Review: Forza Horizon Xbox 360

Iedere gamer zal wel eens fantaseren over concepten die vaak onmogelijk of in ieder geval met de huidige technieken onhaalbaar zijn. Zo fantaseerde ik wel eens over een open wereld racegame, waarin de besturing niet arcade is en er om iedere hoek iets te doen valt. Waarin bovendien een uitmuntende sfeer hangt en waarmee ik uren zoet zou zijn, zowel in een Volkswagen als in een Lamborghini. Forza Horizon maakt van deze droom werkelijkheid.

Festiviteiten

Forza Horizon draait om het Horizon festival. Een festival waar vooral de lifestyle van een autoliefhebber centraal staat. Dit betekent sappige bolides, spectaculaire actie en keiharde muziek. Je doel als onbekende coureur is om Darius Flynt, die drie jaar op rij kampioen is geworden en bovendien mediageil is, eens te laten zien wie de beste racekwaliteiten bezit. Dit doe je aan de hand van het winnen van festivalevenementen, races opgezet door de organisatoren. Win je genoeg, dan zul je een andere kleur polsband krijgen, om je zo op te werken naar het duel met Flynt. De parcours zijn een combinatie van punt naar punt- en circuitraces en groeien naarmate je verder komt in het toernooi bovendien qua lengte.

Op naar de horizon en daar voorbij

Heb je echter geen zin om keer op keer een festivalevenement te moeten rijden, dan komt het goed uit dat je in Forza Horizon een grote, maar niet immense, open wereld voorgeschoteld krijgt. Hierin kun je gaan en staan, zolang je in je auto blijft zitten, waar je wilt. Centraal ligt het festivalterrein en vandaaruit kun je op verkenning gaan om zo alle adembenemende landschappen te ontdekken. Zo kun je op zoek gaan naar kortingsborden, waarmee je kortingen op upgrades vrijspeelt. Je kunt achter andere festivaldeelnemers gaan rijden om ze uit te dagen voor een spontaan duel. Ook vinden er georganiseerde straatraces plaats, die door het aanwezige verkeer op de weg een extra uitdaging vormen. Verstopte auto's, buitenposten, showcase events, de mogelijkheden eindigen niet aan de horizon, die bovendien niet alleen meer uit asfalt bestaat, maar ook van zand en gras is voorzien.

Vangrail als vangnet

Qua gevoel houdt Forza Horizon zich goed vast aan de Motorsportdelen, maar doordat je op de langgerekte openbare weg al snel de 200 aantikt, zul je zeker in het begin nogal eens redding vinden in de vangrail. Deze remt je echter wel dermate af, dat remmen een pre blijft. Bovendien is de ideale lijn ook in het zonnige op Colorado gebaseerde walhalla weer van de partij, waardoor ook de onbekende toerist zijn wagen theoretisch heel kan houden. Over heel houden gesproken, het schademodel in Horizon is helaas een domper en uit zich bovendien slechts cosmetisch. Waarom niet het model uit Motorsport 4 overhevelen naar Horizon? Geen dealbreaker, maar een minpuntje alvorens de ware lofzang losbarst.

Open ogen

Aan auto's geen gebrek rondom het Horizon festival. De Ford Ka is niet langer je startpunt en deze laagste autoklasse is zelfs niet eens meer aanwezig in Forza Horizon. Ook de echte racemonsters, die puur gericht zijn op snelheid in plaats van schoonheid, zijn in mindere getalen aanwezig, waardoor het totaalpakket qua bolides iets compacter is dan we gewend zijn van de Forzaserie. Dit is echter geen enkel probleem, aangezien het festival zich richt op de lifestyle en met het aanwezige aanbod kan de autoliefhebber zeker een hele poos vooruit. De vierwielers zien er om op te smullen uit en ook het toneel waarin het hele gebeuren zich afspeelt oogt schitterend. Rijd je lekker rond in de wereld van Horizon, dan zul je bovendien nooit gestoord worden door laadtijden. Het hele pakket zorgt er dan ook voor dat ik met open ogen naar mijn Xbox 360 heb lopen staren, puur uit ongeloof dat dit oeroude apparaat dit nog weet klaar te stomen. Forza Horizon is technisch een van de indrukwekkendste games ooit op Microsofts console.

Niets is loos

Nu je een idee hebt wat Horizon precies inhoudt is het tijd om de vingers te richten op de sterke punten. Wat Forza Horizon de beste racegame van dit jaar maakt, yes I said it, is dat geen enkele bezigheid loos aanvoelt. Een belangrijk punt van de game is dat je met iedere drift, inhaalactie of handrembocht punten verzamelt om je zo van de 250ste naar de eerste plaats op te werken, waardoor het ontdekken van de wereld ineens een doel heeft. Bovendien speel je hierdoor showcase events vrij, waarin je bijvoorbeeld moet racen tegen een vliegtuig of helikopter. De festivalevenementen volbreng je om verder te komen in het toernooi, de straatraces leveren je grote geldbedragen op, aan de showcases neem je deel om nieuwe auto's te winnen, PR-stunts voltooi je om gratis tussen buitenposten te kunnen reizen en ga zo maar door. Niets in Forza Horizon doe je zonder reden. Naast het feit dat dit voor ultiem genot zorgt, zorgt deze aanpak er vooral voor dat het zeer moeilijk wordt om de controller neer te leggen. Nog even die auto vrijspelen dan.

Horizonnen

Naast de singleplayer kun je ook de strijd aangaan op Xbox Live. Je kunt ook hier punt naar punt, circuit- of straatraces doen, alsmede een drietal playgroundgames. Deze spelletjes zijn leuk, maar niet vernieuwend. Denk aan kat en muis, waarbij de muis als eerste over de finish moet zien te komen, terwijl de katten de vijandelijke muis proberen te stoppen. Ook kun je met je vrienden door de wereld van Horizon cruisen en verschillende uitdagingen volbrengen, maar dit mist impact. Natuurlijk kun je levelen en bij ieder level dat je stijgt krijg je een random prijs, dit varieert van geldbedrag tot auto, maar een echte drang om hogerop te komen blijft uit.

Dubstep en Hollandse humor

Forza Horizon blijft een ultieme ervaring om in je eentje te beleven en de multiplayer is leuk om af en toe als afwisseling te gebruiken. De sfeer die in de wereld van Horizon hangt is namelijk ongeëvenaard. Vooral de audio weet je helemaal op te zuigen. Naast de grommende motoren heeft het festival voor een drietal radiostations gezorgd. Zo kun je genieten van hippe soft rock tracks tot ultra populaire dubstep nummers. Hoewel iedere zender slechts een gering aantal nummers kent, blijft door het zo nu en dan verwisselen van station de sfeer te allen tijde levendig. Belangrijk om te noemen is wellicht wel dat de gehele game in het Nederlands is. Hoewel de voice acting van Horizon een stap maakt ten opzichte van eerdere Hollandse producties, blijven oneliners van personage soms krom en voelen bepaalde grappen heel erg slap aan. Dit valt op te lossen door in de instellingen van je Xbox te gaan knoeien, maar zal voor de iets minder technisch verantwoorde speler wellicht een heikel punt zijn.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

Forza Horizon is wat iedere autoliefhebber wil. Een geweldige atmosfeer, het kenmerkende Forzagevoel en vooral heel erg veel raceactie. Het belangrijkste punt van Horizon is dat je als speler nooit bezig bent met loze activiteiten, maar dat werkelijk alles wat je doet in de vele uren die je in Horizon zult doorbrengen een doel heeft. Ter afwisseling is er een leuke, maar niet wereldschokkende onlinemodus aanwezig. Helaas is het schademodel ietwat verwaarloosd en schittert een split-screen modus door afwezigheid. Toch is Forza Horizon een van de verrassingen van het jaar, een racegame waar ik meerdere malen van heb wakker gelegen.

• Technisch indrukwekkend
  • Geweldige atmosfeer
  • Kenmerkend Forzagevoel