• Ontwikkelaar Telltale Games
  • Eerste releasedatum 2 december 2014
  • Platformen Pc
  • Genre Interactieve Film
  • Gameliner score

Review: Game of Thrones - A Telltale Games Series - Episode 5: A Nest of Vipers - Pc

We zijn beland bij de een-na-laatste episode van Telltale's seizoen van Game of Thrones. Trouwe kijkers van de tv-serie weten natuurlijk wat dit normaal gesproken betekent: er gebeuren altijd heftige dingen net voor de seizoensfinale. Zullen ze het ook zo aanhouden in de gameserie? En voordat je verder leest: spoilers als je aflevering 'n tot en met vier nog niet hebt gespeeld.

ontbrekende afbeelding

Frustratie

Toen ik begon met het spelen van deze serie, was ik helemaal enthousiast over de manier waarop het verhaal werd gebracht en de stijl van de game zelf. Ik was tevens allang blij dat het verhaal mooi in elkaar paste met de tv-serie. Daar ben ik toch een beetje op teruggekomen naarmate het seizoen vorderde. De characters zijn nog steeds interessant en ze strijden echt voor iets, maar het verhaal zelf begint jammer genoeg (althans in mijn ogen) voorspelbaar te worden. Dit komt mede door het feit dat als je bijvoorbeeld met Ramsay Bolton in aanraking komt, je weet dat je hem toch niks kan doen, aangezien hij nog steeds in de televisievariant van GOT zit. Doden kan je hem dus al zeker niet, beetje frustrerend dus, aangezien hij een gigantische eikel is.

Wel blijft het keuzes maken een moeilijk iets bij deze game. Ook al weet je dat het vaak niet veel uitmaakt wat je kiest, wil je toch voor het juiste gaan. Dit maal heeft Rodrick Forrester een verrader in zijn midden, kies je er voor om hem te sparen of hem te laten boeten voor zijn daden? De keuze is moeilijk, op de uitkomst van de aflevering heeft het alleen weinig effect. Tevens is het al snel duidelijk wie deze verrader precies is, mits je hebt opgelet tijdens het spelen van de eerdere episodes.

ontbrekende afbeelding

When you play the game of thrones, you win or you die

Nu moet ik wel eerlijk zijn dat het einde van deze een-na-laatste episode wel het normale GOT-patroon volgt qua heftig einde. Je komt namelijk voor een keuze te staan die voor velen niet al te makkelijk zal zijn. Toch had ik dit moment wel verwacht, tijdens dit seizoen werd er eigenlijk wel naar dit moment toegewerkt, want 'when you play the game of thrones, you win or you die'. Dat gezegd te hebben, valt er nog maar weinig over deze episode te vertellen zonder veel te spoilen voor diegenen die nog niet helemaal up-to-date zijn.

Het eindoordeel van Melloney van der Torre

Persoonlijk ben ik wel een beetje teleurgesteld in de loop van dit seizoen. De keuzes blijven moeilijk, maar nog steeds heb ik niet het gevoel dat dit alles over het grote geheel veel uitmaakt. Tuurlijk zijn er kleine veranderingen mogelijk, maar het verhaal zelf zal niet veel anders zijn gebaseerd op je eigen keuzes. Toch was het weer een degelijke episode en alles is nu aan het toewerken naar het einde. Nu is het de taak aan de seizoensfinale om een topeinde neer te zetten die voor iedereen bevredigend is.

• Pluspunten
  • Lastige keuzes
  • Nieuwsgierig naar de finale