Review: Godfall - Neigt toch meer naar Godfail Pc

Geplaatst: 18 november 2020 10:00
Aangepast: 18 november 2020 16:35

Toen ik de eerste beelden van Godfall vorig jaar tijdens The Game Awards zag, wist ik het direct. Dit zou de game zijn waarvoor ik een PlayStation 5 op launch wilde hebben, of in iedergeval een RTX 3080 videokaart aan mijn pc zou voeren als me dat niet zou lukken. Een melee action-RPG met een hoog fantasy-gehalte die er ook nog eens prachtig uitziet, wat wil een mens nog meer? De release van de game naderde en steeds vaker hoorde ik om me heen twijfels over de game. "Het ziet eruit alsof er constant een Instagram-filter over de game heen zit", hoorde ik Bram tijdens één van onze afleveringen van Game Over nog zeggen. Een aflevering later vertelde hij dat er al een aantal wat minder positieve reviews verschenen waren. Door al deze nieuwe informatie liet ik me echter niet beïnvloeden en vol enthousiasme dook ik in de game. Blijkt Godfall een goddelijke game te zijn, of is het eerder Godfail?

With great power...

Ok, maar wat is Godfall nou precies? Godfall is wat ze een "looter-slasher" noemen. Je gebruikt melee combat om door je vijanden heen te slashen en wanneer je dat hebt gedaan, verzamel je loot. Klinkt simpel, toch? In essentie is de game ook niets meer dan dat. Er is echter ook nog een verhaal. Soort van. De game begint met een cinematic over een persoon die Orin heet. Orin belandt in een fittie met zijn broer Macros, die zo veel macht heeft dat hij op weg is om een god te worden. Of zoiets. Kijk, het verhaal van Godfall is niet echt heel duidelijk. Jij bent Orin en jij moet je broer een halt toe roepen. Daarvoor krijg je hulp van een of ander vreemd hoger wezen dat eigenlijk een grote hal met een gezicht is. Dit wezen, genaamd Seventh Sanctum, vertelt je dat je naar verschillende werelden af moet reizen om de ene na de andere MacGuffin te vinden dat je kan helpen je broer terug te pakken voor het feit dat hij je bijna vermoord heeft. And that's it.

Om je op weg te helpen, kun je gebruikmaken van verschillende Valorplates. Dit zijn een soort armor sets die elk niet alleen een uniek uiterlijk hebben, maar ook bepaalde buffs en speciale vaardigheden met zich meebrengen. In totaal zijn er twaalf verschillende Valorplates te ontgrendelen en welke Valorplate je draagt, bepaalt of Orin een man of een vrouw is. Verwarrend? Wellicht, maar het is 2020 en genderfluïditeit is ook in Godfall een ding. Nu heb ik verder geen moeite met de manier waarop mijn hoofdpersonage zich presenteert in een game. Als Orin het ene moment een man wil zijn en de volgende missie een vrouw, dan moet hij of zij dat maar lekker doen. Wat mij echter wel dwarszit, is het feit dat er tussen de twaalf verschillende Valorplates slechts zulke minimale verschillen zitten, dat je je afvraagt waarom je uberhaupt de moeite zou nemen om ze allemaal te verzamelen. Begrijp me niet verkeerd, de designs van de Valorplates zijn ontzettend gaaf. Ze doen me sterk denken aan de verschillende Warframes die je kunt verzamelen in Warframe en dat is zeker een goed teken. Ontwikkelaar Counterplay Games heeft echter niet eens de moeite genomen om elke Valorplate een eigen Archon Ability, een soort Ultimate, te geven. Er zijn er slechts drie verschillende te bekennen en dat is mijns inziens gewoon lui.

Hakken en slaan en hakken en slaan

Over Warframe gesproken, de gameplay van Godfall doet me wel een beetje aan Warframe denken. Echter komt niet alleen Warframe in me op als ik aan Godfall denk. Ook aan games als Dark Souls, Destiny, Monster Hunter en Diablo doet deze game mij sterk denken. Stuk voor stuk erg sterke titels, dus een combinatie van al deze games moet haast wel goed zijn, toch? Helaas moet ik bekennen dat dat niet het geval is. In de basis draait het in Godfall om de melee combat. Je hebt een Primary Weapon en een Secondary Weapon waar je met een druk op de knop tussen kunt wisselen. Hiervoor heb je de keuze uit verschillende soorten wapens, van grote en lompe hamers tot aan speren met een enorm bereik en vluchtige Dual Blades. Met alle wapens kun je een lichte aanval en een zware aanval doen, die je vervolgens kunt combineren om combo's te maken. Dit doe je met je RB en RT-knoppen. Wanneer je met een controller speelt, kun je de knoppen niet remappen. Speel je met je toetsenbord en muis, dan kan dat wel. Vraag me niet waarom, ik vind het ook niet logisch. Naast het aanvallen met je melee-wapen, heb je ook een schild. Dit schild kun je gebruiken om te blocken en te parryen, maar je kunt het ook gooien om je vijand te stunnen. Daarnaast heeft elk soort wapen ook twee speciale moves die Northern Technique en Southern Technique worden genoemd en kun je met je lichte aanvallen Soulshatter opbouwen om vervolgens je vijand met een zware aanval af te maken, zodat hij ontploft in een wolk van groene glinsterende toelie. Oh, en je kunt ook een takedown doen, waarmee je je vijand op brute wijze afmaakt en je een korte animatie ziet waarin dat gebeurt, ook iets wat in een andere game gedaan wordt. Oh ja, je kunt ook nog dodgen.

De combat in Godfall lijkt ingewikkeld, maar dat valt in de praktijk eigenlijk allemaal wel mee. Wanneer je het wapen uitkiest wat jij het fijnste vindt, kun je gewoon blijven hakken met je lichte aanvallen en je zware aanvallen en dan kom je er vanzelf wel. Echt waar, deze game is helemaal niet zo moeilijk. Ook de eindbazen zijn lang niet van het niveautje Dark Souls. Ja, je moet af en toe een keer dodgen of een keer parryen, maar fouten worden hier een stuk minder hard afgestraft. Doodgaan is namelijk helemaal geen straf in Godfall. Wanneer je doodgaat, verlies je geen voortgang of voorwerpen. Je respawnt namelijk precies op dezelfde plek als waar je dood was gegaan en je vijanden zijn precies zo achtergelaten zoals ze waren toen je het loodje legde. Het enige verschil is dat het metertje waarmee je je Archon Ability kunt activeren, weer leeg is, maar je healing items zijn daarentegen ook wel weer aangevuld. Je hebt dus letterlijk geen enkele reden om je best te doen en te voorkomen dat je doodgaat tijdens een gevecht.

Looten tot je een ons weegt

Goed, de combat laat misschien hier en daar te wensen over, maar hoe zit het met die andere core mechanic van Godfall, het looten? Het looten in Godfall werkt eigenlijk net zoals in de meeste andere loot-gebaseerde games. Je gaat naar een specifiek gebied, voltooit daar de missie, verzamelt de loot en je gaat verder naar de volgende. Wanneer je een missie op een locatie hebt voltooid, krijg je nog de mogelijkheid om die locatie verder te verkennen en op zoek te gaan naar nog meer loot. Loot komt namelijk in verschillende zeldzaamheidsniveaus, namelijk common, uncommon, rare, epic en legendary. Wanneer je een missie voltooit, is de kans dat je epic of legendary loot krijgt een stuk kleiner dan wanneer je na de missie nog even rond blijft hangen. Is het echter de moeite waard om rond te blijven hangen na de missie? Wat mij betreft niet. De manier waarop je in Godfall namelijk betere loot kunt krijgen na de missie is door een soort baken te activeren dat ergens op de map drie verschillende schatkisten spawnt. Deze moet je ten eerste maar eens zien te vinden, wat soms bizar lang kan duren, en daarna moet je ook nog eens een vage puzzel oplossen om de schatkist te kunnen openen.

Wat mij betreft is het dus zeker niet de moeite waard om nog zoveel tijd te besteden aan het verkrijgen van betere loot. Een wapen of een accessoire met een hoger zeldzaamheidsniveau hoeft namelijk niet per se veel beter te zijn. Een common wapen kan namelijk een veel hogere damage output hebben dan een legendary wapen en meer damage is eigenlijk het enige wat je nodig hebt om door een gevecht heen te komen in Godfall. Natuurlijk zijn de bijkomende effecten die je krijgt op een wapen van een hoger zeldzaamheidsniveau leuk, maar hebben in de praktijk zo'n minimale impact dat deze te verwaarlozen zijn tegenover de pure damage die een wapen doet. Ik had graag gezien dat deze mechanics wat verder waren uitgediept, zodat je build ook echt een verschil maakt. Ook is het erg jammer dat de missies erg repetitief zijn. Loop hiernaartoe, versla deze vijanden, verzamel deze MacGuffin waarvan we je niet gaan vertellen waarom we willen dat je het verzamelt. Rinse, repeat. Hierdoor is het steeds opnieuw teruggaan naar locaties niet heel erg aantrekkelijk. Wel kun je Godfall samen met vrienden spelen. Je kunt namelijk een party maken met maximaal drie vrienden om samen te gaan looten. Of dit het steeds opnieuw bezoeken van dezelfde locaties met dezelfde vijanden leuker maakt, dat weet ik niet. De game heeft namelijk geen online matchmaking. Als je dus geen vrienden hebt die de game ook in hun bezit hebben, dan heb je pech.

Blieft u daar wat particle effects bij?

Wow, een review met meer dan zes alinea's? Ja, er is namelijk nog één ding waar ik het over wil hebben wat betreft deze game en dat zijn de graphics. Grafisch gezien ziet Godfall er namelijk absoluut niet verkeerd uit. Je kunt aan alles zien dat de game gemaakt is voor de next-gen. De omgevingen zien er prachtig uit, de vijanden hebben verschillende creatieve designs, de animaties zijn vloeiend en er zit ontzettend veel detail in de game. De reflecties die je in het water ziet, zien er levensecht uit en de belichting, ook al is deze soms wat te veel aanwezig, is prachtig gedaan. Wat ik echter heel jammer vind, is het feit dat de game erg veel vertrouwt op lens flare en particle effects. Goed, de lens flare kun je dan wel uitzetten, evenals de motion blur, maar die particle effects dus niet. Oh, die verdomde particle effects. Overal waar je kijkt, vliegen ze je om de oren. Is er ergens vuur? Particle effects. Doe je een bepaalde aanval? Particle effects. Laat je iemand met Soulshatter exploderen? Particle effects. Dit vindt mijn pc niet leuk, maar mijn ogen ook niet. Soms weet ik gewoon niet waar ik moet kijken, zoveel onzin gebeurt er op het scherm.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Ik had hoge verwachtingen van Godfall en helaas kon ze deze allemaal niet waarmaken. Ik kan duidelijk zien wat Godfall probeert te zijn en waar het haar inspiratie vandaan haalt. Godfall had een briljante game kunnen zijn als ontwikkelaar Counterplay Games wat meer tijd en moeite had gestoken in het polijsten van elk individueel onderdeel van de game. Momenteel zijn de combat mechanics en de mechanics van de verschillende wapens en voorwerpen die je kunt verzamelen nog te oppervlakkig om de grind voor meer loot te kunnen rechtvaardigen. Ook is de gameplay loop nog te repetitief en simpel om dat grinden voor loot überhaupt plezierig te houden. Was Godfall een live service game geweest met meer online mogelijkheden zoals online matchmaking of PvP, dan had ik het nog begrepen. Maar voor een zo goed als singleplayer ervaring waar je in zo'n tien uur doorheen zou kunnen spelen, schiet Godfall helaas tekort. Het is dan ook zeker niet de system-seller die het had moeten zijn. Gelukkig zijn de grafische kwaliteiten van deze game wel dik in orde. Heb je eens zin er hersenloos op los te hakken in een game die er prachtig uitziet, dan kun je Godfall misschien een keertje oppakken, maar niet voor de volle prijs van zestig euro. Oh god, betaal hier alsjeblieft geen zestig euro voor.

• Grafisch zeer next-gen waardig...
  • Toffe designs Valorplates...
  • Verschillende toffe wapens...
  • Online co-op...
  • Had potentie kunnen hebben
  • ...maar te veel particle effects
  • ...maar mechanics te oppervlakkig
  • ...maar haalt niet alles uit combat
  • ...maar geen online matchmaking
  • Gameplay loop te repetitief
  • Verhaal erg summier
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Godfall

-

Gearbox Publishing