Review: Forza Horizon 4 Xbox One

Great Britain, Present Day. Een royal roaaaaaaaarrrrrrrrr schalt door de heuvels, en jaagt daarbij vogels, schapen en mensen op hol. Check mij in die dikke bak hem eens vet hard boeken door dat glooiende Engelse landschap! Dikke drift door het bochtje heen, per ongeluk een heg en een muurtje meegepakt, maar dat mag de pret en de snelheid niet drukken. Hop, vol gas doorknallen met die scheurbak! Oeps, daar vliegen we een ravijn in, even de tijd terugspoelen, en de (levens-)verliezende manoeuvre racetificeren (weer een nieuw Peter-woord is geboren). Welkom bij Forza Horizon 4; een wereld waarin realisme en natuurkundige regels overboord worden gegooid, om ruimte te maken voor één ding: LOL.

Forza Bore-izon?

De Forza gamereeks is al enige tijd goed bezig. Heel goed zelfs, want elk opvolgend deel is nóg beter dan diens voorganger. Ontwikkelaar Turn 10 heeft ook heel goed door wat qua realisme nuttig is, en snapt hoe je een racegame naast realistisch ook leuk moet maken. En dat... heeft voor een Gran Turismo liefhebber als ik lang geduurd, eer ik dat durfde toe te geven. Maar inmiddels is er ook een andere reeks, eentje met een tegenovergestelde filosofie: Forza Horizon. Hierbij doemde vooral weer de sceptische Peter op: Dit zou hartstikke ruk worden. Met mijn neus hoog opgestoken keerde ik de game in de schappen de rug toe. Maar waar kwam ik een jaartje geleden achter: ook de Forza Horizon games zijn de shit. Ik was vergeten hoe leuk arcade racen wel niet kan zijn. In het verleden heb ik Lotus 2, Test Driver en Sega Rally allemaal grijs gespeeld, omdat ze een enorme lol-factor hadden. Nu had ik de eer om de inmiddels alweer vierde en nieuwste Forza Horizon te reviewen. Zou ook dit weer zo goed zijn als zijn voorgangers, en misschien zelfs nog beter?

Let’s have a race, dear ladies and gentlemen

Met Forza Horizon 4 race je door het prachtige Britse landschap. Niet zo afwisselend als het Australië uit Forza Horizon 3, maar daarom zijn er voor de diversiteit deze keer seizoenen toegevoegd. Gedurende een avondvullende introductie doorloop (doorrace) je met je Horizon-avatar in korte tijd alle seizoenen. Vervolgens wisselt per week het weer (in real-time), waarbij met name de winter zorgt voor een significant andere race-ervaring. De andere seizoenen vallen qua verschil in race-ervaring best mee, al is het natuurlijk wel iets meer driften geblazen zodra er overal plassen liggen. En die plassen doen je in je digitale bolide weer helemaal voelen als een kind met zijn eerste laarsjes. Dat het per week van seizoen wisselt, lijkt mij een hele toffe beslissing, al weet ik nog niet zeker hoe dit qua speelervaring gaat uitpakken. Het is niet dat ik de game al weken heb kunnen spelen.

Forza Forte!

Zoals ik al zei en vele gamers reeds weten, gaat Forza Horizon vooral voor de arcade prethebberij. Dat is er bij Forza Horizon 4 alleen maar sterker op geworden. Je krijgt nu voor het eerst in de serie echt de complete vrijheid. Zoek en kies zelf maar uit waar je zin in hebt. Dit past perfect bij de hele stijl van de game. Je kunt lekker de weg netjes blijven volgen, maar ook gewoon keihard door de weilanden knallen als een maniak. De kick die dit dikwijls geeft, is er eentje die ik al jaren niet meer heb meegemaakt. De race events zijn ook erg afwisselend. Je hebt rally races, street races, stunt races voor filmwerk (altijd vet) en unieke races tegen andere voertuigen (“Top Geareske” tot op het meest testosteron gedreven bot). Dan heb je ook nog verschillende kleine dingen als flitspaal-challenges en stunt jumps.

Fan-Tea-stic

Er is dus heel erg veel te doen in het Engelse racewereldje, en het ziet er ook “biscuitlicking good” uit. Ik geil niet op graphics, maar zelfs met mijn bescheiden HDTV en normale Xbox One ziet Forza Horizon 4 er echt ongelooflijk goed uit, en blijft het qua framerate vloeiend doorrollen. Naast de adembenemende graphics zijn er nog een paar noemenswaardige elementen aan de game. Zo heb je nu standaard dat een mede-racer online als een niet aanraakbare ghost in je wereld zit, waardoor het allemaal wat fijner speelt. Er valt ook ontzettend veel te kopen, modden en unlocken, met name uiteraard dikke auto’s. Je kunt je eigen races ook maken door zelf te bepalen welke soort auto’s er mee mogen doen en heb je genoeg andere criteria. Zelfs al rij je je ruim 60 uur helemaal rot in de game, dan kun je altijd nog je eigen uitdagingen creëren op deze manier. Daarnaast blijft er zoals altijd met Forza nog genoeg DLC uitkomen, al vind ik dat dit wel wat minder mag zijn. Wil je alles hebben (zo iemand ben ik dus), dan moet je er straks nog 60-80 euro extra bij neerleggen.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de Xbox One.

Aan iedereen met een Xbox One en interesse in racegames: Koop Forza Horizon 4. Het is ze wederom gelukt om dit deel beter te maken dan zijn voorgaande race-generaties. Het landschap van Groot-Brittannië is dan wel wat matig in diversiteit, maar dat maakt het er niet minder mooi op, noch minder boeiend. Met de volledige vrijheid, kleine tweaks in de manier van spelen en het toevoegen van seizoenen weet deel 4 weer fris aan te voelen, en zichzelf als serie weer een stapje te verbeteren. Krijgt het deze keer dan 5 sterren? Nee, want ik blijf het jammer vinden dat er zoveel dure DLC uitkomt, plus dat het uiteindelijk net als bij deel 1 en 2 weer als oud scheurijzer op de digitale vuilnisbelt beland. De Forza Horizon games verdienen beter, elk deel weer opnieuw. Ik hoop over 10 jaar nog steeds te kunnen genieten van suïcidale races door het Britse landschap. Rather splendid, my dear sirs!

• Speelt als één groot racefeest
  • Akelig goeie graphics
  • Complete vrijheid (na lange intro)