Review: Harvest Moon: The Lost Valley Nintendo 3DS

Geplaatst: 27 juni 2015 08:00

Het leven van een boer, daar zijn inmiddels al heel wat games van gemaakt, zoals Farming Simulator. Nou heb ik deze nooit gespeeld, al lijkt het mij dat een Waiting In Line Simulator net zo boeiend is. De eerste game die ik ken die het leven van een boer portretteert, is Harvest Moon op de SNES. Destijds zaten de glorieuze ervaringen van zomerse bijbaantjes als aardbeien plukken en preiplanten nog vers in mijn geheugen, dus had ik niet de behoefte de daarmee verdiende centjes uit te gaan geven aan een game waarin je een boer speelt. Dat de game uiteindelijk zou groeien tot een succesvolle reeks games, had ik nooit gedacht " Totdat ik eens er eentje ging proberen. En wat bleek: veel beter dan verwacht!

Schrikboerend

Je moet er wel voor in de stemming zijn, om een schattig boertje te spelen. Ik heb zelf maar twee delen gespeeld: HM: Friends of Mineral Town op de GBA en HM: A Wonderful Life. Daarom eerst maar eens even kijken wat er allemaal in de tussentijd nog meer is uitgekomen. Schrikbarend veel kan ik wel zeggen, tientallen titels, en de meeste van de laatste jaren zijn vrij matig. De twee delen die ik heb gespeeld behoren volgens de liefhebbers tot de beste in de serie. De serie heeft ook zijn makken gehad de laatste paar jaar. Blijkbaar hebben een paar boeren wind gezaaid, want er is een heel grote storm geweest aangaande de rechten van de Harvest Moon-IP tussen ontwikkelaars en uitgever. Uitgever Natsume heeft met dit nieuwe deel op de 3DS, met als subtitel The Lost Valley, als gevolg voor het eerst zelf de mouwtjes opgestroopt in het ontwikkelen van een nieuwe Harvest Moon-titel. Zal dit de serie ten goede komen?

Boer zoekt vrouw, of Boerin zoekt man

Harvest Moon-games spelen als een soort farmer-RPG. Je hebt te maken met alle taken van een boer, en kunt vrij kiezen in welke volgorde je veel dingen doet of afwisselt. Verder kun je ook trouwen en een kindje krijgen, waarbij relatie en opvoeding er ook nog bij komen kijken. Alle games, ook de minder goeie, hebben altijd een bepaalde charme en schattigheid. Met HM: The Lost Valley is dit niet anders. Een aantal dingen zijn hetzelfde, zoals kunnen trouwen en boerentaakjes verrichten als plantjes kweken en voor dieren zorgen, al gaat het veelal wat langzamer. De game is verder wel wat anders dan andere Harvest Moon-delen, zoals dat je als een basic Minecraft je eigen erf kunt verbouwen zoals je wilt, en werkt het meer met doelen. Wederom is er weer met de controls gesjoemeld, wat de game niet ten goede komt. Moeilijk uit te leggen, maar de bediening is een beetje raar en vervelend geregeld.

Doorploegen

Waar het altijd een beetje tegenop kijken is met het beginnen van dit soort Japanse RPG-stijlgames, is dat je ervan uit mag gaan dat je het eerste uur door tekst en intro's heen zal moeten zitten, eer je iets zelf mag gaan doen. Bij HM: The Lost Valley is dit niet heel anders, al is het in dit geval deels wel redelijk terecht, want Natsume heeft de serie een andere wending gegeven qua verhaal en opzet. Qua verhaal zit je namelijk als arme chibi-boer vast in een vallei (ja, ja!) waar het altijd winter is. De Harvest Goddess moet (uiteraard door jou) geholpen worden om te zorgen dat de lente weer komt. Dit is je hoofddoel naast dat je allerlei kleine klusjes voor allerlei verkopers moet doen. Deze keer heb je ook niet een centraal dorp waar je naartoe kunt gaan, maar geregeld wordt je zelf bezocht (in je huis ook nog eens) door handelaren. Ineens staat er op je terrein een rare snuiter die bepaalde spullen verkoopt, maar wel meer kan verkopen als je hem of haar eerst helpt.

Role Plowing Game

Zoals ik al aangaf, is deze Harvest Moon wat anders dan gewoonlijk. Deze keer heb je voor het eerst doelen welke je als kleine questjes opgedragen krijgt, in plaats van dat je zelf een beetje de boer uit mag hangen (zonder alle verplichtingen en lange werkdagen van een echte boer). Veel gameplayelementen zijn in eerste instantie ook niet te spelen. Zo kun je pas gaan vissen wanneer je iemand vindt die je een hengel geeft, en deze persoon verschijnt pas wanneer je na een x aantal dagen erover droomt (yup). De game is alleen niet erg consequent in het uitleggen van hoe je aan iets moet komen. Het 'n wordt je volledig voorgekauwd, maar het ander is weer zo vaag en onduidelijk dat je echt moet gaan googelen of heel lang maar wat proberen. Zo moet je helemaal in het begin bloemetjes kweken om te kunnen geven aan een merchant, maar met verkopen ben je ze kwijt en telt het niet, noch krijg je een gespreksoptie wanneer je met hem praat. Verder is het in het begin wel heel veel hetzelfde doen voordat er steeds weer iets bij komt, en gaat de game echt voelen als arbeid.

Natsume heeft een andere Harvest Moon-game gemaakt dan normaal, wat te verwachten was omdat ze voor het eerst zelf hiervan een game gekweekt hebben. Er valt te twisten of er uit nobel streven of luiheid is gesjoemeld met de boeren-RPG-formule, want ergens is het meer traditioneel en simpeler. Ondanks dat dit termen zijn die wellicht passen bij "het boerenleven", pakt dit niet geheel goed uit, met name omdat het allemaal net niet helemaal goed is uitgewerkt. Je krijgt nu voor het eerst doelen, maar vaak is het niet duidelijk hoe je deze moet bereiken. Het meer fantasygeoriënteerde verhaal vind ik dan weer wel een leuke verandering, maar wederom had men dit wat meer uit kunnen werken. Het blijft nog wel een sprank van de Harvest Moon-charme behouden, en het Minecraft-achtige landschap verbouwen is leuk, al gaat het echt langzaam. Dat dan ook nog de besturing geregeld stevig tegenwerkt, maakt van deze potentieel superleuke titel eentje van een wat matige oogst.

Aardig
  • Blijft schattig
  • Nieuw soort verhaal