Review: Guitar Hero III: Legends of Rock PlayStation 2

Geplaatst: 6 november 2007 21:54
Aangepast: 12 januari 2020 00:27

Na succes met haar muziekgame Guitar Hero, besloot Harmonix de trend door te trekken en nog even verder te rocken op de PS2. Het resultaat? Guitar Hero 2 met 64 nieuwe songs, nieuwe characters met bijpassende outfits en een aantal nieuwe gitaren. Het lijkt er dus op of we gewoon weer genoeg spul hebben om nog een tijdje los te kunnen gaan.

Battle of the bands

Niemand wordt zomaar even een rocklegende. Daar is heel wat meer voor nodig. Bij Guitar Hero 2 begin je als een simpel, onbekend bandje dat meedoet aan een "battle of the bands". Na het winnen van deze competitie krijg je een sponsorcontract aangeboden en begint je tour door de VS. Je begint met optredens in kleinere zaaltjes maar al gauw wordt je ook toegelaten tot grotere plekken. Uiteindelijk aan jou de taak een ware rockgod te worden!

Maak de buren gek met je gitaar

Zoals misschien al bekend van de eerste Guitar Hero, speel je ook deze game met de bijgeleverde gitaar. Hierop zijn vijf hoofdknoppen te vinden in de kleuren groen, rood, geel, blauw en oranje. Deze kleuren zijn er niet alleen om wat meer kleur in je leven te brengen, maar ze hebben ook nog een belangrijkere functie. Op je scherm zie je namelijk "buttons" van boven naar beneden glijden. De kleuren van de buttons komen overeen met de kleuren van jouw gitaarknoppen. Aan jou de taak om op het juiste moment de juiste knop in te drukken en zo heerlijke noten uit de boxjes van je tv te laten knallen. Klinkt het nu al ingewikkeld voor je? In het echt is het nog veel lastiger"

Ga los op klassiekers

De game bevat 64 nummers waaronder 24 bonustracks zijn. De 24 "hidden tracks" zijn songs van minder bekende bandjes uit deze tijd. De veertig standaard nummers zijn van bekende bands als Guns N Roses, Nirvana en niet te vergeten de Rolling Stones. De liedjes worden niet gezongen door de echte artiesten. Misschien is dit een tegenvaller voor echte fans, maar voor de doorsnee gamer is dit geen regelrechte ramp. Tijdens het gamen heb je toch geen tijd om naar de stem te luisteren, je bent veel te geconcentreerd bezig met dat rammen op die knoppen!

Voor newbies tot rockgoden

Guitar Hero 2 is, net als in het vorige deel, op verschillende moeilijkheidsgraden te spelen. Voor iedereen die bang is een noot niet te halen is er de easy-mode. Verder zijn er nog medium, hard, en voor de echte die-hards, een expertmode om onder de knie te krijgen. De modi verschillen onder meer van elkaar in het aantal knoppen dat er gebruikt wordt. Zo speel je easy met maar drie knoppen en dus hooguit ook drie vingers. Ondertussen kun je die andere twee dan in je neus steken. Ga je echter voor de wat grotere uitdaging, zul je toch echt het snot eraf moeten vegen en je hele hand over de hals van je gitaar moeten laten glijden. Om expert ooit foutloos te kunnen halen, is er een practice-modus aanwezig. Handig hierbij is het feit dat je naast het hele liedje, ook alleen bepaalde onderdelen van de song kunt oefenen. Zo hoef je dus nooit een heel stuk te spelen om alleen het einde nog onder de knie te krijgen.
Ook rockers moeten shoppen
Om nog een beetje een goede indruk achter te laten op het publiek, is natuurlijk niet alleen je performance een belangrijke zaak. Ook qua uiterlijk moet de rockster een beetje fatsoenlijk voor de dag komen. Daarom is er een shop beschikbaar waar onder andere nieuwe outfits en gitaren gekocht kunnen worden. Om toch je fans af en toe een extraatje te kunnen geven op de "stage", zijn er ook liedjes te koop om nog meer te kunnen headbangen.

Speel samen de sterren van de hemel

In tegenstelling tot het vorige deel, is er nu een uitgebreidere multiplayermodus. Waar je bij deeltje 'n alleen nog maar een ander kon uitlachen nadat je hem compleet had ingemaakt, kun je nu de handen ineen slaan en samen flink erop los rocken. Zo kun je samen hetzelfde spelen, maar ook verschillende partijen. De 'n kan bijvoorbeeld de leadgitaar bespelen en de ander de bas- of begeleidend gitaar. Daarnaast is het mogelijk allebei een verschillende moeilijkheidsgraad te kiezen, zodat je niet te makkelijk of te moeilijk hoeft te spelen.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Het idee is top, qua muziek zit het goed en een paar vernieuwingen maken het nog beter dan deeltje 'n. Misschien is dit meer een aanvulling dan een ware opvolger, maar toch. Guitar Hero 2 is, net als zijn voorganger, weer een mooie game voor zowel rockfanaten als toekomstige rocksterren als mensen met geen enkele muzikale aanleg. Val je onder geen van deze drie categorieën kun je de game ook best in huis halen. Je waant je een ware rockster, kan flink losgaan op het headbangen en die luchtgitaar is voortaan volledig verleden tijd. Het enige denkbare minpuntje is misschien de prijs van de hele set. Ondanks dat zou ik gewoon zeggen: Rock on!

• Nog meer rocken op je PS2
  • Samen rockgoden spelen
  • Veel nieuwe tracks