Review: Grand Theft Auto V PlayStation 3

Ergens in een ver grijs verleden (vooral grijs) herinner ik mij nog die depressieve stad genaamd Liberty City. Nou ja, vijf jaar terug is natuurlijk niet in een echt ver verleden, maar zo voelt het. Of heb ik het inmiddels grotendeels verdrongen en voelt het daarom zo lang geleden? Ik heb het natuurlijk over Grand Theft Auto IV, de voorganger van GTA V, die nu overal in de winkels ligt. Ook GTA IV werd de hemel in geprezen en de game kende een hype van hier tot Tokio, zowel figuurlijk als letterlijk. GTA IV was geen slechte game, maar was zijn hype totaal niet waard. Althans in mijn ogen dan, want ik vond GTA IV enorm tegenvallen. Alleen maar een stad kon mij gewoon niet meer bekoren en ook de missies voelden als meer van hetzelfde. Sterker nog, de missies voelden haast als een verplicht nummertje en ik was meer rond aan het kloten dan serieus aan het spelen. Ik kende het allemaal wel, rij hierheen, leg die om, rij daarheen en pik dat op. De game leunde ook teveel op het serieuze en op realisme, de fun was er gewoon helemaal af voor mij. Je begrijpt dat ik daarom sceptisch tegenover de nog grotere hype van GTA V stond. Nu ik tientallen uren in Grand Theft Auto V heb gestoken, rest alleen nog de vraag: kan Rockstar de vieze smaak van GTA IV wegspoelen en moeten we massaal GTA V kopen?

Vakantie of massamoord

Wat de wereld van GTA V nodig heeft, zijn echte mannen. Het liefst zware criminelen: echte klootzakken die niks meer te verliezen hebben. Nou, wat dat betreft zit het met Michael, Franklin en Trevor wel goed: niet bepaald gasten die je uit wilt nodigen voor je pyjamafeest om de Sissi-trilogie te gaan bekijken. Michael is een veertigjarige ex-crimineel, Trevor is een aan drugs verslingerde ex-piloot en Franklin is een jong broekie, die werkt bij een autohandelaar die bevriend is met ongure types. Met gemak kun je tussen de personages switchen en met én druk op de knop zoomt het beeld uit en via een soort Google Maps-view vliegt het beeld naar de locatie van het andere personage. Het switchen kan overal gebruikt worden, zelfs tijdens vele missies. Dit werkt echt tof op veel momenten. Denk aan bijvoorbeeld een achtervolging, waarbij jouw huidige personage achter het stuur zit. Plotseling krijg je de optie om te switchen naar het andere personage, die naast je in de auto zit. Dan kun je met wat welgemikte schoten je achtervolgers neermaaien, erg handig en erg leuk gedaan.

Met deze drie musketiers ga je afwisselend op stap en het draait maar om én ding: keiharde Dollars. GTA V speelt zich af in Los Santos, een fictieve stad gebaseerd op Los Angeles. Geld verdien je natuurlijk met missies, maar ook met kleine overvallen. Af en toe duikt er ook een grote overal op, dit zijn de Heists. Vooral de Heists zijn supercool om te spelen, want het vereist nogal wat planning. Via een soort prikbord kun je jouw eigen crew samenstellen en kun je kiezen voor een stealth aanpak of een gewelddadige aanpak. Crewleden zijn er in alle soorten en maten en hebben ieder hun eigen skills. Natuurlijk snoepen zij ook graag mee van die vette geldpot en elk crewlid vraagt zijn eigen deel. Je kan dus ook kiezen voor een crewlid met minder skills, maar die ook minder geld vraagt. Crewleden groeien tevens in skills naarmate jij ze vaker inzet bij Heists. Afhankelijk van je keuze, kan het plannen van een Heist tijdrovend zijn. Echter was het doden van tijd nog nooit zo verslavend als in GTA V. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn de missies stuk voor stuk fantastisch. Humor, originaliteit, vol actie of gewoon heel erg spannend. Al na enkele missies heb je vele knipogen kunnen ontdekken naar allerlei films. Ik wil niet te veel verklappen, maar voor mensen die Lethal Weapon 2 hebben gezien, staat een enorm leuke verrassing te wachten tijdens én van de missies. Zo zijn er ook nog verwijzingen naar GTA IV en nog vele andere leuke verwijzingen. De fun is weer terug in de missies en deze zijn zelfs zo leuk, dat je al gauw het free-roamen even laat liggen. De bittere smaak van GTA IV begon langzaam weg te ebben en een grote glimlach kwam er voor in de plaats. Heerlijk.

Naast de missies zijn er talloze activiteiten: van parachutespringen, darten, golfen, racen en tennis, tot aan yoga. Je kan het zo gek niet bedenken of je kunt het doen. Daarnaast kun je wandelen in de bergen, de kabelbaan nemen en als je wilt kun je zelfs van het uitzicht genieten vanuit het reuzenrad of een rit nemen in de achtbaan. Ook kun je zwemmen, varen, een filmpje pakken in de bioscoop of een lap dance nemen in de stripclub. Daarnaast zijn er ook random events die overal kunnen opduiken en ook zijn er Strangers- en Freaks-missies. Die laatste zijn herkenbaar aan de vraagtekens op je map. Er is altijd wel wat te doen in GTA V, van een virtuele vakantie tot aan een massamoord. Het is allemaal van jou, doe er mee wat je wilt. Ik kan er uren over schrijven, maar je moet het gewoon zelf beleven allemaal.

Driftig rijden en niezen met de ogen open

Grafisch gezien ziet GTA V er beter uit dan zijn voorganger. Het valt vooral op dat de game veel meer details heeft en tevens meer kleur. Daarnaast heb ik amper glitches of pop-ups meegemaakt. Hooguit een enkele keer, maar deze momenten waren er nauwelijks. Wat wel opvalt is dat de lijnen niet recht lopen vaak. Ook in cut-scenes is het duidelijk te zien, dat we nu toch echt wel een beetje toe zijn aan de next-gen consoles. De rand van een ligstoel bij het zwembad bijvoorbeeld, loopt duidelijk niet helemaal recht. Dit valt vooral op in én van de eerste cut-scenes, die zich bij het zwembad afspeelt. Ook bij auto's is dit soms goed te zien aan de achterkant. Echter is dit alles toch wel een authentiek geval van mierenneuken, zeker in de immense en geweldige wereld van GTA V. Deze kleine dingen ben je zo weer vergeten, als de hilarische situaties en alle vette actie als een sneltrein over je heen denderen.

De besturing van de voertuigen is even wennen, maar hoe meer je rijdt, hoe meer jouw rijstijl levelt. Ook leer je al gauw hoe je met gemak door een bocht drift en al gauw had ik weinig moeite met het rijden. Al gauw voel je jezelf een volwaardige en 'driftige' bestuurder. Het schieten te voet gaat vlot en gemakkelijk en het coversysteem werkt vloeiend. Wel is het zo dat het schieten vanuit de auto niet echt lekker werkt. Het richten en rijden tegelijk werkt gewoon niet lekker. Het is haast net zo onmogelijk om dit tegelijk te doen als niezen met je ogen open.

Het geluid van de wapens klinkt een stuk beter dan in GTA IV. Wapens kun je ook voorzien van een toffe camo en allerlei attachments. Vooral het rondknallen met een shotgun voorzien van een geluidsdemper is erg tof. Natuurlijk zijn de radiostations weer volop aanwezig en is er voor ieder wat wils. Heerlijk Westcoast Classics, slap gelul op Talk Radio of gewoon lekker een popzender. Soms blijf je gewoon bewust even in je auto zitten, om dat ene vette nummer nog even te beluisteren.

Gemak dient de mens, moet Rockstar gedacht hebben, want met gemak kun je dingen regelen via je telefoon. Zelfs een taxi bestellen is een fluitje van een cent, gewoon even bellen en hop daar komt de taxi. Gelukkige bezitters van de extra content 'Atomic Blimp', kunnen zelfs een heuse Zeppelin bestellen via de telefoon. Naast alle chaos, ongein, missies en het chillen in de levendige wereld van GTA V, kun je natuurlijk ook weer het nodige customizen. Kledingwinkels, kappers, tatoeagewinkels, autozaken en de wapenwinkels zijn weer van de partij. Wat een enorm pluspunt is, is dat je weer bedrijven en huizen kunt kopen. Net als in GTA: Vice City kun je dus weer in het bezit komen van allerlei onroerend goed. Hiermee verdien je geld en soms speel je er missies mee vrij. Ook Chop de hond kun je voorzien van allerlei halsbanden. Chop is een Rottweiler die Franklin krijgt. Met Chop kun je gaan wandelen of spelen, maar ook helpt hij bij bepaalde missies. Tevens kan Chop jou helpen om hidden packages te vinden. Je kan zelfs soms switchen naar Chop, om zo zijn honden neus in andermans zaken te steken. Al met al weer zeer aangename toevoegingen die het geheel leuk houden.

Grand Theft Auto: Online

Op dit moment is GTA: Online nog niet uit. Ook online lijkt er veel moois aan te komen. Je kan races organiseren, bij vrienden op bezoek gaan in hun huis, missies samenstellen en samen spelen. Daarnaast kun je alle activiteiten uit de singleplayer ook online doen. Rockstar heeft aangegeven dat er zeker 700 missies te spelen zullen zijn via het World Wide Web. Een immens aantal dat zeker de gameplay nog enkele maanden kan gaan verlengen. Wat dat betreft was het niet erg geweest, als de next-gen consoles pas in 2014 waren verschenen. Ook het online gedeelte belooft weer een hoop goeds. GTA: Online zou beschikbaar moeten zijn vanaf 1 oktober

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Ik kan nog uren schrijven over Grand Theft Auto V, maar dat zou zonde zijn van alle potentiële uren die ik in de game had kunnen stoppen. Het is inmiddels duidelijk dat ik GTA V, na GTA: Vice City, de beste GTA-game tot nu toe vind. Er is zoveel te doen, met GTA V zal je zeker maanden zoet zijn. Dan heb je ook nog eens GTA: Online, de onlinemodus die ongetwijfeld ook erg verslavend zal gaan worden. GTA V voelt alsof je pas verliefd bent, je eet slecht, je slaapt slecht en de hele dag houdt het je bezig. De perfecte game bestaat niet, maar toch kan ik niet anders dan de volle mep geven. Die minuscule minpunten vallen namelijk door al het moois wat GTA V te bieden heeft, al gauw heel diep in de afvoerput, samen met de mindere herinneringen die ik nog had aan mijn bezoek in het grijsgrauwe Liberty City.

• Extreem veel te doen
  • Mooie, levendige open wereld
  • Toffe en gevarieerde missies