Review: Guitar Hero: Aerosmith Xbox 360

Walk this wà¡à¡à¡à¡y, talk this wà¡à¡hà¡à¡à¡y! Walk this wà¡à¡"' O sorry, daar liet ik me even gaan. Aerosmith maakt hier de laatste tijd de dienst uit en knalt met vol volume uit mijn speakers. Waarom? Guitar Hero: Aerosmith is te koop. De moeite waard? Dat lees je hier.

Van garage naar Hall of Fame

In Guitar Hero: Aerosmith kruip je in de huid van, hoe kan het ook anders, de rockband Aerosmith. Spelende als gitarist Joe Perry of Brad Whitford en bassist Tom Hamilton beleef je met de band de momenten vanaf de garagerepetities tot aan de grootste rockconcerten.

Deze opmars van niets tot iets is opgedeeld in zes delen. Wanneer je een deeltje verder bent, betekent dat voor de band dat ze iets bekender zijn. Deel 'n is dus het moment waarop Aerosmith nog een nobody is, eenmaal bij deel zes is Aerosmith een heuse legende.

Elk deel bevat dus zo zijn momentopname van Aerosmiths weg naar de top, waardoor er telkens bepaalde nummers aan zo'n deel verbonden zijn. Dit zijn gelukkig niet alleen Aerosmith-nummers. Je speel namelijk eerst twee nummers van andere rockbands. Wanneer je het publiek los laat gaan met deze nummers, betreedt Aerosmith vervolgens het podium. Na twee keer Aerosmith is het tijd voor een verzoekje. Zo gaat het zes keer achter elkaar. In totaal zijn er (inclusief bonussongs) veertig nieuwe nummers te vinden. Hiervan is een kwart niet-Aerosmith. Van Aerosmith vind je onder andere de hits 'Walk this Way' en 'Dream on'. De andere nummers komen onder meer van Run DMC en Lenny Kravitz.

Documentaire

Tussen de momentopnamen krijg je korte filmpjes te zien, met daarin de bandleden die hun zegje doen. Ze vertellen wat over de plaats waar ze speelden"“ de plaats waar jij vervolgens in de game ook speelt "“ en wat er toen gebeurde en hoe ze zich voelden. Jammer is dat dit een beetje kort door de bocht gaat en dat je met de weinige informatie dus niet veel over de band zelf te weten komt. Ook omdat je door deze filmpjes een soort ingekorte documentaire lijkt te krijgen, is het zo dat het gevoel van 'part of the band' een beetje verloren gaat.

Let's rock!

Maar nu klinkt het alsof Guitar Hero: Aerosmith niets is. Dat is het echter allerminst. Nog steeds is dit een Guitar Hero die de ware rocklegende in je naar boven haalt. De gameplay van de serie is nog even verslavend als altijd, maar helaas zijn er geen toevoegingen qua modi te vinden ten opzichte van Guitar Hero 3: Legends of Rock. Wel anders is de moeilijkheidsgraad, die ik deze keer wat lager vind liggen dan bijvoorbeeld in Guitar Hero 3: Legends of Rock. Waar ik daar Expert nog steeds moet uitspelen, ben ik daar hier al zo goed als klaar mee. Toch zitten er zeker een aantal behoorlijk lastige solo's in die je niet meteen onder de knie hebt.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Guitar Hero: Aerosmith is zeker geen slechte game. Met een tracklist van veertig nummers is de beginnende gitaarheld wel eventjes zoet. De gevorderde rocker zal echter snel zijn uitgekeken, omdat zelfs Expert zonder al te veel vallen en opstaan vlotjes is uitgespeeld. Daarnaast bevat de game niets nieuws qua modi, waardoor er ook niets speciaals te ontdekken is. Daarnaast is het jammer dat je niet compleet bij de band wordt betrokken en dat de achtergrondinformatie in de tussenfilmpjes beperkt blijft. Mocht je als Guitar Hero-leek op zoek zijn naar een eerste Guitar Hero, dan raad ik je aan Guitar Hero 3 aan te schaffen. Ben je al klaar met Guitar Hero 3 dan kun je dit als tussendoortje beschouwen, of misschien beter je geld opzij leggen voor Guitar Hero: World Tour. Ben je echter zo'n fan van ofwel Aerosmith ofwel Guitar Hero, dan kun je deze game met een gerust hart kopen, de gameplay is namelijk nog even sterk als altijd.

• Veertig nieuwe tracks
  • Niet alleen Aerosmith
  • Sterke gameplay