Review: Guitar Hero III: Legends of Rock Nintendo Wii

Geplaatst: 3 december 2007 14:56

Stop met douchen, trek geen schone kleren meer aan en doe vooral niks meer aan je haar. Je raadt het al, tijd om te veranderen in een echte Guitar Hero! Nadat je de verpakking hebt opengescheurd vind je een houder, in de vorm van een gitaar, waar je controller precies in past. Jaja, een echte Gibson gitaar! Hierdoor ben je al halverwege van het worden van een rocklegende. Nu het maken van de muziek nog. Dit leer je al snel door de mini-cursus van het spel. Binnen enkele minuten heb je de basis handelingen onder de knie en ben je klaar voor het echte werk. Handig!

Harder! De buren vallen in slaap!

Het spel kent vier moeilijkheidsgraden, hierdoor is het spel uitermate geschikt voor iedereen die al bekend is met de Guitar Hero -affaire, maar ook voor de nieuwelingen. Er zijn 42 verschillende nummers. Er is echter 'n maar... Je moet de liedjes wel even vrijspelen.Na het kiezen van de moeilijkheidsgraad, je character, de gitaar en nog meer leuke opties, is het tijd om met het spel te beginnen en er flink op los te rocken. Het spel is opgedeeld in verschillende locaties (levels), variërend van tuinfeest en gevangenis tot aan de poorten van de hel. Op iedere locatie krijg je vier nummers waar je uit mag kiezen. Wanneer je drie van de vier nummers succesvol hebt gespeeld, mag je naar de volgende locatie. Geen zin om alleen voor de tv te staan rocken, dan is er de coöp mode, waarin je met z'n tweeën de rockwereld onveilig kunt maken.

Starpower!

Om muziek te maken moet je op het juiste moment de goede knop van de gitaar indrukken en vervolgens ook de snaarknop gebruiken. Doe je dit goed, dan scoor je punten en gaat het publiek uit zijn dak. Faal je hierin, dan wordt je al gauw van het podium gejouwd.Gedurende de nummers komen niet alleen de noten langs die gespeeld moeten worden, maar ook speciale Stars. Stars zijn hetzelfde als gewone noten, maar speel je een reeks van Stars aan een stuk goed, dan krijg je Starpower. Genoeg Starpower verdient? Maak dan het publiek gek, door je gitaar rechtop te houden en een meesterlijk stukje muziek te maken. Je score wordt gedurende deze fase verdubbeld. Aan het einde van een nummer schreeuwt het publiek soms om nog een nummer. En wat is er nou leuker dan een schreeuwend publiek 'n een nieuw nummer voor je collectie?

Gebroken snaren en opgeblazen versterkers

Naast het "We want more" geroep voor een bonusnummer, is het ook mogelijk dat je wordt uitgedaagd door een andere gitarist. Dit kan maar 'n ding betekenen: battle! Je doel is simpel, zorg dat je tegenstander wordt weggejouwd voordat het nummer is afgelopen. De Starpower bestaat niet meer, dit heet nu Battlepower. Deze verdien je op dezelfde manier, maar in plaats van het publiek gek te maken met Starpower, saboteer je je tegenstander met Battlepower. Voldoende Battlepower verzamelt? Hou je gitaar tijdens het spelen rechtop en stuur je tegenstander een gebroken snaar, een opgeblazen speaker, of moeilijkere muziek. Hierdoor zal hij sneller fouten maken, wat hem onpopulair maakt bij het publiek. Maar blijf opletten, want je moet wel tegelijkertijd je eigen noten in de gaten houden. Het mooiste van dit alles: battle kan ook in multiplayer! Wanneer er geen slachtoffer in de buurt is, gebruik dan je Wi-Fi om je kunsten te vertonen op het internet.

Voor niets gaat de zon op!

Zoals ook in het echte leven, kosten optredens geld, en dat komt goed uit! Als opkomende rocklegende kun je dit geld goed gebruiken. Hoe beter je de nummers speelt, hoe meer geld dit in het laatje brengt. Ren hiermee naar de lokale shop en geef je kapitaal uit aan onder andere gitaren, outfits, nieuwe characters en bonusnummers.

Het eindoordeel van Derk-Jan Visser

Voor de mensen die lekker interactief bezig willen zijn met de Wii, is het een leuk spel. Zitten op de bank is er niet meer bij. Na het derde nummer, ben je automatisch gaan staan. In het spel zitten een aantal bekende nummers:

Welcome to the jungle, One, Black magic woman, Paint it black en Paranoid

zijn de meest bekende. De lijst wordt aangevuld met een aantal nummers die niet voor iedereen bekend zullen zijn. Na dik twaalf uur spelen, ben je door de trainingen heen, heb je de easy mode gehaald en ben je aan het einde van de normal mode. Het einde is nog lang niet in zicht, terwijl je geen gevoel meer hebt in je vingers. Het verdiende geld is inmiddels uitgegeven aan extra liedjes, gitaren en characters. Gedurende het spelen vraag je je dan ook telkens af of je je morgen opnieuw ziek zal melden.De prijs ligt hoger dan de gemiddelde prijs voor een Wii spel. Echter krijg je er wel de gitaar bij, wat alles weer goed maakt. En oh ja, je moet natuurlijk wel van rockmuziek houden.

• Multiplayer
  • Hoeveelheid nummers
  • Controller in gitaarvorm