Review: Ghostbusters: The Video Game PlayStation Portable

"Is there something strange"
"On your gameconsole?"
"Who you gonna call?"
"Ghostbusters!"

Gamebusters

De films die er dankzij deze catchy tune voor gezorgd hebben dat de voorheen gebruikelijke zin: "Who you gonna call?", nooit meer fatsoenlijk uitgesproken kan worden zonder gelijk aan Ghostbusters te denken. De films zijn voor mij een waar jeugdsentiment en heb ze beide meerdere keren gezien, maar ik heb er helaas nooit een goeie game van mogen ervaren. De oude games van Ghostbusters die gedurende de jaren '80 en '90 uitkwamen waren werkelijk om te huilen zo erg. Mensen die bekend zijn met de Angry Video Game Nerd, weten wel waar ik het over heb.

Nu is er dan onlangs op alle consoles een nieuwe Ghostbusters game verschenen, die je kunt zien als een direct vervolg op de films. Het script en verhaal is hoofdzakelijk geschreven door dezelfde personen als van de films, namelijk Harold Ramis en Dan Akroyd, en alle stemmen zijn gedaan door de originele cast, zelfs tot aan de kleine rolletjes toe. Dat kan dus allemaal al niet meer misgaan. Nu is het nog een kwestie van goeie gameplay.

Ander lichaam, zelfde geest

Ghostbusters op de PSP is anders dan de versies op de PS3 en Xbox 360, maar is meer een port van de Wii versie. Sowieso zijn de games door aparte teams ontwikkeld met hetzelfde script, maar bij de Wii- en PSP versie heeft alles een cartoon stijl gekregen, in plaats van de wat meer realistisch ogende nextgen edities van onze Geestverdelgers. De bekende cast zien er echt karikaturaal uit en zijn daar dan ook toepasselijk naar geanimeerd. Persoonlijk vind ik dit een slimme keus, omdat de cutscènes en dialogen een stuk grappiger zijn dan de grote console versies meestentijds zijn. Helaas is de game verder niet bijster mooi naar PSP standaarden, maar zorgt de komische stijl nog wel voor wat kijkplezier gelukkig.

Grijze Spoken

De game speelt op de PSP eigenlijk redelijk hetzelfde als de andere Ghostbusters games, en dat is dat je voornamelijk rondbanjert met je Protonpack en geesten neerknalt, aan de hand van een doorlopend verhaal. Je kunt ook nog wat extra objecten zoeken en scannen, maar dat is het dan verder wel. Ghostbusters op de PSP wordt echter hierdoor geregeld een beetje eentonig, maar aan de andere kant speelt het wel vlot door. Met de eerste missie moet je achter wel bekende geest Slimer aan, en in het hotel waar die zit heb je veel leuke referenties naar de film, omdat Slimer nu weer in hetzelfde hotel de boel aan het leeg vreten is. Zo kom je nog veel meer geesten en locaties tegen van de films, want ze hebben het verhaal zo verzonnen dat dit hiervoor goed de mogelijkheid geeft. Slim bedacht. Het verhaal wordt op den duur toch echt nog redelijk spannend en is Ghostbusters vooral leuk om door te spelen omwille van het verhaal.

Net als dat ik moeite heb om deze review niet richting het saaie te laten schieten, heeft Ghostbusters helaas een beetje hetzelfde probleem. De dialogen en het verhaal zijn goed geschreven en het wordt leuk gebracht, maar qua gameplay en graphics is het toch wel een beetje een tegenvaller. Het is allemaal echt niet slecht te noemen, maar het springt er ook nergens uit, en doet je juist weer eens voelen dat het makkelijk meer had kunnen zijn. Uiteindelijk komt het erop neer of je van de films en diens personages houdt, want als dit wel het geval is, dan is Ghostbusters: The Video Game wel de moeite waard. Zo niet, zie het dan maar als een geestverschijning: even spannend, maar daarna ben je er liever snel vanaf. En tja, helaas komen de Ghostbusters niet hun eigen game bestrijden.

• Origineel canon verhaal
  • Ghostbusters!
  • Originele cast