Review: Hades - Godlike roguelike Xbox Series

Geplaatst: 19 augustus 2021 10:00
Aangepast: 19 augustus 2021 10:10

In 2020 nam Hades de wereld over in no time. De 1.0 lancering van de roguelike ging niet onopgemerkt, het ontving namelijk een uitzonderlijke receptie. De perfecte scores vlogen om je oren, het was ongehoord. Sindsdien heb ik Hades ook goed in de gaten gehouden, terwijl ik hoopte dat het pareltje ooit naar mijn platformen van voorkeur zou verhuizen. We zijn nu ruim een jaar verder en kijk eens aan. Hades is beschikbaar via Xbox Game Pass en maakt tevens haar debuut op de Xbox-consoles. Natuurlijk ben ik er per direct mee aan de slag gegaan met torenhoge verwachtingen. Deze review staat centraal om één hoofdvraag; Is Hades zo perfect als toentertijd gezegd werd?

De kracht van Hades

In Hades speel je als de zoon van de god van de dood genaamd Zagreus. Als een rebelse tiener geef je de autoriteiten de middelvinger en zeg je tabee. Tijd om het paleis van de dood te verlaten en je een weg te banen naar de wereld der stervelingen. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot. Wat Hades uitstekend doet, is dat de mislukte runs nog steeds erg waardevol zijn. Je kunt namelijk altijd met personages in gesprek gaan en het verhaal verder laten gaan, ook wanneer Zagreus wordt geslacht in de diepste putten van Tartarus. Hades maakt geweldig gebruik van een kleurrijke stijl. Alle werelden in Hades zitten vol met details en leven. De soundtrack is ook vrij subliem. Het is een mix van sterke ambiance met metal tracks voor de hectische combat. Maar als ik toch één hoofdrolspeler moest uitzoeken voor Hades, dan moet het toch wel het schrijfwerk zijn.

Hades heeft een kleurrijke cast aan personages, wiens motivaties en ambities altijd verschillen van elkaar. Ze zoeken dikwijls de interactie met elkaar op en dat zorgt voor dynamiek tussen het Griekse gespuis. De goden van de Griekse mythologie zijn natuurlijk beroemd omdat ze geen perfecte wezens zijn. Poseidon is ijdel, Hades is cynisch en Charon is net Dagobert Duck met een spraakgebrek. Deze imperfecties zorgen er echter wel voor dat dit aantrekkelijke personages zijn. Je ziet ze echt ontwikkelen en daardoor voel je je ook verbonden met deze personages. De voice-acting is goed uitgevoerd en er is echt een berg aan dialoog te vinden in Hades. Elke keer weer hebben ze iets nieuws te vertellen en ze vallen nooit in herhaling. De reis van Zagreus is aangrijpend, want het is niet moeilijk om jezelf in de schoenen van Zagreus te verplaatsen. De conflicten met zijn vader, de motivatie die hij heeft om de onderwereld te verlaten en de strijd die hij laat zien op het veld, maken hem tot een protagonist die de speler vlug charmeert.

De kracht van de goden

In Hades kun je kiezen uit zes verschillende wapens, mits je ze ontgrendelt hebt natuurlijk. Deze wapens zorgen voor totaal verschillende combat-scenario's. Met de Heart-Seeking Bow ben je veilig op een afstand, maar de Twin Fists of Malphon zorgen voor geweldige damage van dichtbij. Naast de diverse selectie aan wapens heb je ook te maken met je omgevingen. In elke kamer staan objecten die jou kunnen helpen, maar die ook tegen je gebruikt kunnen worden als je niet oplet. Denk hierbij aan de exploderende tonnen of de messcherpe pijlen die uit de grond steken als je erop loopt. Je moet altijd je koppie erbij houden wanneer de legers des onheil je pad kruizen. Maar het mooiste aan de combat in Hades is natuurlijk dat roguelike-sausje. En ditmaal wordt dit sausje geserveerd door niemand anders dan de Griekse Goden.

Boons zijn je beste vrienden in Hades. De goden van Olympus willen niks liever zien dan dat jij uit de onderwereld ontsnapt. Daarom gooien ze regelmatig cadeautjes op je pad. Zeus gooit zijn bliksemstralen op je vijanden, Poseidon duwt alles en iedereen weg met zijn golven en Ares deelt extra schade uit met zijn gevaarlijke modificaties. Niet alle cadeautjes zorgen echter voor directe schade upgrades. Zo heeft Dionysus' boons die ervoor zorgen dat je vijanden vergiftigd worden en zorgt Artemis voor extra critical damage. Sommige goden hebben zelfs compleet defensieve capaciteiten. Athena's boons ketsen vijandelijke projectielen terug en Hermes geeft je meer mobiliteitsopties.

De volgelingen van Hades zijn er in alle vormen en maten. Ze zorgen ervoor dat de combat ook vers aan blijft voelen, omdat ze stuk voor stuk verschillende rollen vervullen. Als je ze dan per kamer mixt en matcht, dan heb je combat-scenario's die zeker interessant zijn voor de speler. Per onderwereld zijn er eindbazen beschikbaar en die kunnen je flink te grazen nemen als je niet oplet. Heerlijk is de variatie in de combat, in zowel de spelers vaardigheden, als de hordes aan vijanden waar je het tegen op moet nemen.

De kracht van Early Access

Hades heeft een tijdje in Early Access gezeten en ik denk dat daardoor alles zo perfect op zijn plaats valt. De grote onderwerpen zijn uitstekend behandeld. Het verhaal is dynamisch en uitstekend geschreven, de combat voelt goed aan en de presentatie van de game is netjes. Een andere onverwachte hoofdrolspeler is de progressie in Hades. Er zijn ontzettend veel verschillende eenheden in Hades aanwezig. Van darkness tot gems, je kunt zo veel verschillende dingen opsparen. In de meeste games met meerdere betalingseenheden is het meteen klaar met de pret. Trek je portemonnee maar tevoorschijn, we gaan je even uitmelken. In Hades hebben de vele betalingseenheden maar één doel. Een geweldig gevoel van progressie voorschotelen. Elke keer wanneer een run ten einde wordt gebracht, heb je ontzettend veel te doen in het paleis van Hades. Ga je de boel renoveren? Ga je jezelf upgraden? Ga je nieuwe wapens ontgrendelen? Ga je je relaties met de vele personages verbeteren? Je gaat het gewoon allemaal doen.

Ik kan de volgende content niet benoemen zonder er een spoiler-waarschuwing neer te zetten, dus bij deze. Ik ben op het moment van schrijven uit de onderwereld ontsnapt. Meerdere keren zelfs. Wat is er nu voor mij te doen? Nou, blijven ontsnappen natuurlijk. Hades heeft een uitgebreide endgame, waarbij de speler zelf de ervaring kan tweaken en modificeren. Wil je echt alles uit Hades halen wat er te halen valt? Dan raad ik je aan voorlopig geen nieuwe games aan te schaffen, want het completen van Hades duurt lang. Vet lang. Voor sommige spelers is dit een minpunt en dat snap ik wel. Je wilt uiteindelijk een bepaald einde bereiken bij een ervaring en wanneer dat einde lang op zich laat wachten, dat kan vervelend zijn. Na je eerste ontsnapping snap je meer van het verhaal en waar het verhaal ook heengaat en evolueert als het ware. Ik ben echter blij dat er nog steeds zoveel content op mij wacht, net buiten de poorten van de hel.

1 1 1

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Hades met al haar imperfecte goden is wel een ronduit perfecte game. Het steekt met kop en schouders boven de competitie uit en het is de beste roguelike-game die ik gespeeld heb. Hades steekt ongelooflijk veel tijd in haar wereld en personages. Het is uitstekend geschreven en het weet interessante relaties voor te schotelen aan de speler. De gameplay zelf is ook messcherp. De combat is gevarieerd en weet de speler heerlijk te vermaken van start tot einde. Daarnaast ziet Hades er ook erg netjes uit en heeft het een soundtrack waar je u tegen zegt. Plak er nog één van de beste progressie-systemen tegenaan, plus een enorme berg aan content en je zit gebakken. Het enige minpuntje wat ik kan opnoemen, is dat het einde van de game verborgen zit achter tientallen uren aan gameplay. Maar je ziet het al, dat is bijna geen minpunt te noemen. Het betekent alleen dat je dit meesterwerk meer mag spelen. Hades is zonder twijfel het hoogtepunt in het roguelike-genre. Dus knuffel Cerberus, geef Achilles een brofist en irriteer Hades. Het avontuur van Zagreus is in één woord; goddelijk.

• Worldbuilding
  • Goed geschreven personages
  • Ontzettend veel dialoog
  • Strakke combat
  • Prachtig weergegeven
  • Knallende soundtrack
  • Betekenisvolle progressie
  • Bergen aan content
  • Grind voor het einde
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Hades

-

Supergiant Games