Review: Grand Theft Auto: Chinatown Wars PlayStation Portable

Ooit wel eens zo uitgekeken naar een date met dat ene leuke meisje om er vervolgens achter te komen dat ze uit haar bek stinkt? Dan kan ze nog zo mooi zijn, maar daar wil je echt niet mee 'spelen'. Zo keek ik enorm uit destijds naar Grand Theft Auto 4 die ik moest hebben. Uiteindelijk was ik enorm teleurgesteld in Rockstar. De game zag er prachtig uit maar het was voor mij meer van hetzelfde en de missies kwamen al gauw weer op hetzelfde neer. Met het vertrouwen in de GTA franchise verloren begon ik aan deze nieuwe titel. Zou Chinatown Wars mijn geloof in de serie kunnen terugbrengen?

Van je familie moet je het maar hebben

In de game speel je de jonge knaap Huang die naast het wreken van de moord op zijn vader ook het traditionele zwaard moet bezorgen aan de aankomende leider van de Triad familie in Liberty City. Natuurlijk gaat dit gelijk in het begin van het spel mis en wordt het zwaard gestolen. Er is dus veel werk aan de winkel voor Huang. Je oom is alleen geïnteresseerd in het zwaard en de dood van zijn broer lijkt voor hem enkel bijzaak. Wat jouw wraakplannen betreft zul je aan hem weinig hebben.

Tarantino stijl

Het verhaal wordt verteld door fraai getekende cut-scenes, vergelijkbaar met de grafische stijl van het laadscherm in Grand Theft Auto 4. Hier overheen wordt een flinke dosis humor gegoten en zul je meer dan eens moeten lachen om de conversaties die soms zo uit een film van Tarentino geplukt konden zijn. Helaas kennen de cut-scenes geen voice overs, maar eigenlijk past het wel bij het sfeertje. De PlayStation Portable heeft duidelijk meer power dan de Nintendo DS en dat is af te zien aan de graphics. De tekenstijl is nog overal aanwezig, maar de PSP versie kent gedetailleerdere graphics en 3D omgevingen en daarnaast zijn de physics een stuk beter. Alles wordt getoond in een top-down perspectief, zoals in de GTA games voor GTA 3. Het geluid is ook subliem, de ontploffingen, het wapen gekletter, zo'n beetje alle mogelijke geluidseffecten zijn van een hoog niveau. Ook de radio stations bieden weer voor een ieder wat wils met ruim 20 uur aan muziek, een fantastische prestatie.

Gemak dient de mens

Wat nog veel belangrijker is dan het visuele aspect is het feit dat de game gewoonweg ontzettend leuk en verslavend is. Rockstar heeft eindelijk weer eens een verslavende en plezierige GTA game gemaakt zonder dat het 'been there, done that' gevoel overheerst en alles een beetje verpest. De missies zijn een stuk origineler en meer gevarieerd en ook zijn er talloze minigames in het verhaal geïntrigeerd zonder geforceerd over te komen zoals vaak bij andere games. Zo moet je in een missie molotovcocktails maken bij een benzinepomp via een minigame. Je moet flessen met benzine vullen en de pomp continue bijsturen om niet teveel te morsen. Een andere missie gaat over het saboteren van een raceauto die je eerst moet stelen. Via een minigame sloop je het motorblok en knip je wat draadjes door. De auto moet daarna wel even terug gebracht worden, dus moet je als een Marco Bakker op steroïden de auto weer op tijd terug brengen. En dit is maar een zeer kleine greep uit de gameplay, er zijn nog vele leuke en originele missies in het spel die er voor zorgden dat ik eindelijk weer eens een GTA game speelde met veel plezier.

Drugskoerier

Nog een hoogtepunt uit de game is de mogelijkheid om in verschillende soorten drugs te handelen om zo een vermogen op te bouwen. Dit zit zo leuk en ingenieus in elkaar dat ik mezelf vaak erop betrapte om bijna alleen maar hier mee bezig te zijn in plaats van het verhaal, bijna een game op zichzelf dus. In het kader van de spreuk 'gemak dient de mens' kent de game allerlei hightech snufjes die de gameplay alleen maar prettiger maken. Zo beschik je over een laptop en een zeer handige kaart met GPS systeem. Je kan overal een route naar toe zetten, handmatig of via het points of interest of contacts menu, en zelfs kun je favorieten opslaan van handige locaties. Drugshandel tips en andere belangrijke dingen ontvang je in je mail die je zelfs kunt filteren op persoon of onderwerp en vanuit de mail kun je direct een GPS route activeren. Mislukt een missie dan hou je select ingedrukt en start de missie gewoon direct opnieuw, enorm handig. Tot slot kun je een taxi pakken zoals dat in GTA4 het geval is.

Online slachten

Online kun je samen met een vriend lekker bad guys slachten in de mode Defend The Base of je kan samen lekker gaan moorden in de stad in de LC Survivor mode. Via ad-hoc kun je nog een serieuze race doen samen of drugs zo snel mogelijk naar de schuilplaats brengen in Season Race en Stash Dash. Een leuke toevoeging voor als je uitgekeken bent op de single-player, maar dat gaat vrees ik heel lang duren"

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Grand Theft Auto: Chintown Wars is een fantastische game die je als PlayStation Portable bezitter gewoon blindelings moet halen. Het is zonder twijfel de leukste en meest verslavende PSP game ooit. Het is een spel waar ik over kan blijven schrijven, maar dit moet je echt zelf ervaren om te begrijpen waarom het zo vet is. De PSP versie kent wat extra missies en betere graphics en geluidseffecten ten opzichte van de Nintendo DS versie, zelfs als je de DS versie al hebt dan is de PSP versie zeker geen miskoop als je een GTA fan bent. Gek genoeg kon ik tijdens het spelen of schrijven van deze review geen minpunten ontdekken, dus dat zegt genoeg. Halen dus!

• Gevarieerde missies
  • Minigames zijn leuk en functioneel
  • Drugs handelen