Review: Grand Theft Auto V Pc

Aangepast: 17 maart 2024 19:28

Eindelijk, na een aantal jaartjes onzekerheid of GTA V wel op de pc zou verschijnen en na een paar maandjes uitstel was daar dan eindelijk het hoge woord: GTA V is uit! Ik heb al vele jaren een band met deze gameserie. Vanaf de eerste Grand Theft Auto was ik al fan en ik kan me niet eens meer herinneren hoe lang ik GTA 2 wel niet heb gespeeld, zowel single- als multiplayer (Tiny Town ftw!). Dus toen ik hoorde dat ik deze game mocht reviewen, werd ik daar best wel blij van! Nu heb ik de hype redelijk weten te ontwijken, dus ben ik vooral benieuwd of de totale euforie rond Grand Theft Auto V gerechtvaardigd is of niet. Nou, daar heb ik nu een antwoord op...

Grand Theft Auto V

... en dat antwoord is: ja. Ik hoef denk ik niet zo veel uit te leggen over GTA V. Deze nieuwe telg uit de Grand Theft Auto-renstal van Rockstar Games draait wederom om vier dingen: snelle auto's, veel geweld, chaos alom en een compleet dystopische kijk op de samenleving. In deze game draait het om drie hoofdfiguren: Micheal, een bankrover die met pensioen is, Franklin, de zwarte gangbanger uit de hood, en tenslotte Trevor, de totale psychopaat. Deze drie zetten het dagelijks leven in Los Santos en haar buitengebieden (nog verder) op zijn kop met ontploffingen, politieachtervolgingen en vele doden als gevolg.

Chaos, mayhem and destruction

De pc-gamers onder ons moet ik nog even kort uitleggen wat je allemaal in GTA V kunt doen (of lees onze reviews van de PlayStation 3- of PlayStation 4-versie). Met een van de drie characters kun je in Los Santos missies doen en wisselen tussen dit groepje vriendelijke vijanden. Je volgt de verhaallijn van de individuele karakters, maar bij overvallen werken ze samen. Elk personage heeft zijn eigen speciale vaardigheid: Micheal is een uitstekende schutter, Franklin kan rijden als een malloot en Trevor kan onsterfelijk worden. Dit alles is slechts voor even, daar je de vaardigheden niet constant kunt gebruiken. Deze moet je weer opladen als ze op zijn.

Naast de offline story mode die ik zojuist heb beschreven kun je ook met 29 anderen en twee observers multiplayer spelen in GTA Online. Hier kun je, mits je een hoog genoeg level bent en een duur appartement hebt, samen overvallen plegen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon lol trappen en met velen tegelijk de boel onveilig maken. Af en toe hikken de servers door de hoeveelheid spelers online, maar dit zal opgelost worden in de komende dagen.

P-p-p-p-pc powerrrr!

Het grootste verschil dat de pc-versie vertoont ten opzichte van de voorgaande consoleversies, is dat de kracht van het platform nu vele malen groter is dan die van de consoles. Grafisch is de game adembenemend. Ik heb de game eerder gezien op de stokoude Xbox 360 en heb tevens gameplay gezien op de current-gen consoles, maar de grafische kracht van de pc-versie laat dit alles eruit zien als Duck Hunt. Uitgerust met flinke draw distance, een waslijst van meerdere pagina's aan grafische mogelijkheden en hoge resolutie textures, weet GTA V uitermate te overtuigen op de pc. Nu blijft het wel waar dat dit natuurlijk afhangt van je machine. Die van mij is alweer wat jaartjes ouder, maar ik kan deze game toch nog erg aardig draaien ondanks de mokerslagen die de game op mijn hardware loslaat. Hoe deze eruit ziet op een nieuwe baas-pc, kan ik me echter erg goed voorstellen.

Rockstar Editor

De Rockstar Editor is echt uniek in gameland. Met dit programma kun je met een druk op de knop je gameplay opnemen en bewerken. Erg leuk en melig, maar met het nieuwe onderdeel Director Mode is je lol onbegrensd. Je kunt namelijk je eigen films maken met characters uit de game! Je kunt deze vrijspelen in de story mode en in de editor gebruiken. Complete scenes kun je zo bouwen, inclusief muziek en dialoog. Alles kun je instellen: het weer, de tijd van de dag, welke gebaren je acteurs maken, enzovoorts. Deze extra laag gaat ongetwijfeld een hoop melige filmpjes opleveren!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Ik was altijd heel sceptisch over Grand Theft Auto V. Als vastgeroeste pc-gamer die praktisch onwel wordt van het woord controller, heb ik de voorgaande versies van GTA V dan ook niet gespeeld. Daardoor zat ik bij deze pc-versie al snel met grote ogen te kijken naar wat er op mijn scherm getoverd werd. Alles is perfect aan deze game. Het besturen van de voertuigen met muis en toetsenbord gaat vlekkeloos en dat is juist iets wat ik vreesde. De gameplay, de graphics, de muziek en de setting zijn op sublieme wijze neergezet als een atoombunker. Deze game gaat wat mij betreft de boeken in als de beste pc-game van dit moment. Dat zegt genoeg.

• Oerdegelijke gameplay
  • Grafisch superieur
  • Setting staat als een huis