Golden Sun: Dark Dawn
  • ONTWIKKELAAR Camelot
  • EERSTE RELEASEDATUM 10 december 2010
  • PLATFORMEN Nintendo DS

review: Golden Sun: Dark Dawn Nintendo DS

Na ruim zeven jaar lang niets meer van de Golden Sun-serie te hebben vernomen, komt Camelot dan eindelijk weer met een nieuwe game in de serie. De eerste twee delen van de serie verschenen op de Gameboy Advance, maar met Golden Sun: Dark Dawn maakt de serie de overstap naar de Nintendo DS. Of dit de serie ten goede komt lees je in deze review.

Warriors of Vale

Na Golden Sun: The Lost Age gaat het avontuur ruim 30 jaar later weer verder in Golden Sun: Dark Dawn. Dit verschil is duidelijk merkbaar, aangezien er verschillende nieuwe landen zijn ontstaan en oude landen zijn geëvolueerd. Dit klinkt allemaal wel interessant, maar echt een super spannend begin heeft de game niet. Het verhaal komt een beetje traag op gang. Na een hoop geklets en gedoe - daar zijn ze in deze game erg goed in - komt het er eigenlijk op neer dat de wereld wordt getreiterd door Psynergy-vortexen, die de Psynergy ontrekt uit zowel land als Adepts. Adept zijn mensen die gebruik maken van Psynergy, een magische kracht waarmee je obstakels kunt verplaatsen, planten kunt laten groeien of bijvoorbeeld water kunt laten bevriezen.

In de game speel jij natuurlijk ook een Adept. Je speelt echter niet zomaar een Adept. Je reist namelijk door de game als Matthew, de zoon van Isaac, 'n van de helden van Vale uit de eerste twee delen. Je reist niet alleen, want ook de zoon, Garet en de dochter van Ivan reizen met je mee en gaandeweg ontmoet je nog meer reisgenoten.

Al eerder gaf ik aan dat ze erg goed zijn in een hoop geklets en gedoe. De game bevat echt een gigantische overvloed aan dialogen. Toch, doordat ik benieuwd was of ze wat belangrijks gingen zeggen, heb ik doorgelezen, maar vrolijk word je er niet van, aangezien een groot deel overbodig is.

3D-spektakel

Ondanks dat het verhaal niet enorm sterk is, heeft de ontwikkelaar zich sowieso wel aan 'n andere belofte gehouden. De game zou namelijk een spektakel aan 3D-graphics brengen, en dat is zeker gelukt. Grafisch ziet de game er erg mooi uit. Nou is het woord 'spektakel' misschien iets aan de overdreven kant, maar het is erg mooi in elkaar gezet. Het geluid/muziek is daarnaast weer als vanouds, enorm goed dus.

Ook de gameplay is weer als vanouds, wat de game juist zo goed maakt. De gameplay is nog steeds turn based met random battles. Wat de gameplay helemaal afmaakt is het feit dat je gebruik kunt maken van Psynergy. Dit zorgt voor leuke puzzeltjes en geheime wegen. Door bijvoorbeeld planten te laten groeien, kun je hogere plaatsen bereiken. Daarnaast kun je ook geheel nieuwe plaatsen onthullen door bijvoorbeeld water te laten verdampen. Natuurlijk kun je nog veel meer met deze kracht, wat voor een leuke afwisseling zorgt. Het is alleen wel jammer dat de puzzels niet erg uitdagend zijn. De meeste loop je zo doorheen.

HET EINDOORDEEL VAN Michelle Plantinga

Golden Sun: Dark Dawn is een erg welkome aanvulling op de eerste delen uit de serie. Ik zou de fans dan ook zeker aanraden om deze game aan te schaffen. Ik denk alleen dat gamers die niet bekend zijn met de serie de game niet geheel zullen volgen. Natuurlijk wordt alles wel zo goed mogelijk uitgelegd, maar toch denk ik dat die gamers heel anders tegen de game zullen aankijken. Het verhaal is niet super sterk en in het begin erg vaag, waardoor gamers die de serie niet kennen sneller zullen afhaken.

• Fantastische graphics
  • Enorm leuke gameplay
  • Mooi geluid/muziek