Review: Garden Story - Een fruitig avontuur Nintendo Switch

Geplaatst: 17 augustus 2021 10:00

Garden Story had ik al een tijdje op mijn verlanglijst staan, maar om eerlijk te zijn, was ik dat alweer vergeten. Ik was dan ook blij verrast dat ik aan de slag mocht met de game op de Nintendo Switch. Een mooie artstijl en een wereld vol met fruitige personages klinkt als een game waar ik van kan genieten. Mijn verwachtingen waren echter niet helemaal juist, waardoor ik tijdens het spelen even moest schakelen. Ik had namelijk meer overeenkomsten verwacht met Stardew Valley, maar Garden Story is eigenlijk een avonturengame met RPG-elementen. Ondanks dat, was het toch een fruitig avontuur.

Een zware taak voor een kleine druif

In de preview van Garden Story heeft Jolien al een gedeelte van het verhaal beschreven. Wat je hebt gezien in de demo is echter niet hoe het verhaal officieel begint. In Garden Story draait alles om de druif Concord. Hij werkt aan het begin van de game in een kleuterschool. Wat eigenlijk een nogal zielige plant is waar vroeger nieuwe Greenlings vandaan kwamen. Dit is echter al een tijdje niet het geval en de Guardian Prume besluit samen met Elderberry om Concord daarvandaan te halen. Al gauw komt de aap uit de mouw, want Prume moet in een andere dorp taken verrichten, waardoor Concord de nieuwe Guardian van de Trove wordt. Hij verhuist dan ook naar een andere plek in Spring Hamlet. Dit dorpje wordt samen met de andere drie dorpen bedreigd door het Rot. In het begin bestaat dit kwaad voornamelijk uit blobachtige vijanden, maar later kom je ook grotere vijanden tegen. Gedurende de game is het dan ook de taak van Concord om elke dag specifieke taken te verrichten om ervoor te zorgen dat de situatie in de Trove niet verslechtert. Als onderdeel van de verhaalmissies verkent Concord drie andere dorpen die gebaseerd zijn op de seizoenen. Elk dorp heeft nieuwe taken, personages, wapens en natuurlijk nieuwe grondstoffen. Dat je een Guardian bent en de wereld moet redden is een bekend fenomeen in games, maar door de wereld en personages voelt Garden Story toch een beetje uniek. De personages bestaan namelijk uit fruit, groentes en amfibieën en hebben hun eigen karaktertrekken. Het is dan ook jammer dat dit helemaal niet diepgaand is uitgewerkt. Wanneer een personage een rol speelt in een verhaalmissie of sidequest krijg je nog wel unieke dialogen te zien, maar anders zeggen ze telkens hetzelfde. Hierdoor is het lastig om echt een band op te bouwen met de personages. Misschien ben ik te kritisch, maar ze hadden hier zoveel meer uit kunnen halen.

De personages ogen wel ontzettend schattig en Concord is zelf eigenlijk nog een jonge druif. Tijdens het spelen kun je ook hoofddeksels kopen voor Concord wat alleen maar grappig is. Een kleine druif met een grote pet zie je namelijk niet zo vaak voorbij komen. De artstijl is wat mij voornamelijk aantrok en lijkt een beetje op de pixel-stijl van Stardew Valley. Door de verschillende kleuren en seizoenen voelt elk dorp anders aan en zijn de personages qua uiterlijk erg leuk uitgewerkt. Het enige nadeel van de pixel-stijl is wel dat het soms lastig is om door een dorp te navigeren, omdat je niet altijd goed ziet waar je kunt lopen. In combinatie met de muziek geeft Garden Story een rustgevende sfeer af, ook al draait het vooral om vechten.

Kleine daden, grote gevolgen

Het is aan onze kleine Concord om in Spring Town te zorgen voor het openen van de bibliotheek waar dan ook een aantal verhaalmissies aan gebonden zijn. Het Rot teistert namelijk de onderste verdiepingen van de bibliotheek en is een gevaar voor de boeken. Onder de bibliotheek zit dan ook de eerste dungeon, waar je doorheen moet. Dit doe je door puzzels op te lossen of monsters te verslaan. Aan het eind van een dungeon wacht de eindbaas, die op een specifieke manier verslagen moet worden. In alle vier de dorpen ga je een dungeon tegenkomen met een specifieke eindbaas en dat is dan ook een van de leukste onderdelen van de game. De dungeons zijn niet al te moeilijk, maar bieden wel een afwisselend avontuur aan. Naast de verhaalmissies die ervoor zorgen dat je toegang krijgt tot de hengel, bouwpakketten en een schep zijn er ook sidequests. Deze zijn vooral gericht op het helpen van de bevolking waar uiteraard een beloning aan vast zit. Dit zijn dan ook geen verplichte missies, maar als Guardian voelt het goed om alles in het dorp af te ronden. Daarnaast helpen de beloningen je verder.

Een belangrijk onderdeel van Garden Story zijn de dagelijkse taken. Elke dag krijg je een aantal van deze taken die je moet verrichten. Denk aan het inleveren van grondstoffen, het repareren van bruggen of het verslaan van de blobachtige vijanden. Het voltooien van de dagelijkse taken zorgt ervoor dat het dorp niet verder vervalt. Aan het einde van de dag krijg je een scherm te zien met de verrichte taken wat invloed heeft op het level van Spring Hamlet. Het oplevelen van het dorp is belangrijk, omdat de catalogus van de winkels dan wordt uitgebreid. Helaas krijg je vaak dezelfde taken. Zo kreeg ik in Spring Hamlet twee dagen achter elkaar de taak om precies dezelfde brug te repareren. Wanneer je meer dorpen vrijspeelt, wordt het een stuk afwisselender, omdat je niet altijd in hetzelfde dorp verblijft.

Wat heeft Garden Story nog meer te bieden? Naast het vechten, ben je ook veel bezig met het verzamelen van grondstoffen. De grondstoffen zijn nodig voor de dagelijkste taken, repareren van bepaalde objecten voor de missies en om de wapens te upgraden. Daarnaast heeft ieder dorp een speciaal gebouw. In Spring Hamlet is dit de bibliotheek, terwijl in Summer Bar er een community centrum staat. Het is de bedoeling dat je de boeken in de gebouwen weer vult met informatie en dat doe je door grondstoffen uit het gebied in te leveren. Uiteindelijk levert dit nieuwe blauwdrukken op van decoraties die je in het dorp kunt bouwen. Het bouwen voegt wel weinig toe, want de dorpen staan al ontzettend vol en je mag alleen bouwen op specifieke plekken. Met de beperkte selectie aan blauwdrukken ben je voornamelijk bezig met het plaatsen van kisten, zodat je snel grondstoffen kunt dumpen. Het progressie-systeem in Garden Story is heel duidelijk en geeft je het gevoel dat je altijd vooruitgang boekt. Dit zorgt er wel voor dat je sommige gereedschappen pas later in de game krijgt. Vissen kan bijvoorbeeld pas nadat je bepaalde verhaalmissies in de Summer Bar hebt gedaan.

Oogjes dicht en snaveltjes toe

Concord heeft het ontzettend druk met al zijn taken, waardoor hij ook een huisje heeft waar hij lekker tot rust kan komen. In het huis staat een kist voor de grondstoffen, een kapstok voor zijn petten en een bed. De dag is verdeeld in de ochtend, middag, avond en de nacht. In de nacht verschijnen er meer blobachtige vijanden, waardoor het handig is om juist dan te gaan slapen. Dit doe je op het bed wat eigenlijk een groot groen blad is. Het slapen zorgt ervoor dat de game opgeslagen wordt, wat tevens de enige manier is om de game op te slaan. Verder is dit ook de plek waar je zijn herinneringen uitkiest. Deze herinneringen ontstaan wanneer je taken verricht, grondstoffen verzamelt en personages helpt. In het begin kun je maar één herinnering selecteren, maar later wordt dit nog uitgebreid. De herinneringen zijn eigenlijk een soort perks, die negatieve of positieve effecten geven aan Concord. Denk hierbij aan het verhogen van de stamina of dat rollen schade aanricht.

Ik heb het al een aantal keren gehad over het Rot en dan voornamelijk de blobachtige wezentjes. Het gevechtssysteem spreekt nogal voor zich. Je slaat een beetje met je wapen en ontwijkt de aanvallen. Concord heeft totaal geen conditie, waardoor hij maar twee keer echt kan slaan voordat de staminabalk leeg is. In het begin is dit even wennen, want sommige monsters hebben een groot bereik. Er zijn meerdere soorten monsters die niet alleen anders zijn in uiterlijk, maar ook een eigen specifieke aanval hebben. Na de gewenning en wat upgrades had ik eigenlijk geen problemen meer met het vechten en ben ik niet meer gestorven. Sterven in Garden Story wordt nogal bestraft, doordat de dag direct voorbij is als dit gebeurt.

1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Garden Story is een game met veel potentie, maar laat dat liggen door teveel verschillende game-mechanics te gebruiken. Zo heeft het bouwsysteem eigenlijk geen nut. Het verhaal rondom de Trove is een beetje standaard, maar had echt kunnen shinen als de personages beter waren uitgewerkt. De wereld van Garden Story is namelijk wel interessant. Het progressie-systeem zit goed in elkaar en je kunt zelf bepalen wanneer je verder wilt met de verhaalmissies. Het jammere hiervan is dat je sommige gereedschappen pas laat in de game vrijspeelt. Hoewel het gevechtssysteem in het begin een beetje traag is, zijn het vooral de dungeons die erg leuk in elkaar zitten. Doordat de game niet al te moeilijk is, is het een rustige game die versterkt wordt door de artstijl, muziek en een wereld vol schattige personages. Ondanks dat de ontwikkelaars er meer uit hadden kunnen halen, biedt Garden Story een leuke ervaring op de Nintendo Switch.

• Rustige muziek
  • Werk perfect op Nintendo Switch
  • Artstijl
  • Interesante wereld
  • Duidelijk progressie systeem
  • Je bent een druif
  • Verschillende dorpjes
  • Dungeon puzzels en eindbazen
  • Bouwen voegt weinig toe
  • Personages zeggen vaak hetzelfde
  • Gevechtssysteem beetje traag
  • Veel dezelfde dagelijkse taken
  • Navigeren soms lastig

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Garden Story

-

Rose City Games