Review: Gears of War: Judgment Xbox 360

Geplaatst: 23 maart 2013 16:30

Eindelijk is Gears of War: Judgment dan verkrijgbaar. Ik keek al heel erg lang uit naar deze game en deze week kon ik ermee aan slag. Hoewel ik Gears of War vooral vanwege de multiplayer speel, speel ik altijd eerst de singleplayer uit. En in deze review zal ik je daar alles over vertellen.

Flashbacks

Gears of War: Judgment speelt zich voor de vorige delen af, net na Emergence Day. Je speelt de game met Baird, Cole, Sofie en Paduk. Al gelijk aan het begin van de game word je in de boeien geslagen en kom je in een rechtszaal terecht. Waarom je in de rechtszaal zit, kom je tijdens het spelen achter. Elk personage vertelt namelijk een gedeelte van wat er is gebeurd. Deze flashbacks moet je dan zelf gaan naspelen.

Nog beter!

Gears of War 3 zag er grafisch al erg goed uit, maar dit deel gooit er nog een schepje bovenop. De schietgevechten zien er erg spectaculair uit met veel explosies en bloed. Dit is denk ik echt wel het maximale wat uit de Xbox 360 te halen is.
De besturing van de game heeft ook een aantal aanpassingen gekregen. Wapens wisselen doe je nu niet meer met de D-pad, maar met behulp van de Y-knop. Dit is in het begin even wennen, maar uiteindelijk ben je hier veel sneller mee. Je hebt namelijk maximaal twee wapens in je bezit, dus hoef je niet meer na te denken op welke knop welk wapen zit, maar heb je maar 'n knop om naar je andere wapen te gaan. Granaten moet je nu werpen met LB, waarmee het blind werpen van granaten nu veel sneller gaat dan voorheen.

Eentonig

Na elk hoofdstuk van de game zal je met iemand anders uit Kilo Squad spelen. Echter verschillen die qua gameplay helemaal niks. De personages hebben geen unieke wapens, moves of wat dan ook. Dit maakt de game een beetje eentonig. Daarnaast worden er maar weinig nieuwe vijanden geïntroduceerd en heb je alle verschillende soorten al heel snel gezien. Ook zijn er haast geen grote eindbaasgevechten, wat je in Gears of War 3 wel in zo'n beetje elk hoofdstuk had. Er had voor mij wel wat meer variatie in mogen zitten.
De declassified missions zorgen nog wel voor wat variatie in de game. In elk level kan je drie sterren verdienen, waarmee je nieuwe unlockables vrijspeelt. Dankzij de declassified missions zal je sneller sterren verdienen, maar ze maken de game wel een stuk moeilijker. Zo zullen sommige declassified missions je minder zicht geven, je met bepaalde wapens laten vechten of sterkere Locust op je afsturen. In elk level is wel een andere declassified mission te vinden, dus zo heb je toch nog een beetje variatie in de game.

Aftermath

Na ongeveer vijf uur had ik de campagne van de game alweer voltooid. Dit vind ik voor een Gears of War-game best wel kort. Maar dankzij het sterrensysteem zal je sommige levels toch opnieuw gaan spelen om alle sterren proberen te halen. Daarnaast speel je na 'n keer spelen het Insane-niveau vrij, wat je dan ook weer kan gaan proberen.
Ook speel je nog een kleine campagne vrij wanneer je genoeg sterren hebt gehaald, namelijk Aftermath. Deze campagne speelt zich af tijdens het verhaal van Gears of War 3. Hierin is het de bedoeling om een boot te vinden. Deze campagne had ik in iets langer dan een uur ook alweer voltooid.

Het eindoordeel van Justin Meijer

De singleplayer van Gears of War: Judgment is uiteindelijk niet zo goed geworden als ik had gehoopt. Dit neemt niet weg dat het nog steeds een enorm vette ervaring is om je op te warmen voor de multiplayer. Grafisch ziet de game er werkelijk schitterend uit, wat vooral de gevechten enorm spectaculair maken. Ook is de nieuwe besturing een aangename verbetering waardoor de game veel sneller wordt. Wel is de game een beetje eentonig, maar gelukkig zorgen de declassified missions nog voor wat diversiteit. Met maar zes uurtjes gameplay is de game ook erg kort. Maar de multiplayer van de game zal dit vast wel enorm verlengen. Daarom heb ik nog wat meer tijd nodig voordat ik daar een oordeel over heb. Verwacht binnenkort dus ook een review van de multiplayer.

• Uitstekende graphics
  • Vette actie
  • Verbeterde besturing