Review: Greg Hastings Paintball 2 PlayStation 3

Paintball. Voor de ene persoon is het maar een spelletje, en voor de ander is het een intensieve sport die veel training en discipline vereist. Met Greg Hastings Paintball 2 laat Super X Studios je toe tot een wereld waarin paintball niet zomaar een spel is, maar een manier van leven.

The Sims: Paintball

In de singleplayer van Greg Hastings Paintball 2 doe je mee aan allerlei toernooien en evenementen. Gaandeweg leer je alle speltypes die paintball kent kennen, en hoe je deze het beste kunt spelen. De game begint met een tutorial waar je alle bekende paintballmoves leert. Zo leer je hoe je het snelst achter cover kunt glijden, en hoe je deze cover optimaal kunt gebruiken. Al deze technieken zijn zeer waarheidsgetrouw overgenomen uit de echte paintballsport, dus verwacht geen over-the-top moves.
Een leuke bezigheid in de singleplayer van Greg Hastings Paintball 2 is het creëren en onderhouden van je eigen team. Je kunt in het begin de naam, het logo en de kleur van je team kiezen, en tijdens de carrière zullen steeds meer bekende paintball spelers interesse in je team tonen. Deze zijn onderverdeeld in zes categorieën, variërend van Rookie tot Legendary. Een leuk detail is dat alle spelers die je kunt gebruiken ook echte paintballspelers zijn, en dus niet zomaar generieke personages. Je kunt deze personages tot in de kleinste details tweaken. Zo kun je ze trainen op bepaalde vaardigheden, maar het is ook mogelijk om voor ieder personage een aparte uitrusting te kiezen. Zo creëer je je eigen zorgvuldig gekozen elite team.

Cheater!

De in de vorige alinea genoemde bezigheden zijn natuurlijk altijd leuk, maar waar het in deze game echt om draait zijn de paintballwedstrijden zelf. Deze zijn uiterst sfeervol, en weten de essentie van de sport over te brengen naar je televisie. Je speelt de bekende paintballspeltypes, waaronder Elimination en Center Flag. Dit zijn standaard spelmodi, maar dat maakt ze niet minder leuk om te spelen. Een onderdeel dat bij sommige mensen wellicht irritatie kan opwekken is de zogenaamde 'cheatfunctie'. Wanneer je geraakt bent krijg je de mogelijkheid om via een kleine minigame de verf van je helm af te vegen, waarna je gewoon weer verder kunt. De minigame is gelukkig niet altijd even makkelijk, maar een mislukte poging wordt nauwelijks bestraft. Paintball is een sport. En waar mensen sporten, wordt vals gespeeld, maar dat maakt het nog niet minder vervelend.

Tot in de puntjes

Het beste aspect aan deze game is naar mijn mening het oog voor detail. De makers hebben vele bekende paintballmerken en -banen gekopieerd, wat voor de fans van deze sport natuurlijk een feest van herkenning is. Doordat de makers op deze kleine details hebben gelet, weten ze een perfecte sfeer te scheppen. De foto's die je in het menu en op de laadschermen ziet dragen hier alleen maar aan bij. Ook de onderschriften tijdens de laadschermen zijn erg leuk. Deze bevatten leuke paintballfeitjes. Zo leer je nog eens wat.

Dit kan wel een likje verf gebruiken

Ok', de game weet dus een uiterst goede sfeer neer te zetten, maar helaas heeft de game ook een schaduwzijde. Zo is de gameplay af en toe wat traag. Nou kun je de gevoeligheid wel omhoog zetten, maar dan nog voelt het alsof je met een paintball-legende die zijn beste dagen gehad heeft aan het spelen bent. De graphics zien er ook ontzettend gedateerd uit. De mensen die zich bij Duke Nukem Forever al kapot ergerden aan de verouderde graphics, kunnen deze game beter links laten liggen.

Het eindoordeel van Rens Knapen

Greg Hastings Paintball 2 weet de goede sfeer neer te zetten doormiddel van leuke menu's en een uitgebreid arsenaal aan paintballmarkers. Dat deze sfeer tijdens de wedstrijden door de ietwat trage controls en de extreem verouderde graphics verstoord wordt kan de beslissende factor zijn voor veel gamers. Ben je een liefhebber van deze sport, dan zou ik je aanraden om deze game eens een kans te geven. Heb je daarentegen helemaal niets met paintball, dan zou ik deze 'shooter' verruilen voor een andere shooter.

• Uitgebreid arsenaal
  • Realistische weergave van de paintballsport
  • Verouderde graphics