nieuws

Headliner: NoviNews is dus een game die qua gameplay zeer dik in orde is en niet heel lang duurt. Wel is de game eindeloos herspeelbaar door de talloze verschillende uitkomsten die je kunt krijgen. Op audiovisueel gebied is er echter ook niets aan te merken op de game. De game heeft een uitgesproken visuele stijl die perfect het sfeertje van de dystopische toekomst weet neer te zetten. Er zit alleen weinig variatie in het uiterlijk van de verschillende personages. Zo vindt er bijvoorbeeld een cutscene plaats waarin ik een willekeurig personage zag dat er precies zo uitzag als het personage dat ik aan het begin had aangemaakt. Even dacht ik dat ik ook daadwerkelijk mijn personage zag, maar het bleek dus een willekeurige inwoner van Novistan te zijn. Over de muziek heb ik verder ook niets te klagen. De muziek is erg sfeervol en draagt echt bij aan het sentiment dat er op dat moment heerst. Wanneer je een verkeerde keuze hebt gemaakt, zul je dat dus echt op alle fronten merken.

Ik heb dus verder nauwelijks iets op de game aan te merken. Een klein puntje van kritiek dat ik heb, maar dat is denk ik een vrij persoonlijk iets, is dat de keuzes die je maakt soms niet altijd even logisch of realistisch zijn. Omdat je dus zelf geen research kan doen en je keuzes puur op je eigen gevoel en logisch redeneren moet baseren, maak je ongetwijfeld eens een keer de verkeerde keuze. De redenatie van de game waarom dit een goede of foute keuze is en de gevolgen die daaraan vastzitten, zijn niet altijd even realistisch en zouden in een echte samenleving ook nooit zo zwart-wit gepresenteerd worden. Nu is dit natuurlijk een game die zich afspeelt in een fictief land in een fictieve toekomst, dus zo zwaar zal ik ook niet aan dit argument tillen.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Headliner: Novinews is echt een dijk van een game en nee, dit is geen propaganda. Qua gameplay en verhaal zit de game ontzettend goed in elkaar en ook op audiovisueel gebied kom je niets tekort. De game is eindeloos vaak te herspelen en elke keer kom je weer voor nieuwe verrassingen te staan. De morele dilemma's die je elke keer weer voor je kiezen krijgt, zijn goed uitgewerkt, maar op sommige fronten af en toe misschien iets te zwart-wit. Als je echter in de game stapt met de gedachte dat je geen ultra-realistische mediasimulator gaat spelen, dan zul je hier vrij weinig van merken. Ik werd direct in het verhaal meegezogen en bij elke foute keuze die ik maakte, voelde ik me ook meteen ontzettend schuldig. Ben je dus op zoek naar een toffe indie-game, heb je altijd al een keer bij de lokale krant willen werken of heb je altijd al willen weten hoe het is om oppermachtig te zijn? Ga dan in godsnaam Headliner: Novinews spelen!

• Redacteurtje spelen
  • Morele dilemma's
  • Eindeloze herspeelbaarheid
  • Uitgesproken visuele stijl
  • Sfeervolle muziek
  • Weinig variatie in personages
  • Morele keuzes niet altijd even realistisch
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Headliner: NoviNews

-

Unbound Creations