Review: Gods Will Fall - Nou, dat was een vergissing PlayStation 4

Geplaatst: 29 januari 2021 10:00

Vorige maand woonde ik het persevenement van Clever Beans bij over hun nieuwe game Gods Will Fall. Toen heb ik jullie ook verteld wat mijn eerste indruk was van de roguelite. Nu heb ik de kans gekregen om de game zelf te spelen, dus kan ik jullie eindelijk vertellen of mijn eerste indruk klopte. Ik kan jullie in ieder geval al één ding vertellen: het was duidelijk te merken dat de ontwikkelaar Dark Souls als inspiratiebron heeft gebruikt voor deze game.

Geen Dark Souls rip-off

Qua design en artstyle lijkt Gods Will Fall helemaal niet op Dark Souls. Gelukkig maar, want er zijn al genoeg Dark Souls rip-offs. Maar de vibe zit er zeker wel in. Hoe langer je de game speelt, des te veiliger en tactischer je gaat spelen, want anders ga je echt alleen maar dood. Als er één ding is dat je niet moet doen in deze roguelite, is je haasten. Je weet van tevoren namelijk nooit hoe sterk de vijanden zijn die je tegenkomt. De eerste dungeon die je betreedt, kan zomaar meteen de moeilijkste zijn. Aan het begin van de game krijg je dan ook weinig uitleg. Het verhaal van de acht krijgers waarmee je kunt spelen, wordt kort uitgelegd. Zo leer je waarom ze uiteindelijk besloten in opstand te komen tegen hun kwaadaardige goden. Daarna sta je op het strand met je squad en moet je meteen de eerste dungeon gaan uitkiezen.

Gelukkig kun je nog wel een soort tutorial dungeon spelen, waar de basisbesturing van de game wordt uitgelegd. Hier kom je een aantal monsters tegen, maar die bereiden je niet bepaald voor op wat komen gaat. Als je voor de deur van een dungeon staat, kies je één krijger die je naar binnen gaat sturen. Je moet hierin slimme keuzes zien te maken. Sommige krijgers hebben al geschiedenis met één van de goden en kunnen daardoor een voordeel of juist een nadeel hebben in de dungeon van die god. Daarnaast heeft elke krijger zijn eigen wapens, aanvallen en is de één een stuk sneller dan de ander. Welke krijger het beste is tegen welke god, kun je eigenlijk pas uitvinden door de dungeons in te gaan en het uit te proberen.

Dat was een vergissing

Uitproberen is eigenlijk wat je het grootste deel van de tijd aan het doen bent als je deze game speelt. In mijn Gods Will Fall preview zei ik dat het gevecht met de god dat we tijdens het persevenement te zien kregen er nogal makkelijk uit zag. Dat was een grote vergissing. In totaal heb ik één of twee goden verslagen, terwijl ik de game zeker tien uur heb gespeeld. En toch blijft het op een of andere manier leuk. Je wilt het gewoon halen. Het voordeel is wel dat je de goden beter leert kennen, als je steeds door hen vermoord wordt.

Als je een dungeon niet haalt, kunnen er twee dingen gebeuren. De strijder kan vast komen te zitten in de dungeon. In dat geval kun je hem of haar terughalen als je dezelfde dungeon met een andere strijder haalt. Daarentegen kan de strijder ook meteen dood zijn. Dat gebeurt wanneer je het laatste beetje leven kwijtraakt door een ‘dodelijke aanval’ van een bediende of een god zelf. Als het wapen waarmee je aangevallen wordt rood oplicht, dan weet je dat er een dodelijke aanval komt. Dat is dus een ding om goed op te letten. De game maakt namelijk gebruik van permadeath, dus als je een krijger kwijtraakt, komt hij of zij ook niet meer terug.

Veel tegenslag en vaak opnieuw beginnen

Deze review maakt denk ik al wel duidelijk dat het spelen van Gods Will Fall niet bepaald een succes was voor mij. Toch blijf ik de game spelen en vind ik het ook nog steeds leuk. Het is gewoon een echte uitdaging. Daarbij is de besturing van de game eenvoudig en soepel, dus daar zit zeker het probleem niet. Visueel ziet de game er ook goed uit, al bevat het ontwerp wel weinig details. De dungeons zijn allemaal een beetje hetzelfde opgebouwd. Ze hebben wel een ander uiterlijk, want ze zijn allemaal aangepast aan de god die erin schuilt, maar de opbouw is redelijk hetzelfde. Ook de krijgers zijn niet heel memorabel vormgegeven, wat wel jammer is.

Gods Will Fall wordt eigenlijk steeds leuker als je langer speelt. Je leert de aanvallen van jouw krijgers en de goden kennen. Hierdoor kun je er beter op anticiperen. Zo kun je langzamerhand ook beter je keuzes gaan afwegen. Het enige frustrerende blijft dat je in het begin gewoon echt niet weet welke god er mega sterk is en welke wel te doen is, want dit is elke playthrough helemaal willekeurig. Dat betekent dus ook dat je vaak de pech hebt dat de eerste dungeon die je betreedt meteen één van de moeilijkste is en dat je dus soms krijgers moet achterlaten die vast komen te zitten. Er zijn tien verschillende goden die je moet verslaan om de game uit te spelen. En dat met acht krijgers. Ja, bereid je maar voor op veel tegenslag en vaak opnieuw beginnen.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Gods Will Fall is zeker tot de moeilijkheidsgraad van Dark Souls te rekenen, zoals de ontwikkelaar tijdens het persevenement al aangaf. Als je van een echte uitdaging houdt, is dit zeker een game voor jou. Verwacht niet dat je er meteen goed doorheen komt, want om er beter in te worden moet je veel spelen. Je moet de personages en de vijanden leren kennen, voordat je goed doordachte keuzes kunt maken en dus verder kunt komen. Dat houdt het wel interessant. De visuele details hadden wat meer uitgewerkt kunnen worden, maar dat is uiteindelijk niet waar de game om draait, dus het is niet storend dat dit niet gedaan is. Je bent over het algemeen toch vooral bezig met proberen niet dood te gaan, dus die details zouden je waarschijnlijk toch niet opvallen.

• Uitdaging
  • Prettige besturing
  • Jouw keuzes geven de game vorm
  • Wordt steeds leuker hoe langer je speelt
  • Weinig visuele details
  • Tikkeltje frustrerend

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Gods Will Fall

-

Deep Silver