Review: Gas Guzzlers Extreme Pc

Mocht je je rijbewijs hebben of ermee bezig zijn, dan weet je vast nog wel de eerste keer dat je in een auto stapte voor je rijles. Hoewel het natuurlijk vooral op een positieve manier spannend en leuk is, zal het voor iedereen toch een beetje een angstig moment zijn geweest "“ of je dat hebt toegegeven is daarbij een ander verhaal. Maar uiteindelijk wordt je les na les beter, krijg je de auto steeds beter onder controle en zul je uiteindelijk opgeleid worden tot een volleerd bestuurder. Vanaf de dag dat je je rijbewijs in ontvangst mag nemen, wordt het gevoel dat je de 'koning op de weg' bent alleen maar groter "“ en bij sommige mensen ook (veel) te groot, maar dat is opnieuw voer voor een ander moment. Toch zal je altijd wat dingen blijven missen tijdens het autorijden, met als meest voor de hand liggend natuurlijk het gevoel een echte racecoureur te zijn. Of, nog een stapje verder (al wordt het nu wat onrealistisch in een real-life-omgeving), auto's met wapens! Gelukkig zijn voor dat laatste een flink tijdje terug videogames bedacht, en ook mensen die videogames in dit segment maken. Gas Guzzlers Extreme is het resultaat!

Nostalgie

De laatste keer dat ik een game speelde waarbij auto's niet alleen snel konden rijden, maar ook nog eens hun tegenstanders konden uitschakelen door ze met allerlei wapentuig te beschieten, kan ik me niet meer herinneren. Sterker nog, ik kan niet eens meer voorbeelden geven van zulke games. De enige 'soortgelijke' game die me op dit moment te binnen schiet is Road Rash, maar in die game gaat het om motorrijders die elkaar van hun voertuig proberen te schoppen of te slaan. Niet helemaal hetzelfde dus, maar wellicht het soort game dat nog een beetje in de buurt kan komen bij het genre van Gas Guzzlers Extreme. Daarvoor moet je je echter eerst afvragen tot wat voor soort categorie Gas Guzzlers Extreme hoort. Is het een racer met schietelementen, of een shooter met race-elementen? Mocht je dat willen, dan kun je die discussie natuurlijk voeren, maar de beste manier om uitsluitsel te geven is om iedereen zijn eigen mening te laten vormen. Krijg je tenminste ook geen knetterende ruzies van.

Ontwikkel je eigen stijl

Hoewel de inleiding misschien doet vermoeden dat Gas Guzzlers Extreme een mooi verhaal bevat, valt dit uiteindelijk tegen (of mee natuurlijk, het is maar net of je als gamer graag een achtergrondverhaal wilt of dat het je alleen om de vette actie gaat). In deze game komt het voornamelijk neer op jou en je garage, met daarin steeds vettere auto's, met steeds meer mogelijkheden om ze helemaal naar jou wens te tunen. En omdat we het hier over schietende auto's hebben, breiden de manieren waarop je je auto op die manier kunt upgraden natuurlijk ook steeds verder uit. Het is dus geen probleem om op een gegeven moment je eigen stijlen te ontwikkelen met auto's en bijbehorende accessoires die jou het beste liggen en waar je het best mee uit te de voeten kan in de harde wereld die Gas Guzzlers je voorschotelt.

Race or die

De vraag die nog rest is natuurlijk op welke manier je je wagenpark op kunt zetten en uit kunt breiden. Het antwoord spreekt denk ik wel voor zich: door te racen! Zoals je je misschien ook wel voor kunt stellen komen die races vooral neer op zo snel mogelijk van A naar B te komen, ondersteund door de schietgrage apparaten die je aan je auto hebt vastgeplakt. Overigens zijn het niet alleen de langeafstandswapens die je een handje kunnen helpen. Een welgemikte granaat of een goedgeplaatste landmijn zijn namelijk ook gegarandeerd een groot succes (voor jou zelf dan, je tegenstanders zullen er wellicht iets minder content mee zijn).

Online

Als je genoeg hebt van de tactieken die de computergestuurde tegenstanders op je afvuren, dan kun je het altijd nog hogerop zoeken en online de strijd aangaan met je medemens. Hoewel, doordat het absoluut niet druk is op de servers van Gas Guzzlers is het niet altijd raak en zul je het soms moeten doen met een lobby die maar voor de helft is gevuld met andere gamers. Desalniettemin zijn enkele menselijke tegenstanders natuurlijk beter dan helemaal niets, want uiteindelijk is het maar net van welke kant je het bekijkt. En als positieve gamer is dat natuurlijk de kant waar het glas nog halfvol is in plaats van halfleeg.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Gas Guzzlers Extreme kun je het beste zien als een toffe arcaderacegame, waaraan het gebruik van allerlei soorten wapens nog is toegevoegd. Dat het gaat om een tof concept hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen, de vraag is alleen of het goed is uitgevoerd. In het geval van deze game is dat zeker zo, waardoor je je lang kunt vermaken met het tunen van auto's en het rijden van actievolle en vernietigende races. Een beetje voor fans van zowel racegames als fans van shooters, dus. Een slimme zet natuurlijk, want hoe breder je markt is, hoe meer mensen je in potentie aan jezelf kunt binden. Minpuntje is dat de servers online wat leeg zijn, maar dat is natuurlijk des te meer reden voor iedereen om de game aan te schaffen! Race or die!

• Combi van shooter en racer
  • Arcade-actie
  • Veel mogelijkheden