Review: Guild Wars 2 Pc

De sneeuw streelt je gezicht als je je tweehandige zwaard uit het levenloze lichaam van je tegenstander trekt. De invloed van de draken heeft overal voorheen vreedzame wezens gecorrumpeerd en verdraaid in hun beeld. Deze moeten gestopt worden, maar hoe en met welke prijs? De rassen op Tyria moeten verenigd worden, dat is de enige manier. Een nieuw gilde moet worden gevormd...

Guild Wars 2

De MMORPG Guild Wars was een groot succes en wist miljoenen spelers voor zich te winnen. Het in 2005 uitgebrachte spel overtuigde velen, mede doordat het geen maandelijks bedrag kostte om te kunnen spelen. Ontwikkelaar ArenaNet en uitgever NCSoft hebben nu het vervolg uitgebracht: Guild Wars 2. Ook deze game zal zonder maandelijkse kosten gespeeld kunnen worden, iets wat nog steeds ongewoon is in het MMORPG-landschap. Maar de competitie is nog steeds sterk. Zal deze game een MMORPG als World of Warcraft kunnen evenaren?

Ik moet een koe blij maken

Een van de eerste zaken die ik wil aankaarten uit Guild Wars 2 zijn de quests in de game. Waar je in te veel andere MMORPG's twintig pannenkoeken moet verzamelen die uit een specifiek monstertype kunnen droppen om een quest af te maken, of net die ene baas moet slopen waar al tien man op staan te wachten tot hij weer verschijnt, kun je bij Guild Wars 2 een hele andere aanpak verwachten. De quests hebben namelijk bijna nooit een numeriek karakter. Een quest speelt zich af in een gebied rondom de questgiver en je doet automatisch mee. Je voortgang in de quest komt rechtsboven in beeld middels een balkje, waarbij ook vermeld is wat je precies moet doen om hem te voltooien. Dit kan beesten slaan inhouden, mensen helpen, dingen verzamelen of combinaties hiervan. Er zit zelfs een quest in waarbij je met koeien moet praten om ze weer blij te maken. Deze originele opzet van de quests was een van de meest vernieuwende dingen die ik tot nu toe heb gezien in MMORPG's en heeft mij al helemaal gewonnen voor de game.

Rassen en klassen

Guild Wars 2 telt vijf unieke rassen: Mensen, Charr, Charrasura, Norn en Sylvari. De eerste vier waren al bekend uit Guild Wars, maar de laatste is een compleet nieuw ras. Deze rassen hebben elk hun eigen voor- en nadelen en zullen elk een serie klassen hebben die grofweg in de volgende categoriën vallen: de wijsgeer (tovenaars en dergelijke) met lichte bepantsering, avonturiers (dieven en uitvinders) in middelzwaar pantser en de soldaten die in zwaar pantser rondlopen. Er is geen genezerklasse maar elke klasse heeft een genezingskill, waardoor je niet per se een genezer mee moet zeulen om ergens te kunnen komen.

De wereld in al haar spektakel

De wereld van Tyria, waar Guild Wars 2 afspeelt, is vormgegeven in prachtige, sfeervolle gebieden, alwaar je overal wel punten vindt om deze gebieden te kunnen overzien (daar krijg je zelfs XP voor!). Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de mooie gelikte graphics die, zoals voor elke MMO belangrijk is, op een breed scala aan systemen kan draaien, of je nou op je drie jaar oude barrel zit of op een hypermoderne NASA-pc. De geluiden zijn meeslepend, waarbij de muziek een speciale toevoeging geeft. Deze is namelijk prachtig en zo waardig om als soundtrack te dienen voor een Lord of the Rings-achtige film. Je zet met veel plezier je geluid net wat harder om er goed van te kunnen genieten.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Guild Wars 2 heeft mij erg prettig verbaasd. Waar ik al een tijdje MMORPG-moe was na games als World of Warcraft,

Age of Conan

en

Star Wars: The Old Republic

, heeft deze game me weer warm gemaakt voor het genre. De originele quests en de eenvoudige manier waarop je deze kunt doen zonder te veel omlopen laten me deze game met een glimlach spelen. De muziek en omgevingen laten daar dan ook geen gras over groeien: ze grijpen je en houden je vast in de game. Het feit dat je geen maandelijks abonnement hoeft te nemen spreekt ook boekdelen. Je koopt de game en je bent ermee klaar. Of deze game een WoW-killer gaat worden, is nog te bezien, daar de nieuwe uitbreiding daarvoor al voor de deur staat. Maar Guild Wars 2 heeft al een hoop mensen voor zich kunnen winnen met een vernieuwende kijk op het genre. Elke MMO-speler zou deze game eens moeten proberen om te zien wat ik bedoel.

• Origineel questsysteem
  • Grote variatie in quests
  • Meeslepende muziek