Grand Theft Auto: Vice City
  • ONTWIKKELAAR Rockstar North
  • EERSTE RELEASEDATUM 8 november 2002
  • PLATFORMEN Pc, Xbox, PlayStation 2, PlayStation 4, Xbox One, Mobile
  • GENRE Actie

review: Grand Theft Auto: Vice City Mobile

]Grand Theft Auto: Vice City volgens veel gamers waanzinnig sterk door de humor, sterke missies en gameplay-mogelijkheden. Vice City is een fictieve stad gebaseerd op Miami uit 1986. De game kwam in het jaar 2002 uit voor de PlayStation 2 en een jaar later voor de pc en Xbox. Terwijl deze consoles ondertussen allemaal staan weg te rotten op zolder kun je je toch nog een keer aan Vice City wagen op je ultradunne tablet of smartphone.

10 jaar al?!

10 jaar geleden alweer dat we deze game op onze oude vertrouwde consoles speelde. Met controller of toetsenbord. Nu zal het belletje al gaan rinkelen. iDinges heeft helemaal geen knoppen? Juist, daarom zijn alle knoppen ook terug te vinden op je display. En dat is verdomd lastig als je daar voor de eerste keer aan moet beginnen. Autorijden met een knop naar links en naar rechts, dat is wel wat anders dan je pookje waarin je precies aan kan geven welke hoek de wielen van je auto moeten draaien.

De nadelen van een appel

De game heeft ook een auto-aim systeem. Wanneer die ingeschakeld is, schiet je op de dichtstbijzijnde persoon in je buurt. Pittig handig als je omringd bent door politieagenten maar ontiegelijk vervelend als je tussen de burgers staat te feesten en die ene agent die de verkeerde moves maakt door zijn been wil schieten.

En wat dacht je van de camera die soms ook nog van positie veranderd moet worden. Veel controls zijn in te stellen maar ze blijven op je schermpje en kunnen niet ineens uitgeschoven worden uit je iOS-apparaat. Maar wat zeuren we, wij zijn toch degene die een ultra dun apparaatje kopen met zo weinig mogelijk knoppen waar we dan ook nog eens op willen gamen? Dan moet je de nadelen maar aanvaarden en de missies een aantal keer opnieuw doen als je je vingers net niet op tijd op de juiste knoppen weet te plaatsen.

Waarom hij het toch weer maakt

De port naar de speeltjes van tegenwoordig is aardig gelukt verder. Alles wat we 10 jaar geleden konden, kunnen we nu ook. Het ruime aanbod van missies, gave auto's en politie auto's is weer aanwezig en daar zijn we zoet mee. Er zijn geen verschillen verder met de eerdere versie, behalve een erg geinige extra toevoeging. Het is mogelijk om je muziek uit Itunes af te spelen in je gejatte auto's. Komt mijn collectie van de Toppers toch nog van pas. Misschien was het toch wel erg leuk geweest als Rockstar een paar extra missies zou hebben toegevoegd, maar we weten allemaal waar ze het op dit moment druk mee hebben....

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Ondanks de weinig veranderingen in de game in vergelijking met die van 10 jaar geleden en de soms ietwat vervelende besturing is en blijft Vice City natuurlijk een topper. Ook voor de apparaten van tegenwoordig kunnen we niet anders dan hem een hoog cijfer te geven. Ik zou zeggen, download die game en maak je vrienden lekker met de game die jij zojuist op je apparaat anno 2013 hebt aangeschaft. Rockstar rocks again.

• Pluspunten
  • Net zoals vroeger
  • Vice City in je pocket