Review: Fracture PlayStation 3

Voel moeder Aarde onder je voeten schudden en verander de wereld. Nee, dit is geen reclame voor Greenpeace, dit is Fracture!

This is not Amerika

Het is het jaar 2161 en de wereld heeft betere tijden gezien. Door het drastisch veranderde wereldklimaat liggen delen van Amerika onder water en is het midwesten verdeeld in twee grote overgebleven stukken U.S.A, het oosten: The Atlantic Alliance en het westen: The Republic of Pacifica. De mensen in het oosten gebruiken technologie om zich aan de verrotte aarde aan te passen terwijl de mensen in het westen eigenlijk geen mensen meer zijn omdat ze zichzelf genetisch hebben veranderd om hun toekomst veilig te stellen. De hoge heren in beide delen zijn het niet met elkaar eens en het is oorlog. Je speelt een lid van the Alliance Armed Forces, genaamd Jet Brody en het is aan jou de taak om het westen te infiltreren en de oorlog tot een einde te brengen.

Laat die schep maar thuis!

De besturing van de game is zoals veel thirdperson-shooters en is snel onder de knie te krijgen. Je hebt een flink arsenaal aan leuke wapens die je overal kunt vinden in de wereld, zoals machinegeweren, RPG's, granaatwerpers en sniperrifles, dit allemaal voorzien van een futuristisch uiterlijk natuurlijk. Het gaafste in je arsenaal is the Entrancher. Dit is geen wapen maar een soort geweer waarmee je de aarde die je kunt zien kunt veranderen van hoogte, lager of hoger. Zo zul je in de game wat kleine, simpele puzzels tegenkomen die met deze tool op te lossen zijn. In het pak dat je draagt, het supersuit, zit ook een soort Halo-achtig schild, wat verdwijnt als je geraakt wordt door de vijand en regenereert als je even dekking zoekt. Als je verder komt in de game krijg je ook meer wapens en upgrades, zoals dubbelspringen en een sterker schild. De AI in de game is niet slecht maar ook niet optimaal, op het ene moment ren je al schietend en fluitend dwars door de linies van het westen heen, terwijl je op andere momenten geen steek verder komt omdat ze van geen ophouden weten. Dit gegeven geldt ook voor de eindbazen. De voice-acting is niet echt geweldig, maar stoort gelukkig niet.

Extra Medium

De game ziet er mooi uit en alhoewel het idee van een science-fiction shooter al zo vaak voorbij is gekomen en niets er in de game echt verassend origineel uit ziet, is het toch nog erg gaaf om te zien hoe de omgeving reageert op al het geweld. De game gebruikt dezelfde engine als Star Wars: The Force Unleased, namelijk DMM (Digital Molecular Matter), waarschijnlijk ook omdat dit een Lucas Art game is. De vijanden lijken wel erg veel op elkaar, maar zien er wel goed uit en ook de cutscenes zijn van het kaliber dat je kunt verwachten van de PlayStation 3. De online-functie is aanwezig, maar erg vernieuwend is het niet, je kunt met twaalf man online tegen en met elkaar acht verschillende modes spelen, zoals het eeuwig klassieke team-deathmatch, king of the hill en capture the flag. Het enige nieuwe aan de multiplayer-functie is dat er ook een modus tussenzit waarmee je je arsenaal aan terreinveranderende wapens moet inzetten tegen je tegenstanders.

Het eindoordeel van Erwin Mendes

Er zijn al heel wat sci-fi shooters de revue gepasseerd, en sommige zijn wat beter dan anderen. Fracture behoort gelukkig niet tot een van de slechtste in dit genre, maar ondanks de mooie graphics, het originele idee om het terrein te gebruiken als wapen en als bondgenoot, valt de game n't in het midden. Dat wil niet zeggen dat deze game zich niet kan meten met andere games in het genre, ze zijn er simpelweg net ietsjes te laat mee. Het verhaal is interessant en de gameplay is gaaf genoeg om je in ieder geval de nodige uren bezig te houden.

• Graphics zijn goed
  • Multiplayer werkt prima
  • Vette DMM engine