Review: Halo: Combat Evolved Anniversary Xbox 360

In een tijd waarin developers (HD-)remakes maken van bijna elke oude succesvolle game, kon de originele Halo niet achterblijven. Zo dacht 343 Industries. De mannen hebben Halo: Combat Evolved onder handen genomen. Aan mij de taak om te checken of het wat meer is geworden dan wat strakkere graphics voor je breedbeeld-tv en een 5.1 surround sound-toevoeging.

Ga terug waar het allemaal begon

Dat we voor het eerst kennismaakten met Halo is alweer tien lange jaren geleden. Halo: Combat Evolved luidde een nieuw tijdperk in voor de first-person shooters op de consoles, met een besturing die we tot de dag van vandaag nog steeds gebruiken. De meeste van ons hebben de game gespeeld, maar er zijn genoeg mensen die toen net te jong waren om het bewust mee te maken. Ik zit er precies tussenin. Ik heb de game gespeeld, maar kan me niet zo goed herinneren hoe het nou precies allemaal ging. Halo: Combat Evolved Anniversary geeft je de kans om het verhaal te spelen waar het Halo-universum is begonnen.

Meer dan een nieuwe jas

Halo: Combat Evolved Anniversary ziet er gelikt uit. Verwacht geen Halo Reach-graphics, maar de game kan prima mee met de huidige generatie games. Als je dan zo'n HD-remake speelt, vraag je je vast af hoe het origineel er dan uitzag. 343 Industries heeft daaraan gedacht. Door een simpele druk op je 'back'-button, schakelt de game over naar de originele graphics. Het is erg tof om te zien wat nou het verschil is tussen het origineel en de HD-remake. Waar de originele graphics nogal grijs, koud en kaal overkomen, is de remake vol met kleur en details. De game heeft een complete make-over gekregen. Het is leuk om op sommige momenten in de game terug te schakelen naar de oude graphics, om te zien hoeveel we zijn verwend in die tien jaar. Het geluid mag er ook wezen. Door de game heen word je begeleidt door prachtige muziek en geluidseffecten. Ook hier kun je overschakelen naar het geluid van de originele game.

Nieuwe ervaring

Terwijl ik me door het universum heen knalde, was het meer een trip down memory lane. Momenten van 'oh ja, dat zat zo' of 'dat ging zo' wisselden elkaar af. Om de doorgewinterde fans toch een wat nieuwere ervaring te geven, komen er in de campaign nieuwe, nooit eerder vertoonde verhalen aan het licht. Wat het is zal ik niet verklappen, maar het is zeker voer voor de fans. Er wordt ook gebruik gemaakt van Kinect. Door middel van je stem kun je wapens herladen en granaten gooien.

Gameplay

De gameplay is ten opzichte van het origineel niet veranderd. Als je de recente Halo-games hebt gespeeld, voelt het allemaal wat simpel aan. Er komen wat vijanden door het beeld, beetje veel knallen, wat granaten er tegen aan en klaar is kees. Begrijp me niet verkeerd want ik heb me prima vermaakt, maar hieraan merkte ik toch dat er in tien jaar veel is veranderd qua gameplay en opbouw van missies. Als je de game zo een grote make-over geeft, hadden ze de gameplay misschien ook wel kunnen vernieuwen. Soms is het ook erg onduidelijk wat je nou precies moet doen en waar je heen moet lopen, wat voor de die hard-fans waarschijnlijk geen probleem is.

Multiplayer

Zoals bijna elke shooter tegenwoordig heeft, zit er hier ook een online campaign co-op in. De online multiplayer van Halo is ook aanwezig en staat zoals altijd als een huis. Er zijn zeven multiplayermaps bij de game toegevoegd, waaronder 'n nieuwe Firefight-map. De maps zijn geremasterd voor de Halo Reach-engine. Dit houdt in dat de maps ook speelbaar zijn als je Halo Reach in je bezit hebt. Waar ik me vreselijk aan irriteerde, zijn de ongelofelijke lange laadtijden. Kom op 343 Industries, dat is zo 2001.

Het eindoordeel van Robbie Detmers

Halo: Combat Evolved Anniversary is een prima game als je het origineel nog nooit gespeeld hebt of als je het allemaal nog een keer wilt beleven. Er zijn weinig dingen waaraan ik me echt gestoord hebt. De singleplayer blijft cool, ook al zijn sommige momenten die toen spectaculair waren nu wat minder verrassend. 343 Industries heeft zijn best gedaan voor Halo's verjaardag en ik kan je vertellen dat deze game de titel HD-remake waardig is.

• Meer dan een grafische make-over
  • Singleplayer blijft tof
  • Halo