Grand Theft Auto: San Andreas
  • ONTWIKKELAAR Rockstar North
  • EERSTE RELEASEDATUM 29 oktober 2004
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 2, Nintendo 3DS, Mobile
  • GENRE Actie, Open-World

review: Grand Theft Auto: San Andreas Mobile

Door het succes van Grand Theft Auto V zou je bijna vergeten dat er nog delen aan deze game vooraf gingen. Al betwijfel ik het dat de uitspraak uit het oog, uit het hart ook bij de klassieker San Andreas geldt. Deze game uit 2004 (jubileum dus), brengt bij veel mensen nog steeds mooie herinneringen op. Zo'n grote open wereld-game was toentertijd echt ongekend. Er was van alles te doen en er zat zelfs een story-mode in verwerkt.

Het succes van San Andreas zat hem in de ontelbare vrijheden in de game, die je in je echte leven waarschijnlijk nooit zou kunnen en mogen doen. Een gang aanvallen, je auto in de prak rijden, geld stelen van rijke stinkerds of een vliegtuig kapen en erin vliegen. Zelfs de stripclub kon bezocht worden en het zwarte geld kon gestoken worden in de gokkasten.

Het grote succes was een goede reden om tien jaar later een versie van de game uit te brengen voor de mobiele apparaten. Vroeger konden we het alleen maar dromen, een game als deze onderweg in de trein of in de tuin op een bankje te spelen. Nu is het doodnormaal om te gamen op onze smartphone. Maar is het ook leuk om San Andreas op de mobiele apparaten te spelen? En vooral, is het ook speelbaar met touchscreen?

Besturing

Laten we maar meteen ingaan op de speelbaarheid. Net zoals in Vice City voor Android en iOS is ook San Andreas erg wennen met touchscreen. Het is zeker niet net zo fijn als spelen met een controller, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen met een touchscreen. Rockstar heeft weer speciale knoppen gemaakt op het scherm die tevoorschijn komen als je bijvoorbeeld in een auto kunt stappen. Erg netjes gemaakt en zo heb je ook niet het idee dat je op een emulator aan het spelen bent. In ieder geval, na wat oefenen met de besturing is de game aardig te spelen, maar je zult er niet zonder een deuk in je auto van af komen. Een toevoeging bij het spelen van missies is dat er op sommige punten checkpoints zijn ingebouwd. Als de besturing bij een missie te lastig is en je gaat vaak dood, dan hoef je de missie niet helemaal opnieuw te spelen.

Grafisch

Waar de besturing wat minder is dan die van de console, is de game grafisch wel stukken beter dan de Xbox en PlayStation 2 waar de game tien jaar geleden voor uit kwam. Dan heb ik het niet zozeer over de omgevingen, die zijn bijna tot exact hetzelfde. Vooral de draw distance is enorm verbeterd. Je kunt dus verder voor je uitkijken en hebt minder last van pop-up, wat ook al beter was op de pc-versie van SA. Daarnaast is de framerate ook dik in orde op de mobiele devices.

Trouwens, wanneer je een wat ouder apparaat gebruikt, zoals de oudere iPhones of iPads, dan zal je meer last hebben van framedrops en langere laadtijden. Om de game lekker vloeiend te spelen is een nieuwere iPhone of Android-smartphone dus wel een vereiste. Je kunt overigens wel erg makkelijk switchen tussen devices door de cloud-save-functie van Rockstar. Je save-games sla je online op de server op, waardoor je via een ander apparaat verder kunt spelen waar je gebleven was als je dat wilt.

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Eindelijk kunnen we ook San Andreas op de mobiele apparaten spelen. De besturing is alleen wel wat lastig. Je moet de touchscreen-besturing echt even onder de knie krijgen. Je hebt in ieder geval niet het idee dat je met een emulator aan het spelen bent. Rockstar heeft gelukkig net zoals op de pc-versie de framerate aardig omhoog geknald en ook de draw distance is er aardig op vooruit gegaan. Voor zes euro heb je een leuke getweakte klassieker op je iPad, niet te veel geld.

• Pluspunten
  • Geen framedrops
  • Verbeterde draw distance