Review: Gemini Wars Pc

Na de hele ruimtereis met Andr' Kuipers zou je zeggen dat iedereen voor de komende paar jaren wel weer klaar was met ruimtestations, ruimteschepen en ander gespuis. Ontwikkelaar Camel101 en Iceberg Interactive blijkbaar niet, want zij hebben begin vorige maand besloten om de space-RTS Gemini Wars uit te brengen. Eens kijken of dit virtuele geweld opkan tegen de (blog)verhalen waarmee Kuipers ons verwende tijdens zijn reis.

Waar twee vechten om een been...

Zoals wel vaker in een ruimte-RTS, zijn er in Gemini Wars twee partijen verwikkeld in een strijd om zoveel mogelijk stukjes van de melkweg in te pikken. Het gevecht gaat dit keer tussen 'The Alliance of Free Worlds' en 'The United Space Federation'. In principe dus een strijd tussen een groepering die voor een vrije wereld is, en een andere organisatie die blijkbaar een zo groot mogelijk gedeelte van de ruimte op wil eisen. Alles veranderd echter wanneer een derde partij zich op het strijdtoneel meldt: 'The Gark'. Deze groep is niet afkomstig van de aarde, maar van een andere planeet. Voor beide partijen natuurlijk een ideale bondgenoot, ware het niet dat The Gark in beide partijen zijn vijand ziet. In plaats van 'n heb je dus opeens twee tegenstanders. Alsof het al niet ingewikkeld en moeilijk genoeg was. Vervelende aliens!

Gelukkig zijn beide aardse fracties slim genoeg om in te zien dat het beter is om gezamenlijk tegen The Gark in actie te komen. Twee zijn immers sterker dan 'n, en de strijd tussen de beide aardse partijen kan later altijd nog wel een keer worden uitgevochten.

Strijd om de lichtjaren

Goed, het verhaal is in ieder geval duidelijk, tijd voor wat actie. Het hoofddoel van alle partijen is om zoveel mogelijk ruimte in het heelal in te pikken, om zo meer druk op de rest uit te kunnen oefenen. Je vecht daarom in verschillende missies ook steeds in verschillende delen van het heelal, teneinde je ruimtedominatie uit te breiden. Dit kun je doen met behulp van de zogenaamde 'hyperspeed', waarmee het mogelijk is om met de snelheid van het licht te reizen. Erg handig, zeker als je bedenkt dat de afstanden in het heelal zo groot zijn dat je zonder deze lichtsnelheid jaren bezig bent om andere planeten te bereiken. (Overigens, er zijn vanaf de aarde ook gedeelten van de ruimte ontdekt waarvan bekend is dat ze meerdere miljoenen lichtjaren van ons verwijderd zijn. Op dat moment is de lichtsnelheid zelfs niet hoog genoeg, maar laten we het daar verder maar niet over hebben.)

Battle camera

Heb je eenmaal een planeet ingenomen en je leger opgebouwd, dan is het tijd om het gevecht met de vijand aan te gaan. Het is zaak om, voordat het gevecht begint, je ruimteschepen op een tactische manier te positioneren, zodat ze de meeste kans op succes hebben. Ben je er helemaal klaar voor, dan kun je met een druk op de knop de 'battle camera' inschakelen. Je verplaatst je dan naar een first-person camerastandpunt, van waaruit je real-time tussen de vechtende ruimteschepen doorvliegt. Een hele vette feature, aangezien je zo op een actievolle manier het verloop van het gevecht goed kunt volgen.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Gemini Wars is de zoveelste space-RTS, met het zoveelste clich'-verhaal, maar gelukkig ook nog wat innovatieve features. De grootste aanwinst is de 'battle camera', waarmee je in een first-person view door de vechtende ruimteschepen heen kunt vliegen. Dat brengt veel actie met zich mee, zonder dat je het overzicht helemaal kwijt raakt. Als doorgewinterde space-RTS-fanaat is het weer smullen geblazen, maar ook voor de starters in dit genre is er genoeg lol te beleven. De game begint namelijk met een uitgebreide tutorial, waarin alle elementen van het spel worden uitgelegd. Op die manier kunnen ook beginners daarna goed aan de slag met Gemini Wars.

• Battle camera
  • Uitgebreide tutorial
  • Hyperspeed