Review: Gran Turismo 5: Prologue PlayStation 3

Vroem, vroem! Als klein kind speelde ik altijd al met auto's, wie niet? Nu, zoveel jaar later, speel ik nog steeds met auto's, virtuele auto's. In deze uit de hand gelopen demo getiteld Gran Turismo 5 Prologue nemen we een voorproefje op wat komen gaat in het volledige Gran Turismo 5, de game die ergens volgend jaar moet verschijnen.

Ferrari!

Gran Turismo 5 Prologue heeft een enorm aanbod aan wagens en circuits in een
toegankelijke doch diepgaande gameplay. Je kunt in kiezen uit 71 auto's, waaronder een Ferrari. Heb je dus altijd al in een Ferrari willen rijden, dan is dit het moment. Maar natuurlijk wil je niet alleen sparen voor de Ferrari, je wilt elke auto hebben. Je moet ook wel sparen voor verschillende auto's, want je moet sommige auto's hebben om verder te kunnen komen in GT5. Door races te winnen krijg je geld en daarmee kun je die betere auto's kopen om in betere raceklassen te kunnen rijden.

Realisme

De GT-serie staat bekend om zijn realisme. Ben je niet zo van dat realisme, dan kun je alle hulpmiddelen die GT5 heeft aan laten staan. Wil je meer uitdaging, dan zet je de hulpmiddelen natuurlijkgewoon uit. Qua graphics straalt GT5 Prologue het realisme zelve uit. Auto's zien er heel verzorgd uit en zijn amper van echt te onderscheiden. Helaas ontbreekt er nog steeds een schademodel en stuiteren auto's nog een beetje van elkaar weg wanneer ze botsen. Niet helemaal realistisch dus.

Ook zullen sommigen GT5 nogal statisch vinden, omdat er bijvoorbeeld geen rook uit de uitlaat komt en de auto's tijdens een race geen stuiter op de weg maken. De auto lijkt tot het maximale te gaan. Zoals het een echte simgame betaamt, kent ook GT5 Prologue verschillende camerastandpunten. De verschillende standpunten van de camera zijn nogal verschillend. Je hebt een stand waarbij je vanuit de cockpit kijkt, en daarbij beleef je een intens gevoel. Het standpunt achter de auto is sterk af te raden, omdat je daarbij niet hard lijkt te gaan. Mijn voorkeur ging uit voor het 'motorkapstandpunt'.

Slimme racers

De AI van de tegenstanders in GT5 Prologue is een hele verbetering ten opzichte van voorgaande delen. In Gran Turismo 4 was dit onderdeel niet in orde, maar het is weer helemaal bijgesteld. Ik heb weer het gevoel dat ik aan het racen ben. Hoewel de computer geen gaatjes dichtrijdt wanneer een tegenstander achterop raakt, is met de nieuwe intelligentie een flinke stap vooruit gedaan.

Voor meer intelligentie ga je natuurlijk tegen echte mensen racen. GT5 Prologue is zowel splitscreen als online speelbaar. Online neem je het voornamelijk op tegen de titanen die echt keihard kunnen gaan. Gebrek aan uitdagende online races is er dus zeker niet.

Maar omdat het er zo serieus aan toegaat, moet je niet hebben dat gamers met een slechte internetverbinding (of slechte racekwaliteiten) de race negatief beïnvloeden. Wanneer je ze schokkend over de weg ziet slingeren en jij botst door hun gedrag tegen ze aan, dan zul je er doorheen rijden. Op die manier kunnen vervelende racers jouw record niet om zeep helpen. Mocht je potje racen tegen de mensen die het wel goed kunnen, dan zal online echt heel leuke momenten opleveren. Een pluspuntje aan het online gedeelte is dat je ook hiermee geld verdient, zodat je niet alleen in je eentje nieuwe auto's hoeft te verdienen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Gran Turismo 5 Prologue mogen we de schoonheidsfoutjes niet te zwaar aanrekenen, het is ten slotte een Prologue. Hoewel het schademodel en de stuiterende auto's onderhand wel aangepast hadden mogen zijn, moeten we maar hopen dat we die dingen in de echte GT5-game zullen vinden. Het is jammer dat het tunen in deze 'demo'-versie ook weggelaten is, evenals het halen van diverse licenties. Al met al is voor elke autoliefhebber Gran Turismo 5 Prologue toch nog een groot genot om te spelen. Als raceliefhebber zal ik de game daarom nog een flink aantal uren in mijn PS3 laten draaien, zodat ik nog wat tijd kan doorbrengen met mijn pas aangeschafte Volkswagen.

• Bloedmooie graphics
  • Goedgevulde Prologue
  • Online geld verdienen
  • Verplichting om bepaalde auto's te kopen
  • Niet in alles realistisch
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Gran Turismo 5: Prologue

Gran Turismo

Sony