Gotham City Impostors

• Ontwikkelaar Monolith Productions
  • Eerste releasedatum 7 februari 2012
  • Platformen Pc
  • Gameliner score

Review: Gotham City Impostors - Pc

Batman inspireert veel mensen in zijn strips. Ook de Joker, zijn grote vijand, heeft een grote groep volgelingen. Wat nou als deze mensen met elkaar slaags raken? Chaos natuurlijk. Deze mensen hebben natuurlijk niet de beschikking over dezelfde wapens als hun voorbeelden, dus moeten ze zelf maar iets in elkaar flansen. Hockeymaskers, tuinkabouters met tasers en geïmproviseerde landmijnen worden uit de kast gehaald. Ook zijn de fans niet vies van een beetje dodelijk geweld, in tegenstelling tot Batman zelf. Dit alles maakt Gotham City Impostors tot een vreemde mix van bloederig en komisch geweld, maar kan het ook concurreren met de rest van het FPS genre?

Go go gadget

Het belangrijkste wat Gotham City Impostors onderscheidt van andere shooters zijn de gadgets. Deze bizarre apparaten zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld op skates staat, kan zweven met een deltavlieger of met een grappling hook het terrein verkent. Dit betekent dat ook de verticale ruimte van een gebied optimaal gebruikt kan worden. Niet alleen moet je letten op wat er voor, achter, links en rechts van je gebeurt, ook van boven en beneden kan een plotselinge aanval komen. Afhankelijk van welk gadget je kiest, zal je een hele andere speelstijl hebben. Tijdens hectische potjes zullen spelers over elkaar heen buitelen met acrobatische toeren. Het is een verfrissende opzet die verrassend goed uitpakt en daadwerkelijk iets toevoegt aan het shootergenre. Hoewel je even zult moeten wennen aan het systeem, kun je het redelijk snel onder de knie krijgen en ook dodemanssprongen uitvoeren.

Schaarse verwijzingen

Er zijn niet veel maps, maar er is wel voor gezorgd dat elke speelstijl tot zijn recht kan komen. Hoge posten voor snipers, schansen voor de skaters, trampolines en nauwe steegjes zijn redelijk eerlijk geplaatst. Ook zijn de gebieden redelijk gevarieerd, dus is er best wat afwisseling te vinden. Hoewel de omgevingen natuurlijk gemodelleerd zijn naar Batmans geschiedenis, moet je je daar niet al te veel van voorstellen; los van een enkele bekende naam is er weinig wat naar de oorsprong verwijst. Het voelt als een gemiste kans.
Dit gevoel strekt zich uit over het hele spel. Het is onduidelijk waarom de makers ervoor hebben gekozen om Batman en Joker aan zich te binden, maar er wordt niet veel mee gedaan. Je kunt je personage uitdossen met slechte schmink en vleermuislogo's en een paar van de wapens komen ook uit de stripverhalen. Het zorgt voor een luchtig, cartoony sfeertje, maar als de titel niet de Batman-naam had gedragen, was er weinig anders aan geweest.

Killen met stijl

Het customizen voelt goed. Ook in dit spel moet je weer experience points sprokkelen om nieuwe wapens aan te schaffen, maar er zijn maar weinig beperkingen voor de volgorde. Binnen een paar levels kun je je ideale load-out al samenstellen. Zelfs als je nieuw bent kun je redelijk snel over dezelfde wapens beschikken als de ervaren spelers, wat de balans ten goede komt. Minder soepel gaat het aanpassen van je uiterlijk. Dit doe je met zogenaamde Costume Points, maar die druppelen tergend langzaam binnen. Omdat Warner Bros. Interactive Entertainment ook een microtransactiesysteem heeft opgezet om kostuums te verkopen voor geld, zou je bijna kwade opzet vermoeden.

Klein maar fijn

Voor een downloadable titel zijn de productiewaarden best hoog. De graphics zijn niet oogverblindend, maar zouden zo uit een volledig spel kunnen komen. Daarnaast is de basis heel degelijk, met bijna geen glitches. Je voelt wel dat het een kleinere titel is in je eentje is er naast wat uitdagingen niet veel te doen, en ook de multiplayer kent maar drie modi. Ook zijn er nog niet zo heel veel spelers, wat de matchmaking soms bemoeilijkt.

Het eindoordeel van Yan Knoop

Gotham City Impostors is een spel dat waarschijnlijk niet zo heel veel aandacht zal krijgen. Voor de Batman-fans is er weinig te zoeken, en er is een kans dat het zal verdrinken tussen alle grote first-person shooters. Dat zou zonde zijn, want naast een solide basis doet Gotham City Impostors ook veel nieuws. Het spel is niet heel uitgebreid, maar er is genoeg om je een tijdje bezig te houden; genoeg om de lage aanschafprijs te rechtvaardigen.

• Pluspunten
  • Acrobatische gevechten
  • Het customizen is uitgebreid