Review: God of War III PlayStation 3

We hebben lang moeten wachten op het vervolg van het hooggewaardeerde God of War 2. God of War 3 is het laatste deel in deze mythische trilogie en zou alle concurrentie wegblazen. Daarnaast zal hoofdpersoon Kratos eindelijk wraak krijgen op zijn vader Zeus. Zal het hem lukken?

Kratos is boos

Iedere God of War heeft altijd een bijzonder hoofdmenu waarbij je de helft van Kratos' gezicht ziet. God of War 3 vormt geen uitzondering en ditmaal kijkt Kratos pissiger dan ooit. God of War 2 eindigde met de dood van Athena, die haar vader Zeus redde van de dood. Zeus vlucht naar de top van Mount Olympus en Kratos zal die berg helemaal moeten beklimmen om Zeus te wreken. Dit doet hij niet zonder enige hulp. Hij krijgt namelijk hulp van de titanen die Zeus al jaren onderdrukt.
Ondertussen heeft Zeus alle andere goden bij elkaar geroepen en afgesproken om Kratos koste wat kost tegen te houden, maar stiekem weet Zeus allang dat Kratos niet te stoppen is.
Het verhaal start heel tof met Kratos die maar 'n doel voor ogen heeft; Zeus en al zijn familie zo hard mogelijk afmaken. Jammer genoeg krijgt God of War 3 tegen het einde van de game een soort van moraal. 'De kracht zat altijd al in je.' Een beetje zo'n soort moraal. Dit is iets wat God of War en Kratos in het algemeen totaal niet nodig hebben. Kratos heeft al twee delen gevochten zonder moraal en nu kan hij het opeens niet zonder. Ook het idee dat Kratos een soort van gevoel heeft voor een medemens lag mij niet zo. Het lijkt wel alsof hij opeens een inburgeringcursus heeft gedaan in Sparta!

Ethisch verantwoord?

In God of War 3 slacht je nogal wat monsters en mensen af. Op een gegeven moment begon ik mij af te vragen of het wel ethisch verantwoord was wat ik deed. Zouden er geen verschillende eindes zijn of zoiets? Nee, natuurlijk niet, Kratos is gewoon een bad-ass klootzak die niet geïnteresseerd is een goed of slecht einde. Hij wil gewoon wraak op Zeus.
En de weg naar die wraak kan hij op de meest brute manieren bewandelen. De vijanden die Kratos tegen komt zijn voor een groot deel uit de recyclebak gevist, maar ze zien er wel mooier uit en de manier waarop Kratos ze afmaakt is bruter dan ooit. Er zijn veel meer wapens die je naar hartelust kunt gebruiken, maar je hebt de extra wapens niet per se nodig. Alles is te behalen met 'n wapen en maar 'n combo. Er zijn geen vijanden die je moet verslaan met de andere wapens. Daarnaast is een van de wapens veel te krachtig, waardoor de normale vijanden niet meer moeilijk zijn te verslaan. De moeilijkheidsgraad hakkelt ook heel erg. Eerder versloeg ik een gigantische titaan, maar moest ik de game later verplicht op easy zetten omdat ik niet verder kwam bij een stukje waar alleen maar normale vijanden waren.
Puzzels zijn in God of War 3 ook weer van de partij en ik moet zeggen dat ik me daar kostelijk mee vermaakt heb. Ze zijn ditmaal een stuk origineler dan in de vorige delen en het mooie is ook dat ze zo moeilijk worden als jij ze maakt. Wil je bijvoorbeeld de extra items hebben die je in een omgeving kan vinden, dan wordt de puzzel moeilijker. Als je gewoon verder wil spelen is de puzzel makkelijker.

Kijk, een darm!

Grafisch ziet God of War 3 er fenomenaal uit. Kratos ziet er beter uit dan ooit en de framerate loopt zo lekker. Waar ik me in de vorige twee delen nog wel eens aan kon ergeren was dat de in-game graphics minder mooi oogden dan de cutscenes. In deel drie zie je bijna geen verschil meer. Hierdoor zit je weer in de actie voordat je het door hebt. Ook de vijanden zien er heerlijk gedetailleerd uit. Vooral de momenten waarop je heerlijk mag toekijken hoe zo'n monster wordt afgemaakt zijn onbetaalbaar. De eindbazen zijn al helemaal een groot feest om te mollen. Ik klink nu als een sadist, maar het is gewoon zo leuk!

Muziek om mee kapot te maken

Studio Santa Monica heeft groots uitgepakt met de muziek. Dit hebben ze altijd al gedaan in de God of War-franchise, maar in God of War 3 klinkt het al helemaal groots en geweldig. Het is maar zelden gebeurd dat ik me zo intens voelde tijdens het spelen van de game. De muziek jaagt je op, weet precies op het juiste moment te beginnen of te stoppen en is altijd wel aanwezig. Ook de voice-acting is ouderwets goed. Kratos klinkt nog veel pissiger dan eerst en de rest van cast is ook tof, met als hoogtepunten Rip Torn en Malcolm McDowell, die hun stem lenen aan God of War 3.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Alles in God of War 3 voelt goed aan. Wat zeg ik, alles in God of War 3 voelt perfect aan. Het vechten is zoals vanouds heel tof, puzzels zijn ditmaal nog uitdagender, grafisch is de game overdonderend en qua muziek kun je het gewoon niet veel beter krijgen dan bij God of War 3. Het verhaal is sterk, maar het moraal erin was overbodig en de extra wapens voelen nogal als overbodige luxe, maar dan nog lieg ik niet als ik zeg dat dit het beste is wat je van God of War kunt krijgen. God of War 3 is een must voor iedere PlayStation 3 bezitter!

• De trilogie eindigt
  • Brute kills
  • Uitdagende puzzels