Going Under
  • ONTWIKKELAAR Aggro Crab
  • EERSTE RELEASEDATUM 24 september 2020
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • GENRE Dungeon Crawler, Roguelike
  • GAMELINER SCORE

review: Going Under - Een zeer vermakelijke roguelike PlayStation 4

Als roguelikes goed in elkaar zitten dan zijn ze een feest om te spelen en zeer verslavend. Deze keer heeft ontwikkelaar Aggro Crab Games een poging gewaagd met de satirische dungeon crawler Going Under. De game bevat elementen van Enter the Gungeon, The Swords of Ditto en Moonlighter. Dit zijn allen goede voorbeelden van roguelikes die mij het genre hebben ingetrokken en ik hoop dat Going Under als vierde aan de rij kan worden toegevoegd.

Going Under1

Going Under in Fizz

In de dystopische stad Neo Cascadia gaat Jackie Fiasco als onbetaalde stagiair voor Fizz aan de slag. Fizz produceert frisdrank en probeert zijn hoofd boven water te houden. Jackie komt op haar eerste dag met veel enthousiasme haar nieuwe werkplaats binnenlopen. Na het voltooien van haar marketingopleiding wil ze haar geleerde vaardigheden testen in de echte wereld. Maar in plaats van te beginnen aan een glansrijke carrière wordt haar verteld dat ze de dungeons onder het bedrijf moet ontdoen van de monsters. Dit zijn schijnbaar bedrijven die failliet zijn gegaan waar de medewerkers zijn doorgeslagen en de boel terroriseren. Dit was niet het plan, maar omdat ze een kans wil krijgen bij haar nieuwe werkgever, stemt ze toch toe.

Going Under is een satirische dungeon crawler die de negatieve aspecten van het werken bij een groot bedrijf belicht met een humoristische inslag. De gesprekken tussen Jackie en haar collega’s zijn vermakelijk en zitten vol met kwinkslagen naar het soms doorgeslagen kapitalistische winstmodel. De dungeon crawler is geen grafisch wonder, maar de game ziet er cartoony en vrolijk uit. Er zijn drie dungeons Joblin, Winkeydinks en Styxcoins die elk uit vier verdiepingen bestaan. De velden op elke verdieping worden procedureel gegenereerd en hierdoor weet je nooit welke vijanden je tegenkomt, waar de winkels zijn of waar je de goede wapens kunt vinden. De muziek in de game is niet bijzonder, maar zeker niet storend. Ik was vooral bezig met overleven dus het had ook niet veel prioriteit. De sound effects daarentegen verhogen het chaotische gehalte en versterkt de immersie tijdens je overlevingstocht.

Going Under

Going deeper underground

Jackie moet in principe elk veld van de verdieping ontdoen van de monsters. Soms kun je een veld overslaan, maar dan mis je misschien een Skill of toegang tot een winkel dus dat was voor mij eigenlijk geen optie. Ze begint met lege handen, maar bijna alles kan worden gebruikt als wapen. Je hebt één button voor het oppakken van de wapens, één om aan te vallen die je ook kunt gebruiken voor een charged attack, één om je Apps te activeren en één om te dodgen. Net zoals bij Enter the Gungeon is de Dodge button erg belangrijk om te overleven, maar moet je hier wel gedoseerd gebruik van maken. Zo houd je overzicht en duik je niet alle kanten op. Het is ook mogelijk om alle wapens en voorwerpen die je hebt opgepakt naar je vijanden te gooien (R2) wat wordt vergemakkelijkt door de lock-on mogelijkheid (L2). Dit helpt ook bij het gericht uitschakelen van de vijanden als je een specifieke vijand snel wilt uitschakelen.

Met verschillende wapens die bestaan uit de kantoorartikelen moet je de dungeons, die onder het bedrijf zitten, zien te overleven. Ze liggen gewoon verspreid in elk veld en zijn bijna allemaal te gebruiken als wapen. Denk hierbij aan keyboards, brandblussers, monitoren, bureaustoelen, nietmachines en zo verder. Gelukkig vind je ook dolken, speren, zwaarden en pistolen. Deze horen natuurlijk niet bij de gebruikelijke kantoorartikelen, maar zijn wel een goede toevoeging en een gewenste afwisseling. Elk wapen heeft een beperkte gebruiksduur, maar aangezien je bijna alles in het veld kunt oppakken, zit je in principe nooit zonder wapens. Het is vervelend als je wapen breekt of als een vijand je ontwapent, maar je hebt ruimte voor drie wapens dus als je snel wisselt (R1), kun je door blijven rammen. Anders kun je altijd dodgen, maar dat wordt vanzelf een soort reflex.

De vijanden hebben ieder hun eigen aanvalspatroon en zijn afzonderlijk goed te doen, maar let wel op dat je niet omsingeld wordt, want dan kan het snel over zijn. Als je wat dieper in de dungeon bent dan worden de vijanden sterker en kun je niet alleen maar button bashen. Let ook op de houdbaarheid van je wapens, want als je opeens zonder zit, zijn je vuisten zeker niet genoeg in de diepere gedeeltes. Elk level heeft natuurlijk zijn eigen eindbaas die zijn eigen strategie vereist. Ga er wel goed voorbereid heen, want anders ga jij snel heen. Het is sowieso verstandig om niet te veel te verwachten van je eerste ontmoeting met de levelbaas, want ze kunnen zeker de eerste keer uitdagend zijn als je hun moves nog niet kent. Als je de levelbaas verslagen hebt, kun je altijd de dungeon nogmaals doen om Tasks te vervullen en meerdere Skills te verzamelen om je affiniteit te vergroten (daar zo meer over). Naarmate het verhaal vordert krijgen de drie dungeons nieuwe vijanden om de game uitdagend en interessant te houden.

Going Under2

Zonder Apps, hartjes en Skills wordt het lastig

Je begint je avontuur met drie hartjes, maar het is mogelijk om deze uit te breiden door de juiste Skill te selecteren of extra hartjes (in de vorm van voedsel) in de winkels te kopen die op elke verdieping van de dungeon aanwezig zijn. Geld verkrijg je als je de vijanden verslaat, maar verwacht geen vetpot, want anders zou de game te makkelijk worden. Tijdens het doorlopen van de dungeons kom je soms Apps in de velden tegen (item box, drops van vijanden) die je kunt activeren voor een klein voordeel tijdens de run. Zo is het mogelijk om een assistent op te roepen die je helpt met het vechten, kun je vijanden kort verdoven, tien procent korting in de winkels krijgen of zelfs een hartje herstellen zonder dat het je iets kost. Dat lijkt niet heel veel, maar soms verlies je ze heel snel dus een beetje hulp is altijd welkom.

De Skills vind je in de winkels of in de item boxes die je in de velden liggen of soms verkrijgt na het verslaan van specifieke vijanden. De verschillende Skills helpen bij het vernietigen van de vijanden of geven Miss Fiasco een ander voordeel. Deze blijven allemaal actief tijdens je run en kunnen bepalend zijn voor je succes. Als het dus tegenzit, vind je niet de juiste Skills en dan kan je run snel over zijn. Er zijn genoeg Skills te vinden: zo kun je onder andere je wapens twee keer groter maken, bommen laten vallen bij ontwijken, een extra hart tot je beschikking krijgen en elemental damage aan je wapens toevoegen. Als je deze vaardigheden gebruikt tijdens je overlevingstocht dan vergroot je de affiniteit met deze Skills, totdat je honderd procent hebt bereikt. De behaalde affiniteit verlies je niet als je tijdens de run sterft in tegenstelling tot je wapens, extra hartjes en de verzamelde Skills. Uit de geleerde Skills kun je eentje kiezen en deze activeren, voordat je de run begint. Zo kun je een Skill kiezen die het best bij het level en je speelstijl past. Dit principe wordt ook gehanteerd bij het mentorschap van je collega’s.

Going Under3

Een mentor is een welkome toevoeging

Je collega’s moeten natuurlijk even aan je wennen, maar als je een aantal Tasks voor hen uitvoert dan willen ze uiteindelijk je mentor worden. Elke mentor brengt zijn eigen voordelen met zich mee. Zo kun je met een mentor opeens meer geld binnenhalen, meerdere Apps bij je houden, kun je items stelen uit de winkels of heb je beschikking tot de creditcard van het bedrijf om los te gaan in de winkels (niet helemaal zonder consequenties, natuurlijk). Naarmate je meer opdrachten voor hen uitvoert, wordt je band en je relatie sterker waardoor je nog meer voordelen van hen kunt vrijspelen die je weer helpen bij je volgende runs. Zo kun je dus een item uit de winkel laten stelen door je mentor en bij elk nieuw level dat je met hem of haar behaalt, komt daar nog een voordeel bij wat je avontuur dragelijker maakt.

Om dit te bewerkstelligen moet je verschillende Tasks voor je mentor uitvoeren. Dit zijn meestal niet heel ingewikkelde opdrachten, maar deze zijn wel leuk om te doen. Soms weet je niet precies wat je moet doen met de omschrijving, maar als je genoeg combinaties van wapens en Skills combineert doe je het vaak per ongeluk goed. Deze progressie verlies je ook niet, mocht je onverhoopt sterven. Het is dus soms verstandig om de prioriteit bij de Tasks te leggen, want met de hulp van een mentor wordt het avontuur eenvoudiger en heb je altijd toegang tot de betere voordelen. Ook zijn er een paar pittige Tasks zeker bij de hogere levels waarbij je een hele verdieping niet mag dodgen of de gehele run moet halen (dus na het verslaan van de eindbaas) zonder enige Skills te verzamelen. Vergeet niet om te wisselen van mentor voor variatie en om te kijken wat het beste bij jouw speelstijl past.

Going Under4
Het gebruikte beeldmateriaal is gecaptured op de PlayStation 4

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Going Under is een zeer vermakelijke dungeon crawler die uitdagend blijft door de procedureel gecreëerde dungeons en verhoogde moeilijkheidsgraad naarmate het verhaal vordert. Je hebt genoeg wapens om uit te kiezen, Apps die je helpen en verschillende Skills om te gebruiken. Sommige combinaties van Skills werken goed samen en dat merk je in je run, maar bij sommige runs weet je al snel dat dit hem niet gaat worden. Dat hoort een beetje bij de roguelikes en dan gebruik je de run om een ander doel zoals de Tasks te behalen (of begin je stiekem snel opnieuw). De vijanden zijn niet te moeilijk, maar kunnen toch voor problemen zorgen, zeker als er veel zijn. De eindbazen zijn even pittig, maar als je hun patroon doorhebt, dan zijn ze zeker te doen. Ik heb mij zeker niet verveeld en hoop op enkele uitbreidingen om de game nog meer replay value te geven. Ik heb de vierde roguelike gevonden die zeker de moeite waard is.

  • Pluspunten
  • Genoeg wapens om op te pakken
  • Uitdagende vijanden, eindbazen
  • Tasks zijn leuk om te doen
  • Genoeg verschillende Skills, Apps
  • Hulp van de mentoren
  • Verhaal is vermakelijk en grappig
  • Minpunten
  • Controls zijn even wennen
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?