Review: Gear.Club Unlimited 2 Nintendo Switch

Geplaatst: 14 december 2018 16:00

Met Gear Club had Eden Games een aardige game neergezet voor de mobiele devices. Zelfs van dusdanig niveau dat een uitgebreide versie in de vorm van Gear Club Unlimited de Nintendo Switch aandeed. Ook deze game werd best goed ontvangen. Ontwikkelaar Eden Games heeft in iets meer dan een jaar deel 2 van Gear Club Unlimited uitgebracht. Borduurt Eden Games voort op de goede start of trapt het met Gear Club Unlimited 2 vol op de rem?

Klaar voor de start?

Als testrijder voor een team speel je een belangrijke rol. Je zorgt dat de auto goed afgesteld wordt, vertelt het team waar nog aan gewerkt moet worden en ondertussen doe je vast wat ervaring op voor het grote werk. Als op een dag de eerste coureur niet op komt dagen, zit de teammanager met de handen in het haar. Wie gaat hem vervangen? Jij bent net begonnen als testrijder en hebt nagenoeg geen ervaring. Uiteindelijk blijkt er geen andere optie te zijn en kruip je nogmaals achter het stuur, maar dit keer voor het echte werk. Gewapend met je helm, bolide en geringe ervaring ga je de racebaan op om het op te nemen tegen de grote jongens en meiden. Natuurlijk doe je het niet al te slecht en word je binnen no-time benoemd tot eerste rijder. Je carrière heeft zojuist binnen een paar races een vogelvlucht gemaakt.

Je leest het al, ook Gear Club Unlimited 2 moet het niet van het verhaal hebben. Het is een verkapte introductie om je even kennis te laten maken met de game. En dat is niet erg. Immers hoeft een goede racegame ook niet te bouwen op het verhaal. Je start je carrière met de Mini John Cooper Works. Door races te winnen vergaar je punten die je vervolgens weer kunt gebruiken om je auto of je werkplaats te upgraden. Op die manier moet je een weg naar de absolute top zien te vinden. Natuurlijk is de game ook voorzien van menig autodealer, waar je met geld kunt smijten om een nieuw rijtuig aan je collectie toe te voegen. Elke auto heeft zo zijn eigen unieke eigenschappen. Het kiezen van de juiste auto die bij je rijstijl past, is hierdoor belangrijk. Een snelle bak is immers alleen leuk, als je niet telkens in de vangrail geparkeerd staat.

Carglass repareert, Carglass vervangt

Nou, laat het repareren maar achterwege. Je kan je auto nog zo hard naar de gallemiezen willen helpen, maar er zal geen krasje op komen. Mocht je dus beschikken over de rijstijl van een alcoholverslaafde pekingeend, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Je bak vertoont geen schrammetje. Dat is jammer. Enige vorm van schade is wel zo leuk en zorgt ervoor dat je net even wat beter je best doet de bocht te halen. Nu is dat in Gear Club Unlimited 2 sowieso geen probleem. De game is namelijk uitgerust met een rewind-functie. Mocht je niet tevreden zijn over je rijkunsten, dan kun je een seconde of tien terugspoelen. Je kan deze functie zo vaak gebruiken als je wilt. Dat maakt het ook gelijk een stuk minder uitdagend. Als je niet zo goed bent in racers kan het natuurlijk best een handige toevoeging zijn, maar oefening baart kunst.

Vervangen kan overigens wel. Zoals ik eerder in deze review al even aankaartte, kun je diverse onderdelen upgraden of vervangen door betere. Niet alleen je auto zelf kan een betere versie van zichzelf worden, ook je werkplaats is te verbeteren. Er zijn diverse onderdelen die je vrij kunt spelen en toe kunt voegen aan je werkplaats, om vervolgens aan je auto te kunnen sleutelen. Zo is er bijvoorbeeld een plek om je banden te upgraden, maar kun je ergens anders in je werkplaats weer terecht voor de bestickering van je bolide. Deze werkplaatsen binnen je garage zijn naar wens te verplaatsen en zijn dus zelf ook te upgraden. Wanneer je dit doet, kun je weer betere onderdelen voor je auto vrijspelen, waardoor je je vierwieler sneller en beter kan maken. Het blijft altijd afwegen of je de auto en werkplaats beter wilt maken of toch liever voor een andere auto gaat.

Niet het beste paard van stal

Op het eerste gezicht ziet Gear Club Unlimited 2 er aardig uit. De auto's glimmen je tegemoet en buiten het racen om ziet alles er ook niet slecht uit. Tot je gaat racen. Op het moment dat je je in een race begeeft, vallen de tekortkomingen al vrij snel op. Zo zijn de banen erg saai vormgegeven en lijkt het allemaal op elkaar. Hierdoor voelt het, zeker met een racegame, al snel zeer repetitief aan. Om enigszins afwisseling te kunnen bieden in de races, heeft Eden Games ervoor gekozen drie verschillende type races in de game te stoppen. Een echte race, een soort time attack en een afvallers race waarbij de laatste in de race elke twintig seconde afvalt. Die laatste vond ik het leukst, maar helaas bood dit niet voldoende afwisseling om de game niet repetitief aan te laten voelen. Met zo'n 32 verschillende auto's, verdeeld in vier verschillende klassen, heb je genoeg keuze uit auto's. De meeste zijn prijstechnisch niet goedkoop, dus je moet wel aardig wat centen bij elkaar racen voor je je eigenaar kunt noemen van zo'n nieuwe bak.

Bovendien is het technisch ook niet allemaal je-van-het. Al racend lijkt het soms net of je tegenstanders boven de grond zweven in plaats van te rijden. Dit komt zeer knullig over en door dit soort dingen voelt het aan alsof het allemaal afgeraffeld is. Daarbij wordt je ook nog overspoeld door laadschermen die soms langer dan nodig duren. Voordat je je inderdaad in de werkplaats bevindt of je je achter het stuur begeeft, heb je al enige tijd naar een laadscherm zitten turen. Dit maakt dat de game niet lekker weg speelt. Wat wel lekker is, is dat het racen zelf aanvoelt als een instapmodel. Binnen no-time heb je het onder de knie en race je je een weg naar de overwinning. Er zijn wat opties om de moeilijkheid te verhogen of juist te verlagen, maar dat is niet heel uitgebreid. Dit leidt er toe dat de game naast verfrissende elementen, ook uitdaging mist. Buiten de officiële kwalificaties en races, kun je ook meedoen aan vrije races om wat sneller te cashen. Maar deze races voelen vrijwel hetzelfde aan.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Eden Games lijkt met Gear Club Unlimited 2 te hard op het gaspedaal te hebben getrapt. Na iets meer dan een jaar is het tweede deel al op de markt en dat is er in veel opzichten ook aan af te zien. Het voelt een beetje afgeraffeld. Ondanks dat de game best wel wat potentie met zich meebrengt, is er toch te veel mis om een echt goede racer te zijn. Je kunt veel upgraden, maar het racen an sich stelt mede door de herhalende omgeving en de slechte afwerking teleur. Tel daarbij de vele laadschermen op en je hebt een game die ook niet de échte racer kan zijn die de Nintendo Switch nog mist. Dan toch maar weer Mario Kart 8 Deluxe spelen.

Aardig
  • Grafisch niet heel slecht
  • Veel upgrades
  • Voldoende keus aan bolides
  • Went snel
  • Auto's lijken te zweven
  • Repetitieve gameplay
  • Weinig uitdaging
  • Laadscherm overload
  • Saaie omgevingen
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Gear.Club Unlimited 2

-

Microids